نخبه علمی جهان از «نه» به پیشنهاد کشورهای خارجی تا دارورسانی هوشمند

دانش‌آموز بسیجی دهه هفتاد حالا که دکترای تخصصی شیمی آلی را با موفقیت از دانشگاه دورتموند آلمان به پایان رسانده، نامش در لیست دانشمندان دو درصد برتر دنیا می‌درخشد.

نخبه علمی جهان از «نه» به پیشنهاد کشورهای خارجی تا دارورسانی هوشمند

 به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری فارسطی هفته‌های اخیر نام دانشمندان دو درصد برتر دنیا از سوی سایت علمی اسکوپوس منتشر شده است، در این لیست نام ۱۹ ا ستاد دانشگاه تبریز به زیبایی می‌درخشد، یکی از این دانشمندان برتر دنیا  دکتر رضا محمدی است که عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه تبریز و مسوول بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی است.

رسالت یک استاد بسیجی، رویکرد بسیج اساتید برای سال‌های آینده، پژوهش‌های صورت گرفته در علم شیمی، رتبه‌های کسب کرده در جشنواره‌های متعدد، مقالات علمی، تجربه حضور در ۱۷ کشور دنیا برای شرکت در سمینارهای مختلف علمی و... ماحصل صحبت‌های ما در دیار با این دانشمند جوان بود.

 

تعهد و تخصص در کنار هم

دکتر رضا محمدی یک نخبه بسیجی علم شیمی است، از زمانی که عضو بسیج دانش‌آموزی شد به فکر فراگرفتن تخصص و تعهد بود، داشتن روحیه بسیجی در دوران دانش‌آموزی او را به یکی از موفق‌ترین دانش‌آموزان مدرسه تبدیل کرده بود، دوران ابتدایی تا دبیرستان را در مدارس شهرستان نقده آذربایجان‌غربی به پایان رسانده و در سال ۷۸ با قبول شدن در رشته شیمی آلی دانشگاه تبریز راهی تبریز شده و در این شهر ماندگار می‌شود.

هر چند که می‌گوید در دوره دبیرستان شیمی را به صورت هدفمند می‌خواندم ولی اولویت اولم برای دانشگاه پزشکی بود، وقتی نتایج اعلام شد و دیدم از رشته شیمی قبول شدم، نمی توانستم پشت کنکور بمانم در نتیجه ثبت‌نام کرده و وقتی وارد دانشکده شیمی دانشگاه تبریز شده و فعالیت کردم بیشتر از قبل به رشته شیمی علاقمند شده و آن را با جدیت ادامه دادم.

دانشجو ممتاز دانشکده

وی، همزمان با ورود به دانشگاه عضو بسیج دانشجویی شده و به عنوان عضو فعال و مسوول بسیج دانشجویی دانشکده شیمی تعهد و تخصص را همزمان ادامه می‌دهد. از سال ۷۸ تا ۸۵ دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته شیمی آلی را گذرانده و هفت سال عضویت در بسیج دانشجویی شاکله شخصیت او را شکل می‌دهد.

این دانشمند جوان در دوران تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد جزو دانشجویان ممتاز دوره بود به‌طوریکه در بین ۴۲ نفر ورودی مقطع کارشناسی ارشد رتبه دوم را کسب کرده و در جشنواره بین‌المللی خوارزمی رتبه سوم را کسب کرده بود و در جشنواره کشوری بسیج در سال  ۸۵-۸۴ به‌عنوان دانشجو برگزیده بسیجی در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شده بود.

در سال ۸۸ با پذیرش در بورسیه وزارت علوم و گذراندن مصاحبه علمی موفق شد برای گذراندن دوره تخصصی شیمی آلی با گرایش پلیمر به کشور آلمان برود. از مرحله پذیرش در بورسیه وزارت علوم تا اعزام به آلمان چند ماه طول کشید و در مهر ماه سال ۸۹ به همراه همسرش راهی آلمان می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، درباره سفر به آلمان و گذراندن دوره دکترای شیمی گفت: از همان روز اول که خبر پذیرش در بورسیه وزارت علوم و سفر به آلمان اعلام شد، تصمیم گرفته بودم بعد از اتمام دوره دکترای تخصصی به ایران برگردم، هر چند که تعدادی از دوستانم ماندن در آلمان را ترجیح دادند، ولی من معتقدم در کشور خودم کارگر بودن بهتر از ماندن در کشور دیگر است.

