حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری:

مواسات، زمینه‌ساز دولت مهدوی است

مواسات، زمینه‌ساز دولت مهدوی است

خطیب نماز جمعه تهران از مواسات و نزدیکی دل مومنان به یکدیگر به عنوان مقدمه‌ای برای ظهور حضرت مهدی(عج) و زمینه‌ساز دولت مهدوی یاد کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه اول نماز عبادی - سیاسی روز جمعه در دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت کمک در جامعه اسلامی اظهار داشت: انسان های پارسایی که در اسلام به آنان وعده بهشت داده شده، دارای دو ویژگی مهم هستند. ویژگی نخست آنان شب زنده داری و راز و نیاز با خدا است و ویژگی دوم سهیم شدن با مومنان در اموال و امکاناتی است که خدا در اختیار آنان قرار داده است. این افراد بخشی از دارایی خود را به نیازمندان اختصاص می دهند. این حال پارسایان در این دنیا با کلمه احسان توصیف شده است. 

وی با اشاره به اهمیت ایثار و بخشش در جامعه اسلامی گفت: یکی از جلوه های زیبایی و برجسته جامعه انقلابی مواسات است که براساس قاعده اخوت بنا نهاده شده است. در این قاعده مومنان وظیفه دارد با جان، آبرو، مال و سایر ویژگی‌هایی که در آن توانمند هستند یکدیگر را کمک و نیاز مومنان را رفع کنند. 

خطیب نماز جمعه تهران گفت: طبع انسان متقی طبع احسانی است که این ویژگی در معارف قرآنی معرفی شده و در کلمات اولیای خدا و در بیان روشن پیامبر اعظم به عنوان مواسات نشانه‌گذاری شده است.

حاج‌علی اکبری با اشاره به ویژگی های مواسات افزود: مواسات یک حق بزرگ است که مومنین در قبال همدیگر بر عهده دارند. این حق دو ویژگی دارد. نخست از طریق کمک بخشی از مال خود به مومنان مشکل آنان را رفع کنند و نمودهای آن نیز خمس، زکات و کفارات است.

وی تصریح کرد: در ثانی مومن خود را از دارایی و چیزهای با ارزشی که دارد محروم سازد و  این همان جلوه ایثار است.  در این شرایط است که گفته می شود مواسات واجب ایمانی و اخلاقی است و بنا به نص صریح حدیثی از امام موسی کاظم (ع) درجه قرب مومنان در پیشگاه خدا با آن تعیین خواهد شد. اگر انسان مومنی بخواهد به خدای متعال تقرب داشته باشد هیچ عملی اندازه مواسات موثر نخواهد بود. 
 
خطیب نماز جمعه تهران افزود: مواسات به عنوان یک عمل اسلامی و انسانی سبب الفت قلب مومنان با هم می‌شود و عطر محبت و دوستی را پراکنده می کند و این نشانه صدق و دوستی مومنین و جلوه روشن حیات طیبه اسلامی است. در این شرایط است که مومنین در سختی ها احساس تنهایی نخواهند کرد  و تحمل سختی آسان خواهد شد. همچنین مواسات از مصادیق بارز قیام به قسط در این دنیا است. سیره همه اولیا الهی نیز مواسات بوده است.  

حاج علی اکبری با اشاره به زندگی حضرت ابوالفضل عباس(ع) گفت: در بین بزرگان دینی یکی از بهترین الگوها، علمدار کربلا است. او با همه هستی و دارایی خود مواسات کرد و در قیام کربلا از هیچ کمکی دریغ نکرد. 

وی به اهمیت مواسات از زبان امام جعفر صادق(ع) پرداخت و افزود: امام جعفر صادق(ع) دوستداران خود را با دو ویژگی مهم مشخص کرده است. ویژگی نخست نماز اول وقت و ویژگی دوم مواسات است. 

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: یکی از وظایف مومنان در زمان غیبت پرداختن به مواسات  است که زمینه را برای ظهور فراهم می کند. به هم نزدیک شدن دل ها و مهربانی یک دعوت عملی از امام عصر(عج) برای ظهور محسوب می شود و این راهی است که قائم (عج) خود به ما نشان داده است. 
 
وی افزود: مشکلات کشور هم از کرونا و مسائل معیشتی جان و مال و ثروت افراد را در خطر قرار داده است. در این موضوع باید همه مومنین رزمایش مواسات برگزار کنند، همانطور که رهبر انقلاب به آن اشاره و تاکید داشتند. این رزمایش باید مستمر و ادامه‌دار باشد، جامعه ما نیز در این موارد از خود ظرفیت‌های به‌سزایی نشان داده اند، اما تحقق گسترده آن نیازمند همکاری همگانی است و همه باید در این رزمایش شرکت کنند.

حاج علی اکبری ادامه داد: با همه برادران و خواهرانی که در زلزله هرمزگان و اندیکا دچار خسارت‌هایی شدند، ابراز همدردی می کنیم و خواستار آن هستیم که تمام مسئولین امر به وظایف خودشان به درستی عمل کنند.

ادامه دارد... 
 

ارسال نظر