نه می خواهم نماینده مجلس شوم و نه وزیر / کاسبان محصولات تراریخته ماموریت دارند / استفاده از مدیران جوان، خلاق و با دانش در سازمان اقتصادی کوثر

وزیر اسبق جهاد کشاورزی در دولت نهم با دعوت وزرای کشاورزی بعد انقلاب به مناظره گفت: من دیگر به هیچگونه دولتی وارد نمی‌شوم و نه دیگر قصد فعالیت به عنوان وزیر دارم و نه نماینده مجلس..

 

به گزارش عاشورا؛ محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره فعالیت‌های سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به این موضوع که سازمان اقتصادی کوثر، صرفاً به امور تولیدی می‌پردازد و بدون استفاده از رانت یا کمک‌های دولتی و تسهیلات بانکی، خط مشی خود را دنبال می‌کند به  تجربه جوان‌گرایی در مجموعه‌های اقتصادی و مدیریتی خود  اشاره کرد و گفت: در سال ۸۸ متوسط سن مدیران سازمان اقتصادی کوثر ۶۲ سال بود، اما در حال حاضر این رقم به حدود ۴۰ سال رسیده است. مجموعه مدیریتی حاضر، حاصل رویش‌های انقلاب اسلامی هستند. مدیران عامل شرکت‌های وابسته به سازمان اقتصادی کوثر، جزو نیرو‌های جوان و خلاق هستند که در رشته‌های گوناگون دارای تخصص بوده و حداقل مدارک تحصیلی آن‌ها کارشناسی ارشد در حوزه‌های تخصصی خودشان است. ۹۰ درصد مدیران مجموعه، از جامعه ایثارگران کشور هستند و برخی از آن‌ها نیز جزو خانواده شهدا به شمار می‌روند.

اسکندری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بیش از ۱۰ سال است که نامگذاری سال را بر اساس شعار‌های اقتصادی انجام می‌دهند، اظهار کرد: سازمان اقتصادی کوثر در همین راستا به دنبال بومی‌سازی فناوری‌های مختلف بوده است. دو تفکر «ما می‌توانیم» و «ما نمی‌توانیم» از ابتدای پیروزی انقلاب وجود داشته‌اند؛ اندیشه نخست مربوط به امام راحل و رهبر معظم انقلاب است و تفکر دوم را کسانی مطرح می‌کنند که یا ظرفیت‌های کشور را قبول ندارند یا عامل نفوذی هستند. در هر حوزه‌ای که وارد می‌شویم، آن‌هایی که سردمدار شعار ما نمی‌توانیم هستند، بهانه‌های مختلفی می‌آورند، در بخش کشاورزی هم زمانی کمبود آب را مطرح می‌کنند و زمانی بهانه‌ای دیگر، ولی هیچ وقت راهکاری برای مدیریت بحران‌های کنونی ارائه نمی‌دهند.

اسکندری

اسکندری با اشاره به ظرفیت‌های گسترده معدنی کشور در نقاط مختلف گفت: به گفته کارشناسان، معادن ایران از ظرفیت‌های نفتی ایران بیشتر هستند، ولی تاکنون فقط از ۱۰ درصد آن‌ها استفاده کرده‌ایم، زیرا بوروکراسی شدیدی برای کسب مجوز‌های لازم در این زمینه وجود دارد. مسئولان ذیربط باید برنامه مدونی برای استفاده از ظرفیت‌های کشور ارائه دهند تا جوانان متخصص وارد میدان شوند، ولی می‌بینیم بسیاری از مسئولان، اعتقادی به این ظرفیت‌ها ندارند و فقط یأس و ناامیدی را به کشور تزریق می‌کنند؛ این افراد، عامل نفوذی در سیستم اقتصادی کشور هستند.

اسکندری

 

وی با اشاره به شایعات مطرح شده درباره ورشکستگی سازمان اقتصادی کوثر گفت: سازمان در شرایط کنونی اقتصادی کشور، برای بیش از ۷ هزار نفر به صورت ثابت ایجاد اشتغال کرده و یک ریال حقوق عقب افتاده در مجموعه آن وجود ندارد؛ ضمن اینکه سوددهی لازم را نیز داشته‌ایم و در عین پرداخت نقدی سهم بنیاد شهید در تمام مقاطع، تمایلی به دریافت تسهیلات بانکی نداریم و به دلیل خوش حسابی و انضباط مالی سازمان، بانک‌ها تمایل به پرداخت تسهیلات به سازمان دارند.

