شیخ شهیدان» از نظر حاج قاسم سلیمانی که بود/ «ایران قوی» رونمایی شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار ویدئویی با خانواده شهید سردار نصیری، از شهدای مقاومت گفت: اینکه سردار سلیمانی که کم سخن می‌گفت و گزاف سخن نمی‌گفت، «شیخ شهیدان» را برای شهید نصیری بکار ببرد، تعبیر سنگینی است.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرنگار حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت و حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، صبح امروز (سه‌شنبه ۸ مهر) باحضور در باغ‌موزه دفاع مقدس به صورت ویدئو کنفرانسی با خانواده شهید شعبان نصیری از استان البرز دیدار و گفت‌وگو کردند. شهید نصیری از همرزمان شهید حاج قاسم سلیمانی بود و سپهبد سلیمانی دربار این شهید مبارزه با داعش گفته بود: «شهید نصیری یکی از اولیای خدا بود که در جامعه ما گمنام و مخفی بود. شهید شعبان نصیری به عنوان «شیخ شهیدان» شناخته شده است.»

مدیرکل ایثارگران البرز در بخشی از این ارتباط که ابتدا به دلیل نقص فنی بصورت تلفنی بود، گفت: شهید نصیری از بنیانگذاران لشگر عراق و از شهدای شاخص استان البرز است. ایشان در خرداد ۹۶ در موصل به شهادت رسید. شهید نصیری ۲ پسر و یک دختر به یادگار گذاشته است.

در ادامه و پس از برقراری ارتباط تصویری، خانم رحمانی مادر شهید نصیری در سخنانی کوتاه گفت: بی‌ریا خدمت می‌کرد و بدون چشم‌داشتی هشت سال در دفاع مقدس خدمت کرد و هرچه رهبر می‌فرمود، لبیک می‌گفت. افتخار می‌کنم که خداوند چننین فرزندی به من عطا کرد و ان‌شاءالله سر سفره امیرالمؤمنین مهمان باشد. او دوست داشت خدمت کند، چه در ایران، چه عراق و چه سوریه. اگر هزار تومان درآمد داشت، ۵۰۰ تومان آن را به مستمندان می‌داد.

علی نصیری برادر شهید نصیری هم گفت: شهید نصیری مانند دیگر ‌شهدا، ولایتمدار بود و خلوص نیت داشت. ایشان از بنیانگذاران سپاه کرج بود و از ویژگی‌های بارزش این بود که کارهای سخت را انتخاب می‌کرد، چون معتقد بود کاری که روی زمین مانده است را باید برداشت. هشت سال کامل در دفاع مقدس حضور داشت و پدر، خانواده ایشان را حمایت و سرپرستی می‌کردند.

وی ادامه داد: عناصر عراقی دلبسته به انقلاب را شناسایی و ساماندهی کردند و در لشگر بدر هدایت کردند، شهید ابومهدی المهندس هم از دوستان نزدیک شهید نصیری بود.

برادر شهید نصیری افزود: شهید نصیری مدتی را هم در سومالی در قالب جمعیت هلال احمر، کمک‌های انسان‌دوستانه داشت و فعال بود. در لبنان و سوریه هم در جبهه مقاومت فعال بود. جالب اینکه اخوی بنده در عراق شناخته‌شده تر از ایران بود. امیدوارم شفاعت ایشان شامل حالمان شود.

 

 

*«سه‌شنبه‌های تکریم» پایان یافت اما تکریم شهدا ادامه دارد

حجت‌الاسلام ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که بانی این دیدارها با خانواده شهداست، در ادامه این ارتباط تصویری طی سخنانی گفت: ۱۴ هفته قبل نخستین «سه‌شنبه‌های تکریم» را کلید زدیم و از نخستین جلسه، دکتر صالحی حضور داشتند. امروز آخرین جلسه «سه‌شنبه‌های تکریم» است، البته چون در چهلمین سالگرد دفاع مقدس هستیم، این جلسات به صورت ماهانه ادامه خواهد یافت.

در ادامه، سردار کارگر در سخنانی ضمن خیر مقدم به وزیر ارشاد و ادای احترام به خانواده شهید نصیری گفت: «سه‌شنبه‌های تکریم» ابتکاری است که می‌تواند برای بقیه مسؤولان هم الگو باشد.

سپس، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس گفت: افتخار داریم که خدمت خانواده شهید سردار نصیری از شهدای شاخص استان البرز هستیم. شرایط کرونایی توفیق دیدار حضوری را سلب کرده است، امیدوارم با دفع این بلیه، توفیق زیارت حضوری خانواده شهدا نصیبمان شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: هشت سال دفاع مقدس در تاریخ ایران زمین درخشان است، چون در یکی از مظلومانه ترین جنگهای تاریخ حضور داشتیم و سرافرازانه از آن عبور کردیم.