مکن است آنجا ظاهری زیبا و دلفریبی داشته باشد ولی آشفتگی و محیط لجام‌گسیخته آنجا انسان را اذیت می‌کند.

با وجودی که بعد از اتمام دوره تخصصی دکترای امکان ماندن در کشور آلمان و سوئد برایم فراهم بود و آنها نیز اصرار به ماندن داشتند ولی من ترجیح دادم به کشورم برگشته و اینجا خدمت کنم. بعد از تحصیل و چاپ دو مقاله بین‌المللی در مردادماه سال ۹۳ به ایران برگشتم و از دی‌ماه ۹۳ به عنوان هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه تبریز  مشغول به خدمت هستم.

 

سفر به ۱۷کشور دنیا برای کنفرانس‌های علمی

وی، حضور در دانشگاه صنعتی دورتموند آلمان و سفر به ۱۷کشور دنیا را برای حضور در کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی را نقطه عطف فعالیت‌های علمی خود بیان کرد و افزود: حضور در مجامع علمی ۱۷ کشور دنیا و شنیدن و دیدن آخرین یافته‌های علم شیمی و آموزش‌های جدید تجربه بزرگی بود.

ایرانی‌ها از لحاظ علمی توانمند و منظم هستند

عضو هیات دانشگاه تبریز با اشاره به نگاه مثبت سایر ‌کشورها نسبت به ایران خاطرنشان کرد: آنها معتقد بودند، ایرانی‌ها از لحاظ علمی توانمند و منظم هستند و نگاه مثبتی داشتند، حضور دانشجویان ایرانی در کشور ترکیه، رومانی، لهستان و برخی دیگر از کشورها با سابقه علمی خوب باعث شد، نظر بسیار مساعد و مثبتی بر روی ایرانیان داشته باشند.

وی ادامه داد:ولی از نظر فرهنگی و اعتقادی برخی تناقض‌ها بین ایرانیان مقیم آنجا دیده می‌شد و این موضوع باعث تعجب آنها بود. مثلا همسر من آنجا با حجاب بود ولی تعدادی از خانم‌های ایرانی در آنجا به موضوع حجاب بی‌توجه بوده و رعایت نمی‌کردند و این موضوع باعث ایجاد تضادها و تناقص‌ها می‌شد ولی از نظر علمی دیدگاه‌ها نسبت به دانشجویان ایرانی بسیار مثبت بود، چرا که ایران اسلامی جزو ۲۰کشور برتر علمی دنیا بوده و از نظر علم شیمی نیز جزو ۱۵کشور برتر دنیاست.

نگارش ۴۲ مقاله ISI حاصل پژوهش‌های علمی این دانشمند جوان بوده که ۱۴ مقاله در سال ۲۰۲۰ منتشر شده و ۱۰ مقاله از این تعداد دارای رتبه اول بوده و 10 مقاله دیگر در دست چاپ است.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به آیتم‌هایی که بر  آن اساس افراد به عنوان دانشمندان برتر انتخاب می‌شوند، اظهار داشت: انتخاب استادان و پژوهشگران به عنوان دانشمندان برتر دنیا بر اساس چند آیتم صورت می‌گیرد که از جمله مهم‌ترین این آیتم‌ها برحسب استنادات به مقالات علمی است که توسط  محققان و پژوهشگران نوشته شده است.