اسکندری با تاکید بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های مختلف کشور، عنوان کرد: پروژه‌های دام سبک و کار مشترک با موسسه رویان به منظور اصلاح نژاد دام و بذر محصولات مختلف، از جمله اقدامات سازمان اقتصادی کوثر و در راستای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها به شمار می‌روند. ۳ هزار کیلومتر خط ساحلی در کشور وجود دارد که استفاده چندانی از آن‌ها نمی‌شود همچنین اراضی مختلف با آب شور، از دیگر ظرفیت‌های موجود محسوب می‌شود، البته سازمان اقتصادی کوثر به تازگی وارد این عرصه شده است.

وی تصریح کرد: دولت‌های دهم و دولت فعلی باید نسبت به مسئله ریزگرد‌ها پاسخگو باشند چرا که طرح جامع جلوگیری از ریزگرد‌ها در سال ۱۳۸۷ تصویب شده، ولی هنوز جنبه اجرایی به خود نگرفته است.

 

اسکندری

اسکندری با اشاره به تدوین طرح الگویی توسعه جامع اراضی دلتایی و کانون‌های گرد و غبار توسط سازمان اقتصادی کوثر گفت: پشتیبانی مالی این طرح که جنبه اقتصادی هم دارد و حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، توسط سازمان صورت می‌گیرد و جلساتی هم با استانداری خوزستان در این زمینه داشته‌ایم تا علاوه بر مهار ریزگردها، بهره‌برداری اقتصادی در حوزه کشاورزی هم صورت بگیرد که شامل کاشت سالیکورنیا و برخی دیگر از گونه‌های درختی، استفاده از آب دریا و ایجاد استخر‌هایی برای جمع‌آوری نزولات جوی است و ۳۰ هزار هکتار را پوشش می‌دهد. این تنها بخشی از ۳۰۰ هزار هکتار کانون ریزگرد‌های خوزستان است که به همت سازمان مورد پوشش قرار خواهد گرفت.

اسکندری گفت: بعد از جنگ تحمیلی تنها 4 وزیر مسوولیت بخش کشاورزی را در اختیار داشته اند و هر بلایی سر کشاورزی کشور آمده تقصیر این افراد است؛ من به عنوان یکی از این 4 وزیر حاضرم با این افراد در جلسه ای برای مناظره یا محاکمه حاضر شوم و درباره وضعیت استفاده از منابع بخش کشاورزی در زمان مسئولیت خود پاسخگو باشم.

وی افزود: نهضت سد سازی در چه دروره ای با سد سازی بی رویه باعث از بین رفتن منابع آبی کشور شد؟ مسولان وقت باید بیایند پاسخگو باشند که چرا اجازه احداث این همه سد را در زمان خود داده اند؛ هر کسی( وزیری کشاورزی) که در این جلسه محکوم شد گردنش را هم بزنند یا حداقل بیاید از مردم عذرخواهی کند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد:  آقای حجتی را قبول دارم و ایشان موضوع ما می‌توانیم را در بخش کشاورزی دنبال می‌کند اما برخی هستند که نمی‌خواهند ایشان کار کند که این امر نیز باعث شده است فریاد ایشان نیز بلند شود و این افراد موضوع آب را برای القای ما نمی‌توانیم تبلیغ می‌کنند؛ اما نمی‌گویند که می‌شود چگونه بهره‌وری مصرف آب را در بخش کشاورزی افزایش داد.

 

اسکندری اظهار داشت: برخی افراد در کشور ما نفوذ کردند و نمی‌خواهند ایران به جلو برود؛ این افراد مربوط به این دولت و یا آن دولت نیستند و بعد از انقلاب در برخی نقاط توانستند نفوذ کنند و ما نمی‌توانیم را تبلیغ می‌کنند. اسکندری با بیان اینکه برخی افراد، کاسبان محصولات تراریخته هستند، گفت: آن‌ها مأموریت دارند که در این زمینه وارد عمل شوند و لایحه بذر را نیز در همین راستا ارائه کردند. لازم است گلخانه‌های ویژه محصولات تراریخته احداث شوند که طرح آن‌ها در زمان وزارت من ارائه و تصویب و در دولت بعدی، اجرایی شد. چند شرکت بزرگ که بزرگ‌ترین آن‌ها یک شرکت صهیونیستی است، تولید بذر‌های تراریخته و همچنین سموم کشاورزی را در انحصار دارند. لازم است ایمنی‌سنجی بذر و محصولات کشاورزی به عنوان مسئله‌ای مهم مورد توجه قرار بگیرد. کشور‌های اروپایی از توسعه کشاورزی تراریخته جلوگیری می‌کنند، ولی عده‌ای در داخل نمی‌خواهند این کار صورت بگیرد.

