نمره قابل قبول رسانه‌ها در سیل‌های اخیر/ با کمبود خبرنگار بحران مواجهیم

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد معتقد است: رسانه‌های کشور نمره خوبی در این اطلاع‌رسانی گرفتند، اما ما هنوز هم به شریان‌سازی و منبع‌سازی درست در هنگام بحران نیاز داریم.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس، نخستین نشست خبری محمد خدادی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از ظهر امروز (یکشنبه هشتم اردیبهشت ماه) برگزار شد.

خدادی که ۱۹ فروردین ماه با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگزین محمد سلطانی‌فر در معاونت امور مطبوعاتی شد، با بیان اینکه نخستین نشست خبری او به موضوع سیل و عملکرد رسانه‌ها در بحران اختصاص دارد، گفت: به امید خداوند درباره موضوعات رسانه‌ای و همچنین پرسش و پاسخ به خبرنگاران رسانه‌ها را به نشست دیگری موکول می‌کنیم.
وی در این نشست خبری ضمن تشکر از رسانه‌های کشور در اطلاع رسانی بعد از حادثه سیل اخیر در کشور نیز بیان داشت: رسانه‌های کشور نمره خوبی در این اطلاع‌رسانی گرفتند، اما ما هنوز هم به شریان‌سازی و منبع‌سازی درست در هنگام بحران نیاز داریم.
معاون امور مطبوعاتی ادامه داد: در همین حین جریان دیگری هم وجود داشت که بیشتر از خارج کشور هدایت می‌شد و فضای بحرانی و نا امیدی را تشدید می‌کردند. نقش و سهم رسانه‌ها در حادثه سیل اخیر انکارپذیرنیست. مهمترین کارکرد رسانه‌ها اصلاح روش‌ها، پیدا کردن زوایای پنهان و شریک‌سازی در جهت ایجاد نفع جمعی است.
وی ضمن بیان اینکه عملکرد رسانه‌ها در انعکاس اخبار سیل نمره قبولی گرفته است، افزود: پیش از این توقع از رسانه‌ها تبلیغ و هوادارسازی بود، اما الان تبیین و اغناسازی جزء کارکرد رسانه‌ها شده است. امروزه رسانه‌ها می‌توانند فرصت همبستگی، همکاری و هم‌افزایی را فراهم کنند که باید از این قابلیت نهایت بهره را برد. در این میان رسانه‌های ما توانستند در جریان سیل‌های اخیر توانستند به‌خوبی همبستگی ایجاد کنند.
خدادی در ادامه صحبت‌های خود نیز عنوان داشت: در تعطیلات نوروز دو روزنامه خبر جنوب و شهروند منتشر شدند و اخبار سیل را پوشش دادند و تعدادی از روزنامه‌ها در سایت‌هایشان خبرهای مربوط به سیل را منتشر کردند. همچنین خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، روابط عمومی‌های دستگاه‌های ذیربط، شبکه‌های اجتماعی، شبکه خبر، شبکه‌های استانی، رادیو و … همگی در کنار هم توانستند عملکرد رسانه‌ای خوبی در جریان انعکاس اخبار بحران سیل در نقاط مختلف کشور داشته باشند. عکاس‌ها و تصویربرداران نیز توانستند بسیار تأثیرگذار باشند و برخی از تصاویر منتشر شده از سیل توانست همبستگی ملی را به شدت تقویت کند.

* تلفات تصادفات نوروزی از حادثه سیل بیشتر بوده است
وی در ادامه نیز گفت: معتقدم بدون مشارکت مردم نمی‌توان در شرایط بحران مشکلی را حل کرد. تصادفات رانندگی در ایام نوروز ۳۷۰ کشته داشت، اما در سیل اخیر ۷۸ نفر فوت کردند و این موضوع نشان داد اطلاع رسانی‌های صورت گرفته توسط رسانه‌ها سبب کاهش آسیب‌ها شده است.
خدادی با بیان اینکه همه وزارتخانه‌ها، نهادها، نیروی جهادی و نیروی انسانی در انتشار اخبار سیل بسیار موثر بودند، گفت: نمایش همدلی، همبستگی و همکاری در سیل اخیر بی نظیر بود و نمی‌توان نقش رسانه‌های محلی را در اطلاع رسانی سیل اخیر نادیده گرفت. بر اساس آماری که بدستمان رسیده است حدود ۳۵ درصد اخبار بحران اخیر، در شبکه‌های های اجتماعی بود و تنها ۲۵۰ هزار خبر در ماه فروردین منتشر شد که رکورد محسوب می‌شود.
معاون امور مطبوعاتی در ادامه درباره بهبود اطلاع رسانی توسط خبرنگاران در شرایط بحرانی نیز گفت: آسیب شناسی کارکرد رسانه‌ها در سیل اخیر، ساماندهی خبرنگاران، آموزش عملی خبرنگاری بحران، بکارگیری نمادهایی همچون اینفوگرافیک و موشن‌گرافیک از جمله موارد لازم برای بهبود اطلاع رسانی در چنین موقعیت‌هایی است.
وی ادامه داد: سه گروه خبرنگار خارجی به مناطق سیل زده اعزام شدند و ما نیز باید این را آسیب شناسی کنیم که چرا رسانه‌های خارجی توجه زیادی به سیل ایران نکردند؟ باید ببینیم آنها محتوای کافی نداشتند یا نمی‌خواستند این اخبار را منتشر کنند!
خدادی در پایان این نشست نیز افزود: یکی از برنامه‌های جدی دولت این است که به سیل زدگان کمک کنیم و هموطنانمان را به شرایط عادی برگردانیم و گزارش ملی سیل اخیر از سوی دولت می‌تواند سبب کاهش آسیب‌های وارده شود. درست است که کارکرد گروه رسانه‌ای نظام جمهوری اسلامی در سیل اخیر خوب بوده است اما ما همچنان با کمبود رسانه‌های تخصصی و خبرنگار بحران مواجهیم.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی همچنین در بخشی از این نشست، محمد حدادی را به عنوان دستیار ارتباطات معاون وزیر در امور اطلاع‌رسانی منصوب کرد.

 

ارسال نظر