سردار جلالی: شاهد تغییر ماهیت تهدید از سوی دشمن هستیم

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه شاهد تغییر ماهیت تهدید دشمن علیه کشور هستیم، گفت: راهبرد دشمن پرهیز از ورود به جنگ با ما است، اما این تهدیدات در قالب جنگ ترکیبی و با استفاده از ظرفیت‌های تکنولوژیک به کار گرفته می‌شود.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،سردار سرتیپ غلامرضا جلالی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته (چهاردهم آبان)  در دانشگاه تهران، گفت: در حادثه حمله به سامانه هوشمند سوخت دیدیم که هوشیاری مردم و ابتکار صدا و سیما برای اطلاع رسانی منجر به خنثی شدن این توطئه شد. ولی باید بدانیم این نخستین و آخرین حمله نیست.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور، افزود: این حمله یک بعد فناورانه و تخصصی دارد. سه رکن باید با هم هماهنگ باشد تا حادثه را در لایه‌های فناورانه، لایه تداوم کارکرد زیرساخت و همچنین لایه پیامد آن به حوزه مردم بتوانیم از طریق رسانه این موضوع را دنبال کنیم.

سردار جلالی افزود: دقت، هوشیاری و جدی تلقی کردن تهدید یک عنصر اساسی است که باید به آن پرداخته شود و نمی‌توانیم نسبت به این موضوع بی توجه باشیم. به هر حال این حادثه یک مدل جنگ بود.

وی خاطرنشان کرد:رسانه‌ها باید دقت کنند که در اینجا رقابت داخلی مطرح نیست،  بلکه جنگی است که در آن، دشمن استراتژی‌های جنگ ترکیبی و هدف‌گذاری علیه ما را تعریف کرده است. بنابراین جهت گیری آنها در آشکارسازی و در هدایت و روشنگری افکار عمومی باید چارچوب خود را داشته باشد و به تعبیری باید جریان داخل و خارج و همچنین خودی و دشمن را تفکیک کنیم که این اقدام صدا و سیما بسیار موثر و قابل تجلیل بود.  

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: این سه رکن نیاز به آموزش، تمرین، طراحی و رزمایش دارد. باید خود را مقابل این مدل تهدیدها آماده کنیم چون امکان تکرار آن بسیار است و باید آمادگی لازم را داشته باشیم.  

شکست، بهترین مفهومی است که می‌توان برای راهبردهای آمریکا تعریف کرد

سردارجلالی گفت: تا زمانی که ایران، ایران اسلامی است و تا زمانی که آمریکا، آمریکایی استکباری است. عرصه‌های آن تغییر می‌کند  ولی این تقابل ادامه دارد.   اینکه شاهد افول آمریکا در منطقه هستیم نمادهای مختلفی دارد. آمریکایی‌ها با حضور در عراق هیچ دستاوردی نداشتند و امروز با برخورد ملت ایران در حال خروج ذلت‌بار هستند.  

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: روسای جمهوری آمریکا در انتخابات بعضی از حرف‌های ناگفته را بیان می‌کنند. اینکه آمریکایی ها می‌گویند چندین تریلیون دلار خرج کردیم و به نتیجه ای نرسیدم نشان از شکست راهبردهای نظامی آمریکا در منطقه و نشان از افول جدی آنها دارد.

سردار جلالی ادامه داد: با وجود هزینه‌های زیاد در افغانستان، آمریکا با فرار خرابه ای را بر جا گذاشت.  به شکلی که فقط توانستند فرودگاهی را تامین امنیت کنند و به سرعت فرار کنند و بخش زیادی ابزار و سلاح جا بگذارند.  

وی افزود: این مساله نشان می‌دهد کسانی که در کشور ما از آمریکا به عنوان یک ساختار منظم علمی و دارای نظریه‌های جهانی پیشرفته و مکاتب اقتصادی و لیبرالیستی جامع سخن می‌گویند، باید ببینند. شکست‌های مکرر راهبردهای آمریکا در منطقه، نشان از نظام محاسبات غلط آمریکا دارد و شکست، بزرگترین و بهترین مفهومی است که می‌توان برای راهبردهای آمریکا تعریف و دنبال کرد.  

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی، کشورهای شکست خورده و انباشته‌ای از آسیب پذیری‌ها در بدترین شرایط هستند. شکست ترامپ و سرنگونی دولت نتانیاهو بر اثر سیاست‌ها و رفتارها و راهبرد غلط فشار همه جانبه علیه ما بود و این یک برگ برنده و پیروزی برای ماست که توانستیم دشمن را در این زمینه به عقب برانیم و شکست دهیم.

