اعلام مقررات منع آمد و شد در بغداد / تعلیق جلسات کابینه عراق تا اطلاع ثانوی

فرماندهی عملیات مشترک عراق مقررات منع آمد و شد در بغداد اعلام کرد. کابینه مصطفی الکاظمی جلسات خود را تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق درآورد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم بر اساس تصمیم فرماندهی عملیات مشترک عراق، مقررات منع آمد و شد از ساعت 15 و 30 دقیقه امروز دوشنبه به وقت محلی آغاز و شامل خودروها و شهروندان می‌شود.

فرماندهی عملیات مشترک عراق همچنین از مردم این کشور خواست که با دستگاههای امنیتی همکاری لازم را بعمل آورند و به مقرارت منع آمد و شد در بغداد پایبند باشند.

درخواست الکاظمى براى عقب نشینى فورى هواداران صدر از منطقه سبز بغداد

نخست وزیر عراق طى جلسه‌اى با حضور فرماندهان امنیتى عراقى که در مقر فرماندهى عملیات مشترک برگزار شد، بر پایبندى نیروهاى امنیتى براى حفظ جان معترضان و نیز حفظ اموال عمومى و نهادهاى دولتى تأکید کرد و از هواداران صدر خواست که فورا منطقه سبز بغداد را ترک کنند.

درخواست نمایندگى سازمان ملل در عراق براى تخلیه ساختمان‌های دولتى

 نمایندگى سازمان ملل در عراق (یونامى) از هواداران جریان صدر خواست که مقرهاى دولتى را تخلیه کنند و به اعتراضات خود به صورت مسالمت آمیز بپردازند.

همچنین یونامى تأکید کرد که اتفاقات امروز اقداماتى تنش زا است و بسیار خطرناک مى باشد و از همگان خواست که به قانون اساسى احترام بگذارند و از طرف‌هاى سیاسى نیز خواست که بر ایجاد آرامش و روى آوردن به گفتگو عمل کنند.

خارج شدن هواداران جریان صدر از کاخ نخست وزیرى

نیروهاى امنیتى هواداران جریان صدر را از کاخ نخست وزیرى خارج کردند و در حال حاضر این مکان تحت کنترل نیروهاى امنیتى است.

سفارت ایران در بغداد: تا اطلاع ثانوی از هر گونه سفر و تردد به شهرهای بغداد، کاظمین و سامراء خودداری کنید

سفارت ایران در بغداد درپی تحولات ساعاتی پیش از کلیه زائران و هم‌وطنان ایرانی که در شهرهای عتبات عالیات، کربلای معلی، نجف اشرف و کاظمین حضور دارند؛ تقاضا کرد که با توجه به وضع مقررات منع رفت‌وآمد از سوی دولت عراق، تا اطلاع ثانوی از هر گونه سفر و تردد به شهرهای بغداد، کاظمین و سامراء خودداری  کنند.

درخواست برهم صالح از هواداران جریان صدر براى تخلیه نهادهاى دولتى

 برهم صالح دئیس جمهور عراق طى پیامى از هواداران جریان صدر خواست که از نهادهاى دولتى خارج شوند و به نیروهاى امنیتى اجازه دهند که به وظایف خود براى حفظ امنیت و نظم و اموال عمومى بپردازند.

همچنین رئیس جمهور عراق از همه طرف‌ها خواست که خویشتندارى نموده و آرامش خود را حفظ کرده و از هرگونه تنش زایى جلوگیرى کنند.

آغاز منع آمد و شد در بغداد 

مقررات منع آمد و شد در بغداد آغاز شد. با وجود آغاز منع آمد و شد، حرکت طرفداران مقتدی صدر به سمت منطقه الخضراء (سبز) ادامه دارد.

گزارش ها حاکی است که در پی رخدادها و تحولات اخیر، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به نیروهای امنیتی این کشور در بغداد دستور آماده باش کامل را داده است.

 

 

بسته شدن همه ورودی‌های جنوبی بغداد

با فرارسیدن زمان اجرای منع تردد در بغداد نیروهای امنیتی عراق همه ورودی‌های جنوبی بغداد را بسته‌اند.

گزارش‌ها از تنش و ناآرامی در بصره و تحرکات خشونت آمیز طرفداران مقتدی الصدر در مهمترین شهر اقتصادی عراق حکایت دارد. طرفداران صدر اقدام به آتش زدن لاستیک و اشیای دیگر در نزدیکی منازل مردم و اماکن تجاری بصره کردند.

