آمادگی ایران برای اعزام موکب سلامت در ایام اربعین/ منتظر مجوز طرف عراقی هستیم

امسال با منتفی شدن اعزام زائر به حماسه اربعین، فعالیت موکب‌ها نیز متفاوت از گذشته خواهد بود. با این وجود، ۵۰۰ موکب سلامت در صورت تأیید و اعطای مجوز طرف عراقی آماده خدمت به زوار اربعین است

به گزارش عاشورا به  نقل از خبرگزاری فارس، امسال شیوع کرونا موجب شد که راهپیمایی اربعین هم بدون حضور زائران خارجی در عراق برپا شود و به گفته احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین طرف عراقی رسماً از نپذیرفتن زائر خارجی عذرخواهی کرده است. (اینجا بخوانید)

به این ترتیب، امسال عاشقان حسینی در ایران و سایر کشورها امکان تشرف به عراق و حضور در پیاده‌روی اربعین را ندارند و ستاد مرکزی اربعین نیز در نخستین اطلاعیه برگزاری هرگونه راهپیمایی و پیاده‌روی گروهی و کاروانی تحت هر عنوان به سمت مرزهای غربی را ممنوع و بر خلاف شیوه‌نامه‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا اعلام کرد. (اینجا بخوانید)

با وجود ممنوعیت ورود به عراق در ایام اربعین، کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین که هر ساله با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ موکب به زائران اربعین در حوزه‌های مختلف به ویژه اسکان و تغذیه خدمت‌رسانی می‌کند، با اعزام نشدن زائران ایرانی و ممنوعیت ورود به عراق، تصمیم به اعزام موکب سلامت در ایام اربعین به عراق گرفته است.

عشق به امام حسین (ع) تعطیل‌بردار نیست/ آمادگی ایران برای اعزام ۵۰۰ موکب سلامت به حماسه اربعین 

یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با بیان اینکه اربعین امسال بدون حضور زوار خارجی در عراق برپا می‌شود، اظهار داشت: نپذیرفتن زائر خارجی در عراق به معنای تعطیلی مراسم و حماسه اربعین نیست. بلکه امسال مردم عراق با حضور پرشور در پیاده‌روی اربعین بار دیگر حماسه‌آفرینی می‌کنند.

وی با بیان اینکه عشق به امام حسین (ع) تعطیل بردار نیست، افزود: امکان اعزام زائر در ایام پیاده‌روی اربعین امسال نداریم و موکب‌های اربعینی هم نمی‌توانند در مرزها و کشور عراق به زوار اربعین خدمت کنند. با این وجود ما پیشنهاد دادیم که ۵۰۰ موکب سلامت را برای حفظ سلامت زوار اربعین در عراق فعال کنیم.

افضلی با اشاره به آمادگی کمیته اسکان و تغذیه برای خدمت به زوار اربعین در عراق، گفت: در نظر داریم در صورت موافقت عراق و اعطای مجوزهای لازم، ۵۰۰ موکب اربعینی را که هر سال در حوزه اسکان و تغذیه فعالیت می‌کردند، به عراق اعزام کنیم تا به جای خدمت‌رسانی در این حوزه‌ها، در زمینه بهداشتی همچون ضدعفونی موکب‌ها و محل تردد زوار، اعطای ماسک و ... به زور اربعین خدمات ارائه دهند.

با وجود اینکه موکب‌های اربعینی امسال با توجه به شیوع کرونا به عراق اعزام نمی‌شوند تا به زوار حسینی خدمت کنند، کمیته اسکان، تغذیه و مشارکت‌های مردمی زیر نظر ستاد بازسازی عتبات برنامه‌هایی را برای فعال کردن این موکب‌های برای کمک مؤمنانه در نظر دارد تا در ایام اربعین خادمان حسینی بتوانند در زمینه‌های مختلف به مردم خدمت کنند.

در کنار این امر، با وجود اعلام رسمی ستاد مرکزی اربعین مبنی بر نپذیرفتن زائر خارجی از سوی عراق برای ایام اربعین امسال، برخی از مردم و حتی موکب‌ها بی‌توجه به توصیه‌های مسؤولان و حتی بسته بودن مرزها، در حال آماده‌سازی برای اعزام به عراق هستند.

اعزام فعالیت موکب‌های اربعینی مثل گذشته منتفی است

احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با فارس با تأکید بر اینکه عراق زائر خارجی برای اربعین نمی‌پذیرد، خاطر نشان کرد: هرساله موکب‌های اربعین در این ایام آماده اعزام بوده و به سمت عراق حرکت می‌کردند، اما امسال با توجه به شرایط موجود و شیوع کرونا و از همه مهمتر تصمیم طرف عراقی مبنی بر نپذیرفتن زائر خارجی، فعالیت موکب‌های اربعینی هم مثل گذشته نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اعزام موکب‌های اربعینی مثل گذشته برای اربعین امسال منتفی است، گفت: ما مجوزی برای کمک به عراق در ایام اربعین چه در حوزه اسکان و تغذیه و چه در حوزه سلامت نداریم. البته پیشنهادی از سوی کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین مطرح شده است که تعدادی موکب در حوزه سلامت به عراق اعزام شود.

هر اقدامی برای اربعین باید از طریق ستاد مرکزی اربعین صورت گیرد/ برای اعزام موکب سلامت در حال مذاکره با طرف عراقی هستیم

دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه هر اقدامی برای اربعین باید از طریق ستاد مرکزی اربعین صورت گیرد، افزود: برای اعزام موکب سلامت به حماسه اربعین در حال مذاکره با طرف عراقی هستیم، اما هنوز به نتیجه نرسیدیم و باید منتظر تأیید مسؤولان عراقی باشیم.

از طرفی در کنار آمادگی ۵۰۰ موکب‌ سلامت، رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین نیز از مذاکره با طرف عراقی برای اعزام اصحاب رسانه برای انعکاس اخبار اربعین خبر داده است که این امر نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام بوده و طرف عراقی تاکنون مجوزی برای آن صادر نکرده است.

با شرایط عراق به نظر می‌رسد که مسؤولان این کشور هیچ‌گونه کمکی از سوی کشورهای خارجی چه در حوزه سلامت و چه در حوزه اطلاع‌رسانی قبول نکنند و امسال اربعین را با شیوع متفاوتی برگزار کنند.

به گزارش فارس، امسال حماسه اربعین فقط برای ساکنان عراق برگزار می‌شود. با این وجود برخی از عاشقان حسینی در کشورهای اطراف به سمت مرزها حرکت می‌کنند تا بتوانند در ایام اربعین به عراق مشرف شوند. اما طرف عراقی تأکید کرده که مرزها بسته است و هیچ زائری از کشورهای مختلف نمی‌پذیرد؛ تا جایی که برخی از مردم کویت در روزهای اخیر پشت مرزها تجمع کردند، اما عراق برای جلوگیری از کرونا اجازه ورود زائران به این کشور را نمی‌دهد.


 

ارسال نظر