جایزه بین‌المللی خوشنویسی «یاس یاسین» آغاز به کار کرد

جایزه بین‌المللی خوشنویسی «یاس یاسین» همزمان ‌با سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) در مشهد مقدس آغاز‌ به کار کرد.‌

به گزارش عاشورابه نقل ازخبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از فراخوان جایزه بین‌المللی خوشنویسی «یاس یاسین» ‌در سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) با پیام وزیر ارشاد و حضور حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران، احمد مسجد‌جامعی عضو شورای شهر تهران، جمعی از مسئولان استانی و خوشنویسان ملی و بین‌المللی در هتل همای مشهد آغاز‌ شد.‌

* هدیه ویژه جایزه بین‌المللی خوشنویسی ‌ ‌‌یاس یاسین به ۱۸ اثر برتر ‌ ‌

مقداد صالحی، مدیر برگزاری جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین در این مراسم با ارائه گزارشی از نحوه چگونگی برپایی این جایزه اظهار داشت: سال گذشته ‌در نخستین فراخوان این جایزه، از برجسته‌ترین خوشنویسان جهان دعوت شد تا آثار خود را با مضامینی در وصف حضرت زهرا (س) به‌ جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین ارسال کنند.

وی با بیان اینکه ‌دومین فراخوان جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین در جوار حرم رضوی آغاز شد، افزود: ‌هنرمندان ملی و بین المللی تا سال آینده فرصت دارند آثارشان‌ را به دبیرخانه جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین ارسال کنند.

صالحی با بیان اینکه ‌دومین فراخوان جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین با حضور هنرمندان و اساتید پیشکسوت ملی و بین‌المللی از کشورهای جهان اسلام از جمله ترکیه، عراق، سوریه، بحرین، امارات و اندونزی آغاز شد، تصریح کرد: جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین ‌در رشته‌های نستعلیق، نسخ و ثلث برگزار ‌می‌شود.

مدیر برگزاری ‌جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین با اشاره به انتشار فراخوان این جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین تاکید کرد: ‌شرکت‌کنندگان می‌توانند تا اول دی ماه سال ۹۸ در این رویداد بین‌المللی شرکت کنند.

صالحی از ارسال ۳۰ ‌اثر به دبیرخانه جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین در تهران خبر داد و گفت: این آثار از کشورهای اسلامی ‌لبنان، مصر، سوریه و ترکیه ارائه شده است.

وی در پایان با تقدیر از حضور مسئولان و هنرمندان خوشنویس کشور در ‌ جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین ‌خاطرنشان کرد: ‌این جایزه که امسال برای نخستین بار ‌برگزار می‌شود به صورت دو سالانه طراحی شده است.

مدیر برگزاری جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین با بیان اینکه مؤسسه فرهنگی هنری یاس یاسین در ۱۰ سال گذشته آثاری را از مفاخر ایران در ‌ارتباط‌ با حضرت زهرا(س) جمع‌آوری کرده است، گفت: ‌این آثار ‌سال گذشته در شام ولادت حضرت زهرا(س) رونمایی شد و این کار همچنان ادامه دارد و امیدواریم نتیجه این حرکت منجر به یک کار بین‌المللی شود.

‌صالحی با اشاره به استقبال گسترده اساتید و هنرمندان برجسته خط و خوشنویسی از جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین ‌خاطرنشان کرد: مسئولان برگزاری جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین به این نتیجه رسیدند ‌که در قالب یک جایزه بین‌المللی این مراسم را هر سال برگزار ‌ و در قالب این جایزه کتابت اسماء مقدس حضرت صدیقه طاهره(س) و مفاهیم‌ مرتبط با ‌حضرت ‌را اجرایی کنند.‌

مدیر برگزاری جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین با بیان اینکه تلاش داریم پس از برگزاری جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین، تمام آثار را به یک موزه ‌تخصصی تبدیل کنیم، گفت: در این جایزه بنا داریم برای اینکه ‌رقابت در سطح اساتید نباشد و هنرجویان نیز بتوانند ‌شرکت‌ کنند، ۱۸ هدیه را به نیت سن حضرت صدیقه طاهره(س) به ۱۸ نفر که از نظر داوران رتبه‌ای نمی‌آورند اما استعدادهای درخشانی دارند ‌هدیه ‌کنیم.

صالحی با اشاره به حضور ‌برجسته‌ترین اساتید داخلی و خارجی برای داوری آثار افزود: ‌امیدواریم ‌کتابت و نگارش نسبت به مفاهیم فاطمی در سطح کشور و بین‌المللی بیشتر شود.

مدیر برگزاری جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین با بیان اینکه تابلوهای بسیار خوبی ‌در زمینه خط و خوشنویسی با موضوع مفاهیم فاطمی جمع‌آوری کرده‌ایم، گفت: مراسم اختتامیه و اهدای جوایز دومین جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین ‌‌۲۵ بهمن ماه سال ۹۸ در ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(ع) برگزار می‌شود.