اسکندری با بیان اینکه در سازمان اقتصادی کوثر نیز از مخالفان توسعه محصولات تراریخته حمایت می‌شود خاطرنشان کرد: لازم است بر دانش‌های مختلف از جمله دستکاری ژنتیکی بذر‌های گیاهی مسلط باشیم و بر همین اساس آزمایشگاه‌های مدرن یکی از نیاز‌های اساسی به شمار می‌رود. طی نمونه‌برداری‌های صورت گرفته، محصول برنج ایرانی تراریخته نیست، ولی ممکن است برنج تراریخته از خارج وارد شود.

اسکندری

 

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر تصریح کرد: با عضویت در کنوانسیون «یوپو» مخالف هستیم، زیرا نفع چندانی برای ایران ندارد؛ ظرفیت کامل برای تولید بذر‌های مناسب با کشاورزی ایران در داخل وجود داشته و حتی برخی بذر‌های خارجی هم، اصلاح‌نژاد شده بذر‌های ایرانی هستند و هنوز نام ایرانی دارند.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی افزود: اینکه گفته می‌شود تنها با عضویت ایران در یوپو، بذر‌های مختلف در اختیار کشور قرار می‌گیرد، حرف درستی نیست، زیرا اعضای آن، دولت‌ها نیستند بلکه برخی شرکت‌های قدرتمندی هستند که انحصار تولید بذر را در اختیار دارند و هرگاه تشخیص دهند، بذر لازم را به ایران نخواهند فروخت.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه رکورد تولید گندم داخلی در سال ۱۳۸۶ هنوز جابجا نشده است، گفت: در زمان وزارت من، ۶.۵ میلیون تن چغندرقند توسط کارخانه‌ها از کشاورزان خریداری شد همچنین بیشترین خرید دانه‌های روغنی در زمان وزارت من بوده است. در زمان وزارت من نبود که شکر زرد خریداری شود و در کارخانه‌های داخلی به شکر سفید تبدیل شود یا اینکه ۵ میلیون تن گندم وارد و به نام تولید داخلی اعلام شود.

اسکندری

وی با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز وارد کشور می‌شود گفت: در هشت ماهه نخست سال گذشته ۸۷ هزار تن گوشت وارد کرده‌ایم؛ در حالیکه رتبه چهارم جمعیت دام سبک در دنیا و رتبه نخست منطقه در اختیار ایران است، اما یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان گوشت نیز هستیم.

اسکندری گفت: هر کیلوگرم گوشت قرمز به قیمت ۴.۴ دلار وارد کشور می‌شود که با احتساب دلار ۴۲۰۰ تومانی، قیمت آن کمتر از ۲۰ هزار تومان است، ولی در فروشگاه‌ها دست کم به قیمت ۳۳ هزار تومان به فروش می‌رسد، در این بین گروهی افراد هستند که از این قیمت‌گذاری سود می‌برند.

 

 

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر  درباره عدم استفاده از دانش آموختگان متخصص در سطح کلان کشور برای مقابله با بحران کمبود و مدیریت منابع آب، گفت: راه حل اساسی کمبود مشکل آب و نیز جلوگیری از سیل در کشور، توسعه آبخیزداری و آبخوان‌داری است. در دوران وزارت من، بحث هوشمندسازی کشاورزی مطرح شد. اگر این روند ادامه می‌یافت شاهد تحولات عمیقی در این حوزه بودیم. کشاورزی سنتی در کنار برخی سدسازی‌ها، سبب شده منابع آبی هدر بروند. متاسفانه سدسازی‌های پی در پی و غالباً بدون مطالعه باعث شده دریاچه‌های ذخیره آب پشت تاج سد به تشتک تبخیر تبدیل شوند و علاوه بر تنش آبی وارده به پایین دست، آمار تبخیر آب در کشور را به شدت افزایش دهند.