 

 

تعلیق جلسات کابینه عراق تا اطلاع ثانوی

در همین ارتباط، کابینه مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشبرد امور جلسات خود را تا اطلاع ثانوی به تعلیق درآورد.

این تصمیم در پی حمله طرفداران مقتدی الصدر به منطقه الخضراء و نهادهای مهم از جمله ریاست جمهوری اتخاذ شده است.

درخواست الکاظمی از مقتدی الصدر

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در واکنش به حمله طرفداران صدر به مراکز و نهادهای دولتی گفت: تعرض تظاهرکنندگان به موسسات و نهادهای دولتی اقدامی محکوم و خارج از چارچوب قانون است.

الکاظمی همچنین از مقتدی الصدر، رهبر این جریان خواست تا از طرفدارانش بخواهد از موسسات و نهادهای دولتی خارج شده و از آنها عقب نشینی کنند.

بیشتر بخوانید

ورود طرفداران الصدر به کاخ ریاست جمهوری

در پی تصمیم صدر برای کناره گیری از عرصه سیاسی عده‌ای از طرفداران وی به خیابان‌ها ریختند و گزارش ها حاکی است طرفداران صدر وارد کاخ ریاست جمهوری  شده‌اند.

طرفداران صدر دادگاه میسان را بستند

رسانه‌های عراق از اقدام طرفداران مقتدی در بستن دادگاه «میسان» و نگرانی از حمله آنها به قضات و وکلا خبر دادند.

همزمان دفتر مقتدی صدر با صدور بیانیه‌ای، این جریان را از هرگونه مداخله در امور سیاسی و دولتی منع کرده است.  

تمام صفحات و حساب‌های وابسته به جریان صدر از جمله صالح محمد العراقی که از وی در عراق به عنوان "وزیر صدر" یاد می شود ، فعالیت خود در فضای مجازی را متوقف کردند.

استقرار گسترده نیروهای امنیتی در منطقه سبز

گزارش‌ها حاکی است نیروهای امنیتی عراق در نزدیکی پل معلق بغداد مانع از حرکت طرفداران جریان الصدر به منطقه سبز شده‌اند.

نیروهای امنیتی تمامی ورودی‌های منطقه سبز را بسته و از هرگونه ورود به این منطقه،  جلوگیری می‌کنند.

درخواست فرماندهی عملیات مشترک از طرفداران صدر

فرماندهی عملیات مشترک عراق از طرفداران مقتدی صدر خواست فورا منطقه الخضراء(سبز) بغداد را ترک کنند.

طرفداران صدر خواهان انحلال مجلس و برگزاری مجدد انتخابات هستند.

طرفداران جریان الصدر هشتم مرداد در اعتراض به قصد گروه‌های سیاسی شیعه از جمله چهارچوب هماهنگی مبنی بر تشکیل جلسه پارلمان و انتخاب رئیس جمهور و پس از آن انتخاب نخست وزیر، در میدان التحریر تجمع کردند و بعد از تظاهرات به منطقه سبز و از آنجا داخل ساختمان پارلمان و صحن آن شدند و بعد از یک هفته تحصن داخل آن به بیرون از آن منتقل شدند.

این جریان بعد از آنکه نتوانست با فشارها و تهدیدها پارلمان را منحل کند، طرفدارانش را به‌سمت ساختمان دیوان‌عالی عراق هدایت کرد و آن‌ها در برابر این ساختمان تحصن کرده و خیمه زدند، با این حال تا این لحظه پارلمان منحل نشده است و قرار است که دادگاه فدرال عراق فردا سه‌شنبه در این باره تصمیم بگیرد.

پیش از این مقتدی صدر به شورای‌عالی قضائی عراق یک هفته مهلت داده بود تا مجلس عراق را منحل و قانون اساسی این کشور را هم ابطال نماید.

جریان صدر پیش از این خواستار عدم مشارکت و حذف تمامی احزاب و شخصیت‌‌هایی شده بود که در روند سیاسی عراق از زمان اشغال آمریکا در سال 2003 تا امروز در این کشور فعال بودند، این موضع‌گیری با مخالفت شدید جریان‌های سیاسی عراق روبه‌رو شد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر