لزوم تدوین لایحه‌ای توسط دولت برای استفاده شهرهای مرزی از حق مناطق جنگی و مرزی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: انتظار داریم دولت ویژه کمک کند و لایحه‌ای بیاورد تا طبق ماده 112 قانون برنامه ششم توسعه، شهرهای مرزی هم حق نوار مرزی و هم حق مناطق جنگی را داشته باشند.

به گزارش عاشورا به نقل ازخبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، منصور مرادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر اظهار کرد: مشکلاتی که در مناطق مرزی داریم به نسبت در استان‌های مرکزی کمتر است و کمبود سرانه فضای آموزشی از جمله این مشکلات است؛ به عنوان مثال در شهر مریوان یکی دو سال قبل کمتر از نیم متر سرانه فضای آموزشی داشتیم و  یکی از دلایل آن عدم مقاوم‌سازی و بازسازی اساسی بعد از جنگ‌های هشت ساله است.

وی با اشاره به مهاجرت در شهرهای مرزی به دلیل نبود اشتغال در شهرهای دیگر عنوان کرد: میزان سرانه آموزشی باید بیشتر شود؛ ایلام یکی از استان هایی است که شاید به‌طور میانگین یک سوم درآمد نفت و گاز مربوط به آن است و تخصیص درصدی از درآمد نفت وگاز برای ساخت و ساز و ایجاد امکانات آموزشی لازم است و اگر این درصد را به دستگاه‌ها نمیدهند آموزش و پرورش باید اصرار کند.

مرادی در پاسخ به این پرسش که حل معضل جدی کمبود فضای جدی آموزشی در مناطق مرزی بر عهده کدام دستگاه‌هاست، گفت: آموزش و پرورش، وزارت نفت، وزارت دارایی از جمله دستگاه‌های متولی هستند.

وی در واکنش به درخواست معاون وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اختصاص ردیفی در بودجه برای پرداخت فوق‌العاده شغل مناطق مرزی به تمام فرهنگیان شاغل در این مناطق، گفت: مجلس امکانات خوبی را در کمک به آموزش و پرورش انجام داده است اما مهم است که آموزش و پرورش تا چه حد توانسته از سازمان برنامه و بودجه تخصیص بگیرد؟ مشکلی اخیرا پیش آمد؛ مناطق مرزی قبلا از 25 درصد حق نوار مرزی استفاده کرده اند و یکی دو ماه قبل شهرهایی که درگیر جنگ نبودند هم حق مناطق جنگی به آنها دادند و در حالی که برای شهرهای مرزی این حق را ندادند و گفتند 25 درصد افزایش از طریق حق مرزی داده شده است.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: انتظار داریم دولت ویژه کمک کند و لایحه‌ای بیاورد تا طبق ماده 112 قانون برنامه ششم توسعه شهرهای مرزی هم حق نوار مرزی و هم حق مناطق جنگی را  داشته باشند که اکنون نیروهای حق التدریس هم گلایه دارند.

مرادی بر ضرورت توجه به روستاها و شهرهای مرزی تأکید کرد و با اشاره به ممانعت از تحصیل دختران به دلایل فرهنگی گفت: در برخی روستاها یک معلم برای کلاس چند پایه داریم و شرایط دشوار است؛ درخواست دارم مدیران عامل بانک‌ها که بودجه ای از منابع خود را به مدرسه سازی تخصیص می‌دهند آن را به مناطق مرزی بیاورند.

 

ارسال نظر