وی در ادامه افزود: اسکندری انتقال دانشکده‌های کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته برای توسعه فعالیت‌های علمی در زمینه خودکفایی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر این بند در قانون بهره‌وری وجود دارد که تعداد و رشته‌های مورد نیاز باید توسط وزارت جهاد کشاورزی به وزارت علوم اعلام شود، ولی در حال حاضر این قانون اجرایی نمی‌شود و همین موضوع به بیکاری فارغ التحصیلان این رشته دامن می‌زند. دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی در صورت نیاز برای نیرو‌های مورد استفاده برگزار می‌شود. ستاد آموزش در سازمان مرکزی کوثر ایجاد شده و نیازمندی‌های موجود را بر اساس تقویم سالیانه، مورد توجه قرار می‌دهد تا بتوان دوره‌های آموزشی لازم را برگزار کرد. برخی دانشجویان دوره دکتری، برای نگارش پایان‌نامه‌هایشان با سازمان اقتصادی کوثر همکاری می‌کنند؛ ۲ درصد سود خالص مجموعه به حوزه پژوهش و آموزش اختصاص یافته تا در این زمینه شاهد پیشرفت باشیم.

 

وزیر اسبق جهاد کشاورزی، همچنین درباره علل عدم تزریق نقدینگی بخش خصوصی برای تولید محصولات کشاورزی و هدایت نقدینگی سرگردان به سمت سفته بازی، گفت: متاسفانه دولت حاضر به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری و پشتیبانی از بخش خصوصی در موضوع تولید و صادرات نیست. تولید با هدف صادرات زمانی شکل می‌گیرد که تولیدکننده لااقل اطمینان از پشتیبانی دولت برای حذف سرمایه‌اش داشته باشد.  ۷ کشور حاشیه خلیج فارس در سال بیش از ۷ میلیون تن گوشت مرغ وارد می‌کنند که سهم صادراتی ایران ۱ کیلوگرم هم نیست! بخش کشاورزی نسبت به بسیاری از بخش‌های تولیدی کشور از منظر اقتصادی سودده‌تر است. برای حمایت از تولید محصولات کشاورزی به ویژه برای کشاورزان باید پوشش بیمه‌ای را تغییر دهیم. اگر درآمد در بخش کشاورزی بیمه شود و سرمایه‌گذار با نگرانی کمتری وارد عرصه شود، می‌توان به افزایش تولید و رونق کشاورزی امیدوار بود.

 

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در ادامه صحبت‌های خود گفت: سال 92 سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شد اما امروز هنوز نمی‌توانیم از تمام ظرفیت‌‌های کشور استفاده کنیم.

 

وی افزود: گوشت قرمزی که در زمان وزارت بنده (سال 87) 4800 تومان به قیمت وارداتی و 7 هزار تومان در قصابی بود امروز 7 برابر شده است.

 

وی با یادآوری خاطره‌ای گفت: در سال 87 به همراه مادرم به خوزستان رفتیم روز دوم فروردین در شلمچه بودیم که احمدی‌نژاد به من زنگ زد و گفت بادمجان در تهران 1500 تومان شده است و بنده به ایشان عرض کردم که بادمجان جزو کالاهایی نیست که ما آن را کنترل قیمت کنیم.

اسکندری افزود: این محصول باید از مناطق گرمسیر به تهران می‌آمد و با توجه به اینکه در تعطیلات عید به سر می‌بردیم و کامیونها اجازه تردد به تهران را نداشتند قیمت این محصول به یکباره گران شد؛ در همان مقطع من با ایشان درباره بادمجان جر و بحث کردیم و در نتیجه آن من در همان نقطه براساس هماهنگی‌‌های انجام شده با پلیس راه اجازه تردد کامیونهای بادمجان را به تهران دادیم تا قیمت آن کاهش یابد.

وی یادآور شد:در همان مقطع بادمجان در جنوب کشور 300 تومان اما در تهران 1500 تومان به فروش می‌رسید؛ بعد از طی چند سال مادرم با یادآوری آن خاطره به من گفت امروز بادمجان در اهواز 2 هزار تومان شده است آیا رئیس جمهور دیگر به فکر مردم نیست و یا مردم دیگر بادمجان نمی‌خورند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: دولت باید بتواند در حال حاضر واردات گوشت را در بازار مدیریت کند تا نرخ آن به قیمت فعلی به فروش نرسد.

وی افزود: بعضی وقت‌ها به قیمت‌ برخی کالاها اهمیت نمی‌دهیم و خارج از قیمت واقعی آن به فروش می‌رسد که گوشت قرمز نیز امروز قیمت غیرواقعی دارد.

ارسال نظر