نغمه‌های حماسه‌ساز| خیلی‌ها «کربلا کربلا ما داریم می‌آییم» را شنیدند، اما حرم را ندیدند

رزمنده‌های ما در جبهه‌ها یکی از شعارهایشان زیارت کربلا بود و در دعاها و مناجات‌های خود برلب داشتند که «اللهم ارزقنا زیارت الحسین». این شوق و دلدادگی برای زیارت سیدالشهدا(ع) در نوحه‌های مداحان جبهه‌ها نیز بسیار دیده می‌شد.

 به گزارش عاشورا پیغام فتح؛ ویژه‌نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس: انقلاب اسلامی ایران از همان اول با انگیزه‌های دینی شکل گرفت و امام خمینی (ره) نیز آن را با فرهنگ عاشورا گره زد. دوران ۸ ساله دفاع مقدس، اما اوج دلدادگی‌های ایرانیان با سید و سالار شهیدان بود. حال و هوای کربلایی در جبهه‌ها موج می‌زد و رزمندگان ما مانند یاران سیدالشهدا (ع) بی‌تاب شهادت و دیدار با سالار شهیدان بودند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رژیم بعث که سرخورده از شکل‌گیری این انقلاب بود از حضور زائران ایرانی در عتبات عالیات ممانعت می‌کرد. دو سال بعد هم که جنگ میان دو کشور آغاز شد و حسرت ایرانیان برای زیارت کربلا بیش از پیش شد.

یکی از شعارهای رزمندگان ما در جبهه‌ها، زیارت کربلا بود و در دعاها و مناجات‌های خود این ذکر را بر لب داشتند که «اللهم ارزقنا زیارت الحسین». این شوق و دلدادگی برای زیارت سیدالشهدا (ع) در نوحه‌های مداحان جبهه‌ها هم بسیار دیده می‌شد. حاج اکبر شریعت از جمله مداحانی بود که در قالب نوحه‌ای از این شوق گفت که لحن این نوحه و ابیاتش سالیان سال است بر لب مردمان کشورمان جاری است و در موسم‌های مختلف مانند عاشورا و یا از همه مهم‌تر اربعین می‌خوانند «کربلا کربلا ما داریم می‌آییم».

نوحه  «کربلا کربلا، ما داریم می‌آییم» از آثار ماندگار دوران دفاع مقدس است که تا سالیان سال خالق و خواننده آن ناشناس بود و خیلی‌ها خیال می‌کردند کسی که آن را خوانده به شهادت رسیده است، اما بعد از حدود ۳۰ سال، سازمان اوج، مراسم بزرگداشتی برای «اکبر شریعت» گرفت و پرده از این راز برداشت که او خواننده این اثر گرانقدر است.

حاج اکبر، ۴۰ ساله از پرسنل ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و ظهر عاشورای ۱۴۰۵ هجری قمری برابر با ۱۴ مهر سال ۱۳۶۳ هجری شمسی با آهنگ ساده و بی‌آلایش، این نوحه را که شعرش هم مال خودش بود، خواند که تبدیل به یکی از ماندگارترین آثار دوران دفاع مقدس شد.

آقای شریعت در این باره می‌گوید: «سه دفتر شعر داشتم که دو دفترم از آن‌‌ها گم شده و فقط یکی را با خود آورده‌ام و باید بگویم که این شعر را در ۳۵ سالگی سروده‌ام و خوشحالم که به خاطره‌ها پیوست.»


اکبر شریعت در دوران دفاع مقدس

در این نوحه یاد و خاطره شهدای دوران مختلف انقلاب اسلامی زنده شده است و از شهدایی همچون شهدای دفتر حزب اسلامی، شهید بهشتی، مفتح، مطهری، مصطفی خمینی، رجایی، باهنر، دستغیب، صدوقی، اشرفی، مدنی، منتظر محمد، اندرزگو، قدوسی، هاشمی، کلاهدوز،‌ عراقی، چمران، جهان آرا، نامجو، فکوری، فلاحی، قرنی، شیرودی، شریعت، عباس دوران نام برده شده است.

سعید قاسمی از رزمندگان دوران دفاع مقدس درباره این نوحه می‌گوید: «باید از خود بپرسیم که این نفس حقی که این سرود را ماندگار کرد، برای چه شرایطی بود؟ این اتفاق در قرارگاه کربلا و ظهر عاشورا صورت گرفت. حتی سینه‌ زدن رزمنده‌ها در آن روز، خاص بود. یک اتفاقی آنجا افتاد و یک بار خدا توفیق داد تا این اثر ثبت و ماندگار شد. بعضی کارها از حلقوم تاریخ بیرون می‌آید؛ بنده هر وقت سرود «کربلا کربلا ما داریم می‌آییم»‌ را می‌شنوم همان حالات رزمندگان در بنده تکرار می‌شود؛ این سرود من را به یاد آقای ابوالفضل سپهر، آغاسی و سیدحسن حسینی می‌اندازد و همه مظلومیت‌هایی که بر اینها گذشت.»

وحید جلیلی از فعالان فرهنگی کشور هم درباره این نوحه می‌گوید: «این اثر یک نگاه رو به جلو دارد. یک نگاه نوستالژیک ندارد به دفاع مقدس و روز عاشورا بلکه تاریخ آینده جهان را در نظر دارد. کربلا یک مقصد جغرافیایی برای ما نیست و یک مقصد تاریخی است و به کربلا نگاه رو به افق دارد و این واقعه را پیش روی خود می‌بیند نه پشت سر. این یک نکته مهمی است و انرژی که در این اثر است که رزمندگان با این شور با آقای شریعت همراهی می‌کنند برخلاف آن است که کربلا را مثل متحجرین بینند که صرفاً به سوگ آن بنشینند. این درس‌هایی است که می‌توانیم از این اثر بگیریم.»

اکبر شریعت متولد ۱۲ مهر ۱۳۲۶ در شهر «داراب» بود که سابقه حضور در هشت سال دفاع مقدس داشت و در نهایت ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ به یاران شهیدش پیوست.

بسیاری از رزمنده‌ها و شهدای دوران دفاع مقدس، شوق زیارت امام حسین (ع) را داشتند و با حسرت این زیارت چشم از جهان گشودند و در دیار باقی به دیدار ارباب خود رفتند. راه زیارت کربلا بعد از دوران پیروزی انقلاب اسلامی، حدود ۲۰ سال بسته بود و در نهایت در روز شنبه ۲۴ مردادماه سال ۱۳۷۷، اولین گروه زائران و عاشقان اهل‌بیت (ع) از ایران عازم عتبات عالیات شدند.


 

ارسال نظر