مسوول بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی ادامه داد: تعداد مقالات منتشر شده، ‌کیفیت مجلات و ژورنال‌هایی که مقالات در آن چاپ شده، تعداد ارجاعات به مقالات چاپ شده، عدم خود استنادی، تعداد نویسندگان مقاله، نویسنده مسوول و ..باعث می‌شود، مجموع امتیازات یک استاد را به عنوان دانشمندان برتر دنیا انتخاب شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سایت اسکوپوس سایت انتشارات علمی و استنادات علمی است. یعنی مقالاتی که کیفیت آن مورد تائید موسسات علمی است، منتشر می‌کند. این سایت میزان ارجاع‌دهی مقالات و ضریب تاثیر مجله‌ای که چاپ می‌شود را جمع‌آوردی کرده و نمایه می‌کند.

این موسسه طی روزهای اخیر لیست تعدادی از دانشمندان برتر دنیا را معرفی کرده و خوشبختانه در این لیست نام ۱۹ نفر از اساتید دانشگاه تبریز نیز وجود دارد.

محمدی درباره موضوعاتی که بر روی آن تحقیق می‌کند، متذکر شد: بحث نانوپلیمرهای استفاده شده در دارورسانی هوشمند، نانو کامپوزیت‌های مورد استفاده در حذف آلاینده‌های فلزی و آلی، پلیمرهای رسانا با کاربرد در ابرخازن‌ها و … از جمله موضوعاتی است که بر روی آنها پژوهش و تحقیق می کنیم.

 

 

تولید ثروت از علم مطالبه مقام معظم رهبری

استاد دانشگاه تبریز در ادامه با اظهار ناراحتی و تاسف از اینکه در بسیاری از موارد در کشور تولید علم به تولید ثروت منجر نمی‌شود، تصریح کرد: متاسفانه فقط به تولید علم توجه می‌شود ولی به تولید ثروت حاصل از علم توجهی نمی‌شود. در حالی که مقام معظم رهبری همیشه به تولید ثروت از طریق علم تاکید می‌کنند و این مطالبه ایشان است ولی در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود یک استاد دانشگاه ۳۰۰ مقاله علمی چاپ و منتشر کرده و تولید علم صورت گرفته ولی هیچ مشکلی از مشکلات جامعه حل نشده است.‌

تولید ثروت از علم

 محمدی، درصد بالای فارغ‌التحصیلان بیکار در مقطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترای را یکی از بزرگترین معضلات و چالش‌های کشور ذکر کرد و افزود: متاسفانه سیستم دانشگاهی به دانشجو می‌آموزد یا باید در اداره‌ای جذب شده و پشت میزنشین شود یا اینکه عضو هیات علمی شود.هیچ‌وقت روش تبدیل ایده به پدیده آموزش داده نمی‌شود، در حالی که یک دانشجوی کارشناسی ارشد می‌تواند برای خودش کارآفرین  ثروت‌آفرین باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در کشور ادامه داد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان بر پایه نانو و سایر علوم تاسیس شده و در جهت تبدیل علم به ثروت فعالیت می‌کنند، همچنین تاسیس مراکز رشد و فناوری در دانشگاه‌ها حرکت بسیار خوبی در جهت تبدیل ایده به ثروت است. در همین راستا ما نیز به کمک دانشجویان دکترای یک شرکت دانش بنیان تاسیس کرده و در پارک علم و فناوری مستقر هستیم، سه طرح تحقیقاتی در دست اجرا داریم. یکی از این طرح‌های تحقیقاتی حذف آلاینده‌های فلزی، غیرفلزی و پساب‌های صنایع  از طریق نانوکامپوزیت‌هاست.

تفکر بسیج مانع از هر تهدید

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود  با اشاره به شکل‌گیری بسیج در بخش‌های مختلف گفت: تاسیس نیروی مقاومت بسیج از معجزات حضرت امام خمینی (ره) بود که بسیج را از جنبه‌های مختلف بررسی کرده و فرموده‌اند؛ " اگر تفکر بسیجی در جامعه حاکم باشد، هیچ تهدیدی در این جامعه اثرگذار نیست". باید گفت، توانمندی بسیج در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، علمی و بسیاری دیگر از صحنه‌ها بر کسی پوشیده نیست،هر کاری که بر زمین مانده باشد بسیج به بهترین شکل آن را انجام می‌دهد.

