آموزش مفاهیم دینی به کودکان با زبان نمایش در مجموعه «یکی بود، یکی نبود»

مجموعه «یکی بود، یکی نبود» با آموزش مفاهیم دینی به کودکان با زبان نمایش از امروز اول آذر ماه بر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می رود

به گزارش تیتر عاشورا: مقصود از آموزش مفاهیم دینی به کودکان، فنون، شیوه ها و دستورالعمل های جزئی است که اهداف و اصول آموزش مفاهیم دینی را به ثمر می رساند و به آن ها عینیت می بخشد. در واقع، بخش کاربردی فرایند آموزش مفاهیم دینی، شیوه ها و روش های آن است. در رابطه با چگونگى آموزش مفاهیم دینى به کودکان اختلاف‌ نظرهایى وجود دارد. گروهى معتقدند پیش از بلوغ نباید به کودک آموزش دینى داد و گروهى عکس این نظر را معتقدند. از نظر اسلام، به ویژه براساس سیره و رهنمودهاى معصومان علیهم‌السلام، آموزش مفاهیم دینى از هنگام تولد شروع مى‌شود و آموزش در دوره کودکى پایه و اساس در دوره‌هاى دیگر است. از طرفى، آموزش صحیح و مؤثر بدون در نظر گرفتن توانایى ذهنى کودک مطلوب نیست و ممکن است کودک را نسبت به یادگیرى دلسرد و یا در یادگیرى او اختلال ایجاد نماید. از این‌رو، آموزش مفاهیم دینى به کودکان گرچه امرى بسیار مقدس و والا است، اما موفقیت درآن، در گرو آگاهى و شناخت اصول و روش‌هاى آموزشى متناسب با آن است. به فرموده امام امیرالمؤمنین علیه‌السلام هیچ حرکتى نیست مگر این‌که انسان در به انجام رساندن آن نیاز به شناخت و آگاهى دارد: «ما مِن حَرَکة اِلاَّ وَ اَنتَ مُحتاجٌ فیها الى مَعرِفَه.»
آموزش مفاهیم دینى نیز مانند هر علم دیگرى نیاز به شناسایى و به کارگیرى اصول و روش‌هاى صحیح، کارآمد و مؤثر دارد. بنابراین، همان‌گونه که شناخت خصوصیات و توانایى‌هاى کودکان در بهینه ‌سازى آموزش مفاهیم دینى امرى مسلم است، شناخت اصول و روش‌ هاى مربوط به آموزش مفاهیم دینى کودکان دبستانى نیز ضرورت دارد. بدین ترتیب، اگر آموزش مفاهیم دینى کودکان بدون توجه به اصول و روش‌هاى صحیح آموزشى انجام پذیرد، مصداق این سخن امام صادق علیه‌السلام خواهد بودکه: «اَلعامِلُ عَلى غَیرِ بَصیَرة کَالسَّائِرِ عَلَى غَیرِ الطَّریقِ لایَزیدُهُ سُرْعَةُ السَّیْرِ الاَّ بُعدا»؛کسى که بدون بصیرت دست به انجام کارى مى‌زند، مانند رونده در بیراهه‌اى است که هرچه سرعتش بیش‌تر باشد، از مقصد دورتر خواهد شد.

 

 

بنابراین گزارش،‌مجموعه جذاب نمایشی «یکی بود، یکی نبود» در شرایط فعلی و حضور کودکان در منازل برای این مقطع به دلیل همگیری ویروس کرونا با طرح مفاهیم دینی در قالب داستان از شنبه اول آذر ماه روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.

این سریال داستانی با مخاطب کودک و نوجوان هر شب ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود و علاقمندان می‌توانند تکرار آن را ساعت ۱۴ روز بعد نیز تماشا کنند.

مجموعه داستانی «یکی بود، یکی نبود» به تهیه کنندگی پرویز امیری و کارگردانی مرضیه منصوری در گروه کودک شبکه قرآن و معارف سیما تولید شده و در آن بازیگرانی از جمله مریم سعادت، رامین ناصرنصیر، حسین رفیعی، فهیمه باروتچی و بهشاد مختاری در کنار عروسک‌ها به ایفای نقش می‌پردازند.

 

 

این مجموعه قصه دو کودک با بازی عسل شاکری و پرهام موحدی است که پدربزرگ نویسنده‌شان آنها را به دنیای قصه‌ها می‌برد و در قالب نمایش و قصه به زبان آنها نکاتی مانند غیبت نکردن، دروغ نگفتن، یا مباحث پیچیده تری مانند حرام و حلال و کمک کردن بدون انتظار ثواب و کمک در راه خدا را به آنها آموزش می‌دهد.

علاقمندان می‌توانند این برنامه را از پایگاه اطلاع رسانی شبکه قرآن و معارف سیما به آدرس www.qurantv.ir دریافت نمایند.

 

 

 

ارسال نظر