ایران وقزاقستان ظرفیت‌های زیادی برای گسترش روابط راهبردی اقتصادی دارند

رییس جمهوری با بیان اینکه ایران و قزاقستان ظرفیت‌های متنوع و متعدد اقتصادی برای ارتقای سطح تعاملات و همکاری‌های مشترک دارند، گفت: کارگروه‌های مشترک می‌توانند این ظرفیت‌ها را در قالب روابط راهبردی در بخش‌های مختلف شناسایی و عملیاتی کنند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در دومین روز از سفر به تاجیکستان، در دیدار «قاسم توقایف» رییس جمهوری قزاقستان که در اقامتگاه رییس جمهوری کشورمان برگزار شد، تحولات افغانستان را موضوع مشترک همه کشورهای منطقه عنوان کرد و افزود: مشکلات افغانستان صرفا با تشکیل دولتی فراگیر و با مشارکت همه اقوام و گروه ها که بتواند صلح و ثبات را در این کشور برقرار کند و پرهیز کشورهای خارجی از مداخله در امور افغانستان حل و فصل خواهد شد.

رییس جمهوری با بیان اینکه ایران به دنبال حل و فصل مسئله هسته ای از طریق گفت وگو است، تاکید کرد: البته چنانکه پیش تر نیز اعلام شده است، مذاکره را برای مذاکره نمی خواهیم و به دنبال مذاکراتی هستیم که به حل مساله و رسیدن به نتیجه منجر شود.

رییس جمهوری قزاقستان نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش علاقه مند به تقویت روابط و تعاملات خود به ویژه در عرصه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: خطوط ارتباطی و ترانزیتی با محوریت بندر چابهار می تواند محور توسعه روابط اقتصادی بین ایران و کشورهای آسیای میانه باشد.

قاسم توقایف افزود: قزاقستان هم کاملا با نظر جمهوری اسلامی ایران موافق بوده و تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه گروه ها و اقوام را تنها راهکار حل و فصل مسائل و مشکلات افغانستان می داند.

بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای امروز (جمعه) با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه آغاز شد.

در این اجلاس سران ایران ، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور دارند و روسای جمهوری روسیه، چین، هند و مغولستان نیز به صورت آنلاین در این نشست شرکت کرده اند.

بیست و یکمین نشست سالانه شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ۲۶ شهریور ماه پایان می یابد.​

ارسال نظر