حل مشکلات اقتصادی کشور در گرو برجام و یا مذاکره نیست

سردار جلالی اضافه کرد: در شرایط فعلی رهبر انقلاب فرمودند نجات اقتصاد کشور وابسته به برجام و یا مذاکره با خارجی‌ها نیست. اگر ارتباط با آمریکا راه نجات اقتصادی بود، ترکیه و پاکستان باید وضع خیلی خوبی می‌داشت و ما شاهد سقوط لیر در ایام اخیر نبودیم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: پس راه توسعه ما راه استفاده از ظرفیت‌های درونی است. مساله اقتصادی ما و برنامه پیشرفت ما به دو نکته اساسی متمرکز است. یکی این که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند از عبرت‌های دولت گذشته استفاده کنیم. اعتماد به آمریکا، وابسته کردن اقتصاد به مذاکرات خارجی و شرطی کردن اقتصاد به بیرون، یک عبرت بزرگ است که باید در برنامه‌های دولت سیزدهم به آن توجه شود.

وی ادامه داد: باید اقتصادمان را از درون بازسازی کنیم. اقتصاد منطقه و همسایگان ما ظرفیت بسیار کاملی دارد که می‌تواند حوزه کشور ما را پوشش دهد و یک برنامه مقطع چند ساله را متکی بر اقتصاد منطقه و ظرفیت های داخلی توسعه دهیم.  

شاهد تغییر ماهیت تهدید از سوی دشمن هستیم

سردار جلالی یادآور شد: امروز ما شاهد تغییر ماهیت تهدید هستیم. وقتی آمریکایی‌ها در حوزه‌های نظامی گزینه ای برای اقدام ندارند و ما در حوزه نظامی به سقف بازدارندگی رسیدیم که باید همواره مراقبت و ترمیم شود و ارتقاء پیدا کند ولی در شرایط فعلی دشمن راهبرد پرهیز از ورود به جنگ را با ما دارد و در عرصه دیگری در قالب جنگ ترکیبی و با استفاده از ظرفیت‌های تکنولوژیک از آن استفاده می‌کند. در مدل جنگ ترکیبی، جنگ در لایه زیرساخت‌ها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی و قابلیت نفوذ شکل می‌گیرد.  

وی با ارائه تحلیلی از اغتشاشات آبان ۹۸ گفت: این حادثه یک قطعه و تصویری از سناریوی تهدید بود. بنابراین با یک نوع تهدید ترکیبی روبرو هستیم که بخشی از آن مربوط به فناوری‌های روز که ما هم از آن استفاده می‌کنیم و پدافند غیر عامل الگویی از پدافند نوین با شکلی است که مکمل بخش دفاعی کشور باشد. یعنی بتواند راهبردهای دفاع در حوزه های نظامی را به راهبردهای غیرنظامی پیوند داده و آنها را با ایفای یک نقش مکمل در حوزه های غیرنظامی انجام دهد.

در تقابل راهبردی با استکبار جهانی هستیم

سردار جلالی افزود: پدافند غیر عامل در سال ۸۲ با دستور رهبر انقلاب به عنوان سازمانی تاسیس شد که بتواند راهبردهای دفاعی را به عنوان یک عنصر مکمل دفاع در بخش غیر نظامی سازماندهی و هدایت کند. امسال وارد هجدهمین سالگرد تشکیل پدافند غیرعامل شدیم و رهبر انقلاب فرمودند هر چه می‌گذریم بر اهمیت پدافند غیرعامل افزوده می‌شود و توجه مسوولان در این زمینه مهم و جدی است.  

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: ما در یک تقابل راهبردی با استکبار جهانی هستیم و این روزها هم ایام مبارزه با آمریکا و سالروز اشغال لانه جاسوسی و مبارزه با استکبار جهانی است. در همین ایام نیز شاهد رویارویی نیروی دریایی سپاه و افتخارآفرینی آنها هستیم و یک بار دیگر ذلت و خواری و رو به افول بودن آمریکا را به چهره جهانیان نشان دادند.  

سردار جلالی ادامه داد: این که آمریکا امروز در راهبرد کلان خود از درگیری نظامی با جمهوری اسلامی ایران  پرهیز می‌کند نقطه قوت است که از آن به بازدارندگی دفاعی تعبیر می‌کنیم و این بازدارندگی ناشی از تولید، انباشت، نمایش و تفهیم قدرت به دشمنان است؛ به شکلی که به عنوان یک بازیگر منطقه ای قدرتمند قادر است از منافع ملی در ابعاد و حوزه های مختلف دفاع کند و برای کشور بازدارندگی تولید کند.  

وی افزود: امروز سلب میل جنگجویی از دشمن با جمهوری اسلامی یک راهبرد جدی است که آمریکایی‌ها آن را کاملا رعایت می‌کنند و تقابل سال گذشته در عرصه پدافند هوایی و سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکا در آب‌های سرزمینی ما، نشان داد که دشمن گزینه ای برای اقدام ندارد و توانسته ایم در این مقطع و در این حوزه به بازدارندگی دفاعی جامع برسیم.​

ارسال نظر