معاون اول رییس جمهوری: خسارت ناشی از خشکسالی در خوزستان جبران می‌شود

معاون اول رییس جمهوری گفت: دولت متعهد به پرداخت همه خسارت‌های پیش آمده ناشی از خشکسالی در خوزستان است.

 

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبر گزاری ایرنا ، اسحاق جهانگیری روز شنبه در نشست مشترک ستاد مدیریت بحران و شورای کشاورزی خوزستان در محل استانداری بیان کرد: استان خوزستان به عنوان یک قطعه مقدس برای مردم ایران عزیز و مهم است.

وی با اشاره به دیدار شب گذشته خود با نخبگان و بزرگان اقوام مختلف خوزستان گفت: مطالبات مطرح شده در این نشست نشان دهنده وجود نگرانی زیادی در استان خوزستان است.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه درک صحیح از مسایل مختلف مردم از جمله وظایف مسئولان در نظام مقدس جمهوری اسلامی است افزود:یدک کشیدن یک عنوان مدیریتی ملاک کار نیست بلکه مسوولان باید در پیشگاه خداوند و مردم پاسخگوی عملکرد خود باشند.

جهانگیری با اشاره به اینکه باید در خصوص مشکلات خوزستان و به ویژه وضعیت مربوط به حوزه خشکسالی اقدامات قبلی صورت می‌گرفت ادامه داد: مردم در گرمای شدید و شرایط سخت، با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند.

وی گفت: دولت در سال ۱۳۹۵ با توجه به قطع آب و برق خوزستان به دلیل توفان شدید گرد و غبار، با جدیت وارد عمل شد و تلاش جدی برای رفع مشکلات پیش آمده انجام داد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: در سال ۱۳۹۶ نیز چندین مصوبه در خصوص رفع مشکلات خوزستان توسط هیات دولت تصویب شد تا در برنامه ای جدی، رسیدگی لازم در استان خوزستان انجام شود.

جهانگیری با بیان اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی مهمترین نهادهای سیاستگذاری و برنامه ریزی در کشور هستند گفت: با این وجود باید در خصوص برنامه ریزی توسعه‌ای که برای کشور و به ویژه خوزستان صورت گرفته آسیب شناسی شود.

وی ادامه داد: فعالیت‌های توسعه‌ای در کشور در سطح وسیعی انجام شده اما اینکه چرا هنوز این رویه باعث رضایت مردم نشده نیز باید مورد ارزیابی و آسیب شناسی قرار بگیرد.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه عدالت و پیشگیری از تبعیض در برنامه‌های توسعه‌ای کشور همواره باید مورد توجه قرار گیرد افزود: در بیش از ۴۰ سال گذشته، با وجود اقدامات و تلاش ها اما هنوز رضایتمندی لازم در بین مردم ایجاد نشده است.

تا آخرین ساعت کاری مسوولیت باید کار کرد

جهانگیری با بیان اینکه تا آخرین لحظه‌ای که رییس جمهوری منتخب نسبت به ابلاغ حکم معاون اول ریاست جمهوری اقدام نکرده با علاقه و انگیزه برای خدمت به کشور تلاش خواهم کرد گفت: این مساله نیز در بین دیگر وزرا باید وجود داشته باشد و تا آخرین ساعت کاری مسوولیت باید کار کنند.

وی با بیان اینکه امیدواریم در دولت آینده ، شاهد تغییرات و تحولات خوبی برای کشور باشیم افزود: مجلس فعلی با دولت جدید به طور قطع همراهی بهتری خواهند داشت.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه کشور در جنگ اقتصادی شدید قرار دارد گفت: دولت جدید نیز مانند این دولت با محدودیت شدیدی روبه‌رو خواهد بود.

جهانگیری با بیان اینکه مهمترین منبع درآمدی بودجه کشور یعنی فروش نفت از سهم بسیار کمی نسبت به دیگر منابع در بودجه برخوردار است ادامه داد: با این وجود هنر کار مدیریتی، انجام فعالیت ها و اقدامات اجرایی در شرایط سخت و محدودیت مالی است.

رهاسازی آب برای مصرف کشاورزی، بر کشت پاییزه تاثیر خواهد گذاشت

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه مدیریت منابع آب که از سوی وزارت نیرو اعمال شده در راستای مصالح خوزستان بوده است گفت: در این دولت می‌توانستیم حجم رهاسازی را افزایش دهیم و از بروز انتقادات جلوگیری شود اما برابر با توصیه های کارشناسی، منابع آب مدیریت شد؛ هرچند که رهاسازی آب شروع شده اما رها سازی بخشی از ذخایر برنامه‌ریزی شده بر ۸۰۰ هزار هکتار کشت پاییزه خوزستان تاثیر خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: کشاورزان خوزستان در فصل های مختلف سال اقدام به کشت می‌کنند و این مساله باعث مشکلاتی نیز شده است، اما با این وجود انتظار می رود که وزارت جهادکشاورزی با آموزش لازم به ارتقای آگاهی کشاورزان بیش از پیش توجه کند.

وی با بیان اینکه با آب رهاسازی شده، آب مورد نیاز برای کشت های کمتر از پنج هکتار تامین می‌شود گفت: حقابه کشاورزی برای کشاورزانی که بیشتر از این میزان کشت انجام داده اند، همراه با محدودیت همراه خواهد بود.

پیش‌بینی منابع مورد نیاز حل مشکلات خوزستان در زمینه آب و فاضلاب

معاون اول رییس جمهوری به پیگیری انجام شده برای پیش بینی مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از درآمدهای نفتی برای رفع مشکلات خوزستان به ویژه در زمینه آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: تلاش می‌شود که مجوز خاصی برای تامین این مبلغ گرفته شود؛ علاوه براین نیز به صورت همزمان تلاش می شود که میزان اعتبار مورد نیاز نیز در برنامه توسعه هفتم لحاظ شود.

جهانگیری با بیان اینکه دولت آینده نیز به طور قطع توجه خاصی به خوزستان خواهد داشت افزود: تا تصویب قطعی این منابع اعتباری برای استان خوزستان تلاش خواهیم کرد و حتی در خارج از دولت نیز در ارتباطاتی که با شخص رییس جمهوری منتخب دارم، سعی می‌شود که طرح‌های مربوطه ویژه خوزستان برای قطعی شدن این منابع را همچنان پیگیری کنیم.

معاون اول رییس جمهوری روز جمعه برای بررسی وضعیت تنش آبی در خوزستان وارد این استان شد و نشست هایی با مسوولان مربوطه، نخبگان و سران عشایر برگزار کرد. وی ظهر امروز خوزستان را به مقصد تهران ترک کرد.

خوزستان در سال آبی جاری با تنش شدید آبی روبه رو شده است. 

ارسال نظر