وی اظهار داشت: ما فقط در جبهه درگیر نبودیم، بلکه شهرهای ما مظلومانه زیر بمباران دشمن بود و ۱۶ هزار شهید بی دفاع تقدیم کردیم. همچنین ده‌ها هزار شهید و جانباز شیمیایی نتیجه استفاده دشمن از این بمب است.

صالحی افزود: دفاع مقدس تاریخ در گذشته نیست بلکه بستری است که تاریخ آینده را از این فضا شکل دهیم و تاریخ‌سازی کنیم. به فرموده رهبر انقلاب، دفاع مقدس حافظه ۲۰۰ ساله اخیر ایران را تغییر داد، چرا که هر وقت ایران در معرض تهاجم قرار گرفت، دجچار عقب‌نشینی شد و حافظه تلخی برای ایرانیان ساخته بود، اما دفاع مقدس هشت سال ایستادگی بدون دادن حتی یک وجب خاک ایران بود. دفاع مقدس نرم‌افزار ایران قوی قرارگرفت، اینکه ما می‌توانیم بمانیم ولو اینکه همه علیه ما باشند. این کارکرد دفاع مقدس است که می‌تواند همچنان روح ایران باشد.

وی ادامه داد: نقش دفاع مقدس در وحدت ایرانیان از دیگر ویژگی‌های دیگر آن است. تا قبل از دفاع مقدس، رکن مقوم وحدت ملی «اسلام و زبان فارسی» بود، اما حضور همه اقوام در دفاع مقدس، وحدت قومی را بر محور دفاع مقدس ایجاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استان البرز با عنوان ایران کوچک شناخته می‌شود، استانی با ۵ هزار شهید از اقوام مختلف که نمادی از هویت دفاع مقدس است.

 «الگوسازی» از دیگر کارکردهای دفاع مقدس بود که صالحی به آن اشاره کرد و افزود: اگر عاشورا را داریم که برای انسان‌ها تا ابد الگوسازی کرده است، در یک شباهت بشری - چون عاشورا مانند ندارد - هشت سال دفاع مقدس به هشت سال الگوسازی تبدیل شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ۱۴ هفته دیدار ویدئویی با خانواده شهدا اشاره کرد و ادامه داد: هنوز نکته‌های ناشنیده و حرفهای تازه برای الگوگیری وجود دارد. به عنوان نمونه، شهید بصیری در سه برهه و بیش از ۴۰ سال در مسیر جهادی خودش عقب ننشسته و هیچگاه احساس خستگی و افسردگی نداشته است. اینکه سردار سلیمانی که کم سخن می‌گفت و گزاف سخن نمی‌گفت، تعبیر «شیخ شهیدان» را برای شهید نصیری بکار ببرد، تعبیر سنگینی است و باور ایشان بوده است.

 

 

صالحی به وصیت کوتاه شهید نصیری به نوه پسری خود (محمدیاسر) اشاره کرد که در قالب نامه‌ای نوشته است: «فکر کردم در این زمان بسیار کوتاه چه بنویسم تا چراغ راهت باشد و همیشه راهنمای وجودت. سعی کن دروغ نگویی که دروغ گناه بسیار بزرگی است. اگر حق را شناختی هیچوقت از مسیر آن خارج نشو. ساده و سالم زندگی کن، هر کاره‌ای که هستی مهم نیست، چه رفتگر زحمتکش شهرداری باشی و چه متخصص سوخت موشک. اشتباهاتت را هرچند کوچک بپذیر و جبران کن که ساخته شوی.» وی سپس گفت: پیام‌های شهدا اینچنین می‌توانند تابلوی آینده ما باشند.

در پایان این دیدار ویدئویی از خانواده شهید نصیری با اهدای هدایایی تجلیل به عمل آمد.

 

 

سپس وزیر ارشاد از طرح ملی «ایران قوی» رونمایی کرد.

این طرح ذیل رویداد «فهما» (تعیین شاخص‌های هشتگانه برای ارزیابی و رتبه‌بندی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد) طراحی شده است.

پس از آن، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه «اقتدار چهل» در باغ‌موزه دفاع مقدس بازدید کرد. سردار کارگر که صالحی را همراهی می‌کرد، در این بازدید گفت: در تمام موزه‌هایی که داریم، نقش جهاد و مقاومت را نشان می‌دهیم. 


 

ارسال نظر