گزارش کمیسیون عمران درباره زلزله سی‌سخت در مجلس قرائت شد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون متبوع خود درباره ابعاد مختلف زلزله بهمن ماه ۱۳۹۹ سی‌سخت استان کهگیلویه و بویر احمد را در صحن علنی قرائت کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی «عبدالجلال ایری» گزارش کمیسیون عمران درباره زلزله سی سخت را قرائت کرد که در متن این گزارش آمده است: به گزارش مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه، زلزله‌ای با بزرگی ۵.۶ ریشتر در استان کهگیلویه و بویراحمد، در عمق ۱۰ کیلومتری و به فاصله ۱۱ کیلومتری شهر سی‌سخت و ۱۹ کیلومتری شهر مادوان(استان کهگیلویه و بویراحمد) و ۲۰ کیلومتری شهر کمه (اصفهان) و در فاصله مستقیم ۵۳۴ کیلومتری تهران رخ داد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: با توجه به بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی اطراف از آن، تعداد ۱۹ شهر با جمعیتی معادل ۲۵۷ هزار و ۶۶۱ نفر و هزار و ۱۴۴ آبادی با جمعیتی در حدود ۳۳۲ هزار و ۹۶۷ نفر (آمار ۱۳۹۵) «تحت تاثیر» این زمین لرزه قرارگرفته‌اند.

وی با بیان اینکه تلفات جانی منجر به مرگ در این زلزله گزارش نشده است، ‌ ادامه داد: طبق اعلام مسولان هلال احمر تا لحظه تدوین گزارش، این زلزله ۶۳ نفر مصدوم داشت که ۳۶ مصدوم به صورت سرپایی مداوا و ۲۷ نفر به بیمارستان یاسوج منتقل شدند که از این تعداد ۲۰ نفر مرخص و تنها ۷ نفر بستری و تحت مداوای پزشکان قرارگرفتند و در مجموع این زلزله جمعیتی حدود ۱۴هزار نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

ایری درباره نقاط ضعف ستاد مدیریت بحران در زلزله سی‌سخت اظهار داشت: عدم تشکیل جلسات شورای عالی ستاد مدیریت بحران از ابتدای سال ۱۳۹۹ جهت اقدامات پیشگیرانه،  عدم استقرار کانکس باتوجه به بارش نزولات جوی و سردی هوا، عدم توجه به شرایط وجود بیماری کرونا و اتلاف زمان در برپایی دو اردوگاه اسکان اضطراری،  قطع طولانی مدت برق، آب و گاز در فصل سرد سال و بارانی بودن منطقه، عدم برنامه‌ریزی جهت برقراری نظام توزیع مناسب و عادلانه اقلام امدادی و  عدم ارائه به موقع اقلام امدادی با توجه به سردی هوا، قطعی گاز و بسته بودن اصناف از جمله نقاط ضعف ستاد مدیریت بحران در زلزله سی‌سخت است.

وی ادامه داد: علیرغم تامین امکانات مورد نیاز آسیب دیدگان حادثه، بسیاری از آنها در زمان بازدید، آذوقه و چادر مورد نیاز خود را دریافت نکرده بودند و بعضاً از ناهماهنگی‌های موجود در نحوه توزیع امکانات اظهار نارضایتی می‌کردند. همچنین از تاریخ مکاتبه کمیسیون تاکنون هیچ گزارش مکتوبی جهت ارائه آمار کمی و کیفی از سوی استانداری ارائه نشده است.

 بر اساس گزارش کمیسیون عمران مجلس، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز همزمان با بازدید هیات‌پارلمانی علیرغم اعلام کتبی و مذاکره تلفنی با دفتر و معاونین ایشان، از همراهی با اعضای کمیسیون در منطقه و ارائه گزارش به عنوان بالاترین مقام مسئول استان خودداری کرده‌ است.

ارسال نظر