کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ امروز در کمیسیون تلفیق به رای گذاشته می‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس از پایان بررسی کلیات لایحه بودجه1401 در جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: در جلسه امروز کلیات لایحه به رای گذاشته می‌شود.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، رحیم زارع با اشاره به بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق گفت: روز گذشته شاخص‌های کلان، وضعیت ارز، هدفمندی با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه و همکاران وی، وزیران نفت و اقتصاد مطالبی درباره کلیات لایحه بودجه توضیح دادند و ان‌شاءالله امروز بررسی کلیات برای رای‌گیری را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس افزود: در ابتدا رییس سازمان برنامه و بودجه ۲۰ دقیقه، بعد از آن دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها هر کدام ۱۰ دقیقه و نمایندگان ۳ اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف صحبت‌های خود را درباره کلیات ارائه می‌دهند، بعد از آن ۴ مخالف و ۴ موافق در نهایت ۲۰ دقیقه آخر مجددا رییس سازمان برنامه و بودجه فرایند رأی‌گیری کلیات در تلفیق را خواهیم داشت.

زارع تصریح کرد: از آنجایی که ۵ روز بیشتر برای بررسی کلیات بودجه فرصت نداشتیم و به علت تعطیلی پنجشنبه و عدم حضور احتمالی همکاران، امروز جلسات فشرده‌تر بود، امروز رای‌گیری نهایی برای کلیات بودجه ۱۴۰۱ در تلفیق انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: هر نظری که همکاران مجلس چه در تایید و چه رد کلیات بودجه ارائه دهند، به صحن می‌آید و صحن تصمیم‌گیر نهایی خواهد بود، اگر کلیات لایحه بودجه تایید شود، وارد بررسی جزییات می‌شویم و اگر هم رد شود برای اصلاحات مورد نیاز به دولت می‌رود.

نماینده مردم آباده در مجلس  با بیان اینکه بررسی جزییات حدود ۳ هفته طول خواهد ‌کشید، گفت: توجه به تغییرات بودجه مانند حذف ارز، وضعیت یارانه‌ها که نسبت به سال گذشته فرق کرده و صندوق پیشرفت عدالت استانی و تغییر ماهیت شکلی ردیف‌های بودجه‌ای باید در مسیر جزییات قرار بگیریم و درباره جزئیات تصمیماتی بگیریم که به نفع مردم باشد.

زارع درباره شبهات ایجاد شده درباره افزایش سن بازنشستگی گفت: نظر دولت درباره سن بازنشستگی این است که مانند سایر دنیا باشیم و کف سن بازنشستگی حداقل تا ۶۰ سال باشد و افراد بتوانند خدمت کنند. البته باید ببینیم همکاران مجلس درباره اینکه سن بازنشستگی دو سال بیشتر می‌شود یا همان ۳۰ سال باشد چه تصمیمی می‌گیرند.

وی درباره اینکه تعارض افزایش سن بازنشستگی با قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان که مجلس تصویب کرده، گفت: سن بازنشستگی برای کسانی که بازنشسته نشده‌اند در تعارض نیست، کسانی که از قبل بازنشسته شده‌اند براساس قانون منع بکارگیری، نمی‌توانند بیایند. اما اگر بخواهیم اجازه بدهیم این اجازه یک ساله است که به اعتقاد من دردی از دولت دوا نمی‌کند بنابراین یا باید آن را در قانون دائمی و یا در برنامه هفتم بیاوریم ضمن اینکه اجازه یکساله مجلس، زمانی که سال ۱۴۰۲، بودجه تمام شود شامل این افراد نمی‌شود و ما باید قانونی بنویسیم که جامع، کامل و صریح و شفاف باشد.

زارع درباره دغدغه جوانان فارغ‌التحصیل از موضوع افزایش سن بازنشستگی گفت:‌ ما می‌خواهیم کاری کنیم که فرصت به جوان‌ترها و کسانی که علم آنها تازه‌تر است و انرژی بیشتری دارند، داده شود اما این قانون دو سال اضافه، با بسیاری از قوانین متناقض است. اما به‌هر حال باید ببینیم همکاران در این زمینه چه تصمیم می‌گیرند.

ارسال نظر