رییس جمهور برای معرفی وزیر آموزش و پرورش یک هفته فرصت دارد

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: رییس جمهور یک هفته برای معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فرصت دارد و بر اساس قانون از فرصت سه ماهه معرفی وزیر آموزش و پرورش تنها یک هفته باقی مانده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، «سیدنظام الدین موسوی» در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی و پس از عدم رای اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به خبرنگاران گفت: پس از اینکه نخستین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ۸۳ روز پیش رای مجلس را کسب نکرد، طبق قانون رییس جمهوری۳ ماه فرصت داشتند وزیر پیشنهادی را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دهند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: رییس جمهوری پیش از پایان مهلت تعیین شده «مسعود فیاضی» را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی کردند که پس از بررسی برنامه‌های وی در کیمسیون‌ها و صحن مجلس، نمایندگان با ۱۴۰  رای مخالف در برابر ۱۱۵ رای موافق ایشان موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد.

وی تصریح کرد: بر اساس تفسیری که شورای نگهبان دارد، مدت ۳ ماه فرصت برای رای اعتماد وزیر پیشنهادی فقط یک بار اعمال می‌شود و طبیعی است که رییس جمهوری محترم باید در اولین فرصت نسبت به اعلام وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اقدام کنند. البته از موعد قبلی ۷ روز همچنان باقی مانده است که می‌توانند در این بازه زمانی وزیر پیشنهادی را معرفی کنند. 

موسوی ادامه داد: در گذشته روال‌هایی نیز وجود داشته که بر اساس آن در صورت رای نیاوردن وزیر پیشنهادی توسط نمایندگان مجلس، روسای جمهوری برای مدت بیشتری از رهبر معظم انقلاب اذن می‌گرفتند که مصلحت اندیشی در این باره را خود رییس جمهوری تشخیص می‌دهند. ولی در هر حال بر اساس فهمی که مجلس دارد در اسرع وقت باید رییس جمهوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را معرفی کند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در این مدت رییس جمهوری می‌تواند برای این وزارتخانه سرپرست تعیین کند، اظهار داشت: در صورتی هم که سرپرست برای این وزراتخانه معرفی نشود، رییس جمهوری به عنوان رییس دولت می‌توانند سرپرستی وزارتخانه را بر عهده بگیرند. البته سرپرست قبلی نیز کماکان می‌تواند عهده‌دار کارهای این وزارتخانه باشد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که تفسیر شورای نگهبان این است که رییس جمهوری برای هر وزارتخانه ای فقط ۳ ماه فرصت دارند و از این فرصت نیز حدود یک هفته برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باقی است، مجلس اصرار دارد در اسرع وقت وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه معرفی شود.

ارسال نظر