 مسوول بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی، بسیج را الگوی موفقی در جهان دانست و افزود:هم اکنون بسیج الگوی موفقی برای مبارزه با استعمار و استکبار در جهان شده است. نمونه‌هایی از این الگو را می‌توان در بسیج مردمی یمن، عراق و افغانستان مشاهده کرد. در واقع  بسیج مبنای فکری انسان را تقویت و مستحکم می‌کند و الان شاهد هستیم بسیج با الگو شدن خود برای سایر ملت‌ها در دنیا انقلاب را صادر می‌کند.

دکتر محمدی با اشاره به مهم‌ترین رویکرد بسیج اساتید تصریح کرد: بسیج اساتید قشر علمی و تخصصی بسیج است و حضور اساتید در عرصه‌های علمی و پژوهشی بسیار پررنگ است، مهم‌ترین هدف از ایجاد بسیج اساتید تربیت اساتید در تراز شهید دکتر چمران است. هر چند برای رسیدن به این جایگاه موفقیت نهایی حاصل نشده و فاصله داریم ولی موفقیت‌های نسبی در این زمینه کسب شده است.

وی متذکر شد:در جهت دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب برای رسیدن به هدف نهایی باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد و کادرسازی صورت گیرد.

کادرسازی در تراز انقلاب صورت نگرفته است

استاد دانشگاه تبریز با بیان اینکه هنوز کادرسازی در تراز انقلاب صورت نگرفته است، تصریح کرد: متاسفانه بعد از 40 سال هنوز کادرسازی در تراز انقلاب اسلامی نشده است و با توجه به تمدن‌سازی نوین اسلامی که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید کرده‌اند، هنوز نتوانسته‌ایم موفقیت‌های شاخصی به دست آوریم.

وی افزود: برای کادرسازی و رسیدن به موفقیت‌های بیشتر تزریق نیروهای ارزشی و انقلابی که از لحاظ علمی در سطح بالایی از تعهد و تخصص باشند، ضروری است و انتظار می‌رود گفتمان‌سازی و پیاده‌سازی ارزش‌های انقلابی در مقابل تفکر سکولاریستی و غربگرایی ترویج شود و الگوهای موفق در این زمینه معرفی و ارائه شوند.

مسوول بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی با اشاره به بی‌توجهی به کرسی‌های آزاداندیشی خاطرنشان کرد: متاسفانه کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها بر زمین مانده است در حالی که در کنار علوم پایه و فنی باید تحقیقات نظری بر زمین نماند، انتظار می‌رود، گفتمان‌سازی و پیاده‌سازی ارزش‌های انقلابی در مقابل تفکر سکولاریستی و غربگرایی ترویج شود و الگوهای موفق در این زمینه معرفی و ارائه شوند.

مسوول بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی با اشاره به بی‌توجهی به کرسی‌های آزاداندیشی اضافه کرد: متاسفانه کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها بر زمین مانده است در حالی که در کنار علوم پایه و فنی نباید تحقیقات نظری بر زمین نماند و علوم انسانی باید بیشتر از گذشته فعال باشد.

وی از راه‌اندازی مرکز" مطالعات راهبردی" خبر داد و افزود: در ساختار جدید بسیج اساتید مرکز " مطالعات راهبردی" به عنوان یکی از معاونت‌ها راه‌اندازی شده و به عنوان اندیشگاه استانی چهار نفر عضو هیات علمی رشته علوم انسانی عضو هستند و در موضوع نگرش‌های کلان در بحث نظریه‌پردازی، پیاده‌سازی آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب، گفتمان‌سازی، نظریه‌پردازی و ارائه راهکار در زمینه علوم انسانی ورود به طراحی و بررسی اصول کلی و ارائه راهکار می‌پردازند که در حالت کلی هم‌افزایی نیروهای ارزشی و انقلابی مهم‌ترین رویکرد بسیج اساتید در سراسر دانشگاه‌های کشور است.

انتهای پیام

 

ارسال نظر