مناسبات دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای ایران و قرقیزستان گسترش می‌یابد

رییس شورای امنیت ملی قرقیزستان و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بر گسترش همکاری‌های همه جانبه میان تهران - بیشکک در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی تاکید کردند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، طلعت بیک مصدق اف معاون رییس جمهوری و رییس شورای امنیت ملی قرقیزستان که برای انجام یک دیدار رسمی سه روزه به تهران سفر کرده است، صبح امروز با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون طیف وسیعی از همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی با وی گفت وگو کرد.

در این دیدار طرفین بر گسترش همکاری‌های همه جانبه میان تهران - بیشکک در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی تاکید کردند.

دریابان شمخانی در جریان این ملاقات با اشاره به اشتراکات تمدنی و منافع و تهدیدات مشترک تصریح کرد: با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان همکاری میان دو کشور در همه سطوح را گسترش و تعمیق داد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با تشریح ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های ترانزیتی، انرژی، علمی، پزشکی، فناوری، آی تی و شرکت‌های دانش بنیان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همه جانبه همکاری میان دو کشور اعلام کرد.

شمخانی با اشاره به تحولات افغانستان خاطرنشان کرد: شرایط بغرنج کنونی منطقه به ویژه اوضاع افغانستان حاصل سیاست‌های غلط و بحران‌آفرین آمریکا در منطقه و بیش از ۲۰ سال تجاوز و اشغالگری واشنگتن در افغانستان است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان عنوان کرد: با توجه به لزوم ایجاد صلح، ثبات و امنیت پایدار در افغانستان تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام را از مولفه‌های مهم برای تحقق چنین هدفی می‌دانیم.

علاقه‌مند به گسترش سطح مناسبات اقتصادی و سیاسی با تهران هستیم

در این دیدار مصدق اف معاون رییس جمهوری و رییس شورای امنیت ملی قرقیزستان نیز با ابراز خرسندی از سفر به ایران بر وجود اشتراکات قابل توجه در رویکردهای منطقه‌ای دو کشور تاکید کرد و یادآور شد: قرقیزستان علاقه‌مند است که هم زمان با استقرار دولت جدید در ایران، سطح مناسبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود را با تهران ارتقاء بدهد.

وی با اشاره به مواضع مشترک ایران و قرقیزستان در زمینه بحران افغانستان اظهار کرد: لازم است کشورهای منطقه برای جلوگیری از شکل‌گیری بحران انسانی، فقر مطلق و رشد تروریسم در افغانستان، کشورهای منطقه با اتخاذ ابتکارهای مشترک و هماهنگ به ایجاد ثبات در این کشور کمک کنند.

مصدق‌اف استفاده از بنادر جنوبی ایران برای ترانزیت کالا به قرقیزستان را در ردیف اولویت‌های همکاری دو کشور عنوان کرد و افزود: همکاری‌های امنیتی و تبادل تجربیات برای مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرائم سازمان یافته از جمله زمینه‌های مهمی است که می‌تواند در دستور کار توسعه مناسبات تهران - بیشکک قرار بگیرد.

 

ارسال نظر