خورشید نینوا؛ پاسخی به سؤالات و شبهات عاشورا

انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز رسیدگی به امور مساجد، کتاب خورشید نینوا، که برای پاسخ به سؤالات و شبهات عاشورا آماده شده را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار عاشورا ، اساس کار در بین علمای شیعه، عبارت از تبلیغ و رساندن حقایقِ دین بوده است. باید دانسته شود که تبلیغ یک فّن است و به تعلیم و فراگیری احتیاج دارد. همچنین نیاز دارد که نو به نو و روز به روز، ضرورت ها و لوازم آن به مبلّغین ارائه شود. اینها چیزهایی است که لازم است. جامعه تبلیغی باید بتواند کار خود را درست انجام دهد.

باید فنِّ تبلیغ را آموخت. باید کسانی این فن را یاد بگیرند و تعلیم دهند و تکمیل کنند.این مهم خصوصا در ماه محرم و ایجاد شور حسینی که فراتر از یک مقوله ارزشی و فرهنگی بوده و به بخشی از هویت شیعه تبدیل شده است به طوری که در طول تاریخ علیرغم تلاش های حاکمان سفاک، شیعیان با تحمل زجر فراوان، زیارت و رثای حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) را ترک نکرده اند و هیچگاه این مصیبت پایان نمیپذیرد و سرد نمی شود. پیامبر گرامی اسلام فرمودند: إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) حَرَارَهً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً؛ و انّ للحسین علیه السلام فی بواطن المومنین معرفه مکتومه.

البته توجه به این نکته لازم است که تبلیغ دین وظیفه عالِم است. کسانی که می خواهند تبلیغ دین کنند، باید از علمِ دین در حدّی که مورد نیاز آنهاست برخوردار باشند. معنای این حرف، این است که مبلّغِ دین باید در هر سطحی که مخاطبین خود را مشاهده می کند، برای بالا بردن آنها از آن سطح، همّت بگمارد و باقی ماندن مخاطبین خود را در یک نقطه، تحّمل نکند. اساس کار تبلیغ، بر پیش بردنِ مخاطب است. باید آنها را آگاه کرد و ترقّی و رشد فکری داد و در جهت آگاهی دینی و تقرّب به پروردگار و کمالات نفسانی پیش برد؛ مثل شاگردی که انسان او را روز به روز تربیت می کند و پیش می برد.

انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز رسیدگی به امور مساجد، کتاب خورشید نینوا، گروه پژوهشهای کاربردی مرکز رسیدگی به امور مساجد، به رشته تحریر درآمده است.

ساختار کتاب

کتاب خورشید نینوا، در سیزده فصل تدوین شده است. در این کتاب بر اساس فصول مشخص شده سئوالاتی مطرح و پاسخ های متقن و درست درباره حادثه عاشورا داده شده است.

عناوین فصول کتاب به این شرح است:

فصل اول: فلسفه قیام امام حسین (علیه السلام)

فصل دوم: اهل بیت و قیام امام حسین(علیه السلام)

فصل سوم: ویژگیهای امام حسین (علیه السلام)

فصل چهارم: از مدینه تا کربلا

فصل پنجم: امام حسین(علیه السلام) در کربلا

فصل ششم: همسر و فرزندان

فصل هفتم: شهدای کربلا و یاران امام

فصل هشتم: شیعیان و نهضت عاشورا

فصل نهم: حوادث عاشورا

فصل دهم: زیارت امام حسین(علیه السلام)

فصل یازدهم: فلسفه و اهمیت عزاداری

فصل دوازدهم: امام حسین(علیه السلام) از منظر دیگران

فصل سیزدهم: احکام عزاداری

ویژگی های اثر

1. پرداختن به واقعه مهم عاشورا

2. پاسخ به سئوالاتی که در مورد این حادثه مطرح می شود

3. پرداختن به فلسفه قیام امام حسین(ع)

4. معرفی شخصیت و ویژگی سید الشهدا(ع)

5. پرداختن به مسئله عزاداری و اهمیت آن

6. معرفی احکام عزاداری سید الشهدا(ع)

جمع بندی

این کتاب مجموعه ای از سؤالات و شبهات محرم و پاسخ‌های ارائه شده توسط محققین حوزه را جمع آوری کرده و برای معرفی معارف کربلا و پاسخ به شبهات توسط مبلغین و بخصوص امامان محترم جماعت در فضای حقیقی و مجازی، بسیار مفید خواهد بود.

برشی از کتاب

در صفحه 347 و 348 این کتاب درباره ثواب عزاداری برای امام حسین(ع) این مطالب نگاشته شده است:

ممکن است که این سوال مطرح شود که اگر این ثواب‌هایی که برای عزاداری امام حسین(ع) در روایات وارد شده مختص به باتقوایان باشد، یعنی آنان که گناهی مرتکب نشده اند پس چرا در روایات از آمرزش گناهان بسیار آنها صحبت شده است؟ در جواب باید گفت: روایاتی که فرموده اند بهشت بر او واجب می شود، قطعاً مختص به باتقوایان است، آری اگر کاستی در عبادات و بندگی داشته باشند با شفاعت اهل بیت(ع) بخصوص آقا ابا عبدالله جبران شده و در آسایش و راحتی خواهند بود.

اما درباره روایاتی که از بخشش گناهان بزرگ صحبت کرده باید گفت: انسان معصوم نیست و جایز الخطا و دارای گناه است لذا قبل از اینکه به ملکه تقوی دست یابد ممکن است از وی گناهی از روی غفلت نه از روی عناد و سرپیچی سر زند لذا اگر شخص در مقام توبه بر آمد و از امام مدد گرفت بخشش گناهان را به دنبال دارد و از طرفی ممکن است شخصی چندین سال اهل فسق و فجور و گناه باشد و بخواهد توبه کند و مسیر خود را عوض کند و از امام حسین(ع) در این امر مدد گیرد و شفاعت بطلبد لذا بخشش گناهان بزرگ بدین امر اختصاص مییابد. زیرا بدون توبه و پشیمانی از گناه و قصد بازگشت، خدای سبحان گناهی را نمی بخشد.

شهید بزرگوار مرتضی مطهری نیز در بحثی پیرامون تحریف فرهنگ عاشورا این بحث را مطرح کرده و میفرماید: یکی از تحریف های معنوی بسیار ماهرانه صورت گرفته در رابطه با کربلا این است که حسین بن علی(ع) قیام کرد که کشته شود و کفاره گناهان امت باشد، کشته شد برای این که گناهان ما آمرزیده شود. این تفکر از دنیای مسیحیّت گرفته شد. زیرا آنان بر این باورند که حضرت مسیح به صلیب کشیده شد تا "فادی: فدا شده" باشد و لقب او را نیز "الفادی" گذاشته اند واین مطلب جزء متن مسیحیت است.

انتشارات دفتر مطالعات، پژوهشها و ارتباطات حوزوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، کتاب «خورشید نینوا» را در قطع وزیری و 495 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات دفتر مطالعات، پژوهشها و ارتباطات حوزوی مرکز رسیدگی به امور مساجد به آدرس:قم، خیابان شهید آیت الله صدوقی(ره)، خیابان حضرت ابوالفضل(ع) پلاک ١٠٣، تلفن: ٣٢٩٢٣٨٣٦-٠٢٥ مراجعه کنند.

ارسال نظر