علم در خدمت صلح و توسعه

 

علم حقیقتی است ک در تمام جوامع وجود دارد و هر روز ب تازه های بهتر دست می یابد ، اما مفهوم صلح به شرایط آرام ، بی دغدغه و خالی از کشمکش و ستیز اتلاق می شود، در حالت کلی مفهوم صلح یک ارمان جهانی است.

علم در هزاره جدید یک ابزار کار آمد واثر بخش مفید و سازنده است ک باید در خدمت صلح و توسعه جهانی قرار گیردواز درد ورنج مردم بکاهد.

با توجه به اهمییت وارزشمندی علم برای توسعه جهانی سازمان یونسکو از سال ۲۰۰۱ دهم نوامبر برابر با ۱۹ آبان را به عنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه مطرح کرده است.

در حوزه علم تحقق صلح به دانشمندانی نیاز دارد که

به صلح می اندیشند، علمی ک با اخلاق همراه باشد به صلح خواهد رسید ، در دنیایی که از هر طرف جنگ و درگیری است ،علم در صورتی می تواند از درد و رنج مردم بکاهدکه همراه با بکارگیری اخلاقیات باشد ، 

در غیر اینصورت نه تنها از دردو رنج نمی کاهد بلکه 

وسیله ای  برای نا آرامی ها وتنشهای بیشتر می شود.

علم و فناوری باید در مسیر صلح و دوستی قرار گیرد، 

زمینه ای باشد، برای تبادل جوامع علمی و دولتمردان  بکوشنددیدگاه مشترکی پیرامون اطراف خود داشته باشند، اختلافات نادیده بگیرندتا ب صلح حقیقی دست یابند.

برا دست یافتن ب صلح حقیقی باید علم به صورت عمومی تر در جامعه گسترش یابد، درک آن برا عموم راحت باشد، در این صورت است که مفهوم علم گسترش یافته ودر جامعه کاربردی تر می شود و زمینه پیشرفت به دست می یابد.

همه افراد جامعه از آسیب پذیر ترین تا توانمندترین اقشار،می تواننداز علم و دانش و فناوری برای بهبود وضعیت زندگی و نواوری برای آیندکان تاثیر گزار باشند.

تبادل دانش در زمینه مشارکت و ترویج خلاقیت و اخلاقیات ،افزایش سواد علمی،حمایت از معلمان در الهام بخش بودن ب دانش آموزان که ذهنیت صلح طلب داشته باشند،افزایش کیفیت علوم و گسترش تجارب علوم در متن جامعه بخصوص تاثیر علم بر جامعه در زمینه جذب جوانان ب مشاغل علمی و تشویق آنان به صلح دوستی جمعی بسیار موثر می باشد.

همان طور ک علم در حال پیشرفت می باشدهمزمان باید تلاش کردکه علم را با اخلاق وتعهد همراه کرد.

باید زمینه ای باشد ک دانشمندان ما با ذهنیت صلح و دوستی ب پیشرفت علمی دست یابند، برای تحقق این تفکرباید یک برنامه بلند مدت و همه جانبه تعیین کرد.

همگام با نوآوری های روز دنیا ب سمت جهانی هوشمند

همراه با آرامش و صلح نسبی پیشروی کنیم..

                                                                                                                      نویسنده :فائزه روح الله پور

 

            

 

ارسال نظر