تصمیم ترامپ درباره جولان تغییری در تعلق آن به سوریه ایجاد نمی‌کند

«نضال حمیدی» تاکید کرد که کشورهای عربی باید در پاسخ به اقدام ترامپ ضد جولان سفیران آمریکا را اخراج و همکاری با رژیم صهیونیستی را متوقف و توافق با آن را لغو کنند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری مهر: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اخیراً در اقدامی خصمانه فرمانی را به امضا رساند که به موجب آن جولان اشغالی به عنوان بخشی از اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن به رسمیت شناخته می‌شود.

اقدام رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا واکنش‌های متعددی را در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی به دنبال داشت و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی منطقه و بین المللی این اقدام را به شدت محکوم کردند. دولت دمشق در بیانیه‌ای این تصمیم ترامپ را حمله به حاکمیت سوریه خوانده است.

در همین رابطه با «نضال حمیدی» عضو پارلمان سوریه گفتگو کرده شده که در ادامه شرح آن از نظر می‌گذرد.

*اخیرا ترامپ رئیس جمهور آمریکا، بلندی‌های اشغالی جولان سوریه را به عنوان بخشی از حاکمیت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. تحلیل شما از این اقدام خلاف قوانین بین المللی چیست؟

اعلامیه رئیس جمهور آمریکا درباره جولان، چیزی را درباره سوری بودن جولان تغییر نمی‌دهد بلکه به این معناست که کشورش به قوانین بین المللی احترام نمی‌گذارد و تصمیم وی با قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل در تعارض است.

ترامپ ثابت کرد که کشورش برخلاف اینکه قبلاً ادعا داشت که ناظر بر روند صلح است، اینگونه نیست و ناظری غیرصادق است. علاوه بر این واشنگتن با این اقدام همراهی خود با رژیم نژادپرست را نشان داد و پیامی روشن را برای ایران ارسال کرد.

از سوی دیگر رسانه‌های دشمن نیز از حضور ایران در سوریه سخن می‌گویند و جولان را به عنوان سرزمین اسرائیل تلقی می‌کنند. تمام این اقدامات در حالی است که ترامپ از وجود محوری قوی و جدی در منطقه و جهان به نام محور مقاومت شامل ایران و عراق و سوریه و لبنان غافل است.

*واکنش کشورهای عربی و بین المللی به این اقدام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایرادی به واکنش‌ها و اقدامات کشورهای عربی و اسلامی نیست اما این واکنش‌ها بیش از سخن گفتن نبود. این در حالی است که این کشورها باید سفیران آمریکا را اخراج و همکاری با رژیم صهیونیستی را متوقف و توافق با آن را لغو کنند اما حرکت شتابان این کشورها به سوی اسرائیل، موجب افزایش گستاخی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها شده است.

*روند تقویت روابط تهران-دمشق پس از نابودی داعش به چه صورت پیش می‌رود؟

روابط میان دمشق و تهران قوی است و باید کشورهای منطقه بفهمند که ایران به هیچ وجه دشمن نیست. زیرا ضمن همسایه بودن با ما، طمعی نیز به این کشورها ندارد. ایران از زمان انقلاب اسلامی تاکنون همراهی خود با کشورهای عربی و مسائل آنها به ویژه فلسطین را ثابت کرده است.

روابط اقتصادی میان ایران و سوریه نیز خوب است و روابط فیمابین نیز صادقانه است.

*آیا آمریکا نظامیانش را از سوریه خارج خواهد کرد و در صورت این اقدام آیا امکان وقوع درگیری میان نیروهای مقاومت و صهیونیست‌ها بر سر آزادسازی جولان وجود دارد؟

نظامیان آمریکا به هیچ وجه در سوریه باقی نخواهند ماند و در صورت تداوم مداخله در سوریه بدون موافقت دولت دمشق، دشمن محسوب می‌شوند. این نظامیان دیر یا زود از سوریه خارج خواهند شد و کُردهای سوریه نیز باید بفهمند که آمریکا با آنها تجارت کرده و باید به ارتش و فرماندهی شأن توجه کنند.

به صورت کلی گمان نمی‌کنم که درگیری میان صهیونیست‌ها و محور مقاومت رخ دهد؛ زیرا جنگ به نفع صهیونیست‌ها نیست اما اگر آمریکا و اسرائیل مرتکب این اقدام شوند، پایان جنگ در دست آنها نیست. همچنین توان و قدرتی برای جنگ طولانی مدت ندارند و پایانی برای رژیم اسرائیل خواهد بود.

 

ارسال نظر