* باید برای ‌اعتلای هنر ایرانی اسلامی خوشنویسی کمک کنیم

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران نیز در مراسم رونمایی از فراخوان ‌‌جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین با تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم ارزشمند و تبریک به همه هنرمندان، ‌‌اساتید خوشنویسی و ... برای ارسال آثار خوشنویسی به نام حضرت زهرا(س) اظهار داشت: امیدوارم این تلاش مشترک منشأ شکل‌گیری حرکت نوینی در عرصه هنر و خوشنویسی ذیل نام حضرت فاطمه(‌س) باشد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در ادبیات محاوره‌ای و در زبان معمول به‌ ویژه در گروه‌های تواشیح حضرت زهرای مرضیه را ابامحمد یا ام‌الحسنین خطاب می‌کنند، افزود:  این بازگشت به همان کلام نورانی پیامبر(ص) است.

وی با بیان اینکه ‌خراسان در اظهار ارادت به محضر حضرت صدیقه طاهره جایگاه ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: اگر شعر و هنر را زبان دل مردم بدانیم و بگوییم هنرمند علاوه بر اینکه علایق خودش را منعکس می‌کند، آیینه‌ای است که زمان و جهان خودش را روایت می‌کند، خراسان از این جهت جایگاه ویژه‌ای دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه‌ قدیمی‌ترین شعر در دسترس در مدح حضرت زهرا (س) از رودکی سمرقندی است، گفت:‌ خراسان بزرگ از قدیم‌الایام ارادت خاصی نسبت به ائمه اطهار داشته و از شاعر بزرگی دیگری همچون ابوالحسن علی‌بن محمد ملقب به کسایی که در مرو می‌زیسته و تخلص او استعاره  به پنج‌تن آل‌کسا دارد هم می‌توان نام برد.

مسجد جامعی در پایان با تجلیل مجدد از برگزاری این مراسم تاکید کرد: ‌امیدوارم بتوانیم این جمع مبارک را در چنین شب مبارکی هر سال حداقل میان خودمان داشته باشیم و به اعتلای هنر ایرانی اسلامی خوش‌نویسی و اعتلای نام بزرگ حضرت که مادر شیعیان جهان است کمک کنیم‌.

*‌ شخصیت خاندان پیامبر اعظم(ص) شخصیت ممتازی در نگاه امت اسلام است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌حسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران نیز با تقدیر از ‌برگزار‌کنندگان این محفل نورانی اظهار داشت: برگزاری جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین نام دخت پیامبر(ص) را برای همه ما برجسته کرد ‌‌و راه را برای ماندگاری مدرسه اهل‌بیت پیامبر اکرم(ص) مهیا نمود‌.

وی ‌شخصیت خاندان پیامبر اعظم (ص) از ‌نگاه امت اسلام را شخصیت ممتازی دانست، و افزود: فخر رازی دانشمند برجسته و مفسر قرآن کریم در ذیل آیه ۶۱ سوره آل‌عمران در مورد واقعه مباهله اشاره می‌کند که پیامبر(ص) در شرایطی در میدان مباهله آمدند که حضرت زهرا، حسنین و حضرت علی(ع) او را همراهی می‌کردند و جایگاه این خاندان جایگاه برجسته مورد اجماع علما و دانشمندان شیعه و اهل‌سنت است.

وی تصریح کرد: ‌صاحب معجم الکبیر نقل می‌کنند از پیامبر درباره آیه مودت و ذی‌القربی سؤال شد و در تفسیر آیه مودت پرسیدند «مراد از مودت کیست؟ این نزدیکان شما که خداوند دوستی و محبت آن‌ها را واجب فرمود کیست؟»، پیامبر فرمود علی، فاطمه و فرزندانش(ع) هستند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: در یکی از روایات که جمعی از علمای اهل‌سنت از پیامبر نقل کرده‌اند آمده است که آمرزیده می‌شود هرکس حب آل‌محمد را داشته باشد اما بدا به حالش که او بمیرد در حالی دشمن آل‌محمد باشد به پیشانی او نوشته می‌شود مأیوس از رحمت خداوند و بوی بهشت را احساس نمی‌کند، لذا این مجلس و رونمایی در حقیقت بزرگداشت مدرسه اهل‌بیت و فراهم آوردن راه انس و ارتباط و محبت فاطمه الزهرا(ع) و فرزندان اوست.

* تمجید وزیر ارشاد از برگزاری ‌جایزه بین‌المللی خوشنویسی ‌«یاس یاسین» ‌‌‌

سید‌عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی به ‌ جایزه بین‌المللی خوشنویسی ‌«یاس یاسین» ‌‌‌‌اعلام کرد: ‌اهتمام عاشقانه دلدادگان مکتب فاطمی را به نظاره نشسته‌ایم تا به حظ وافر دریابیم برکت، عظمت و نیک منظری تلالو کلک و دوات را بر مدار سیره ی پر عیار و نام والاتبار قصیده پاکی ها و غزل نیکی ها، ام ابیها حضرت خاتون جنت، فاطمه الزهرا (س)، که نام او شیفتگان خاندان مطهرش را با عشق، به وفاق و اتفاق کشانده است تا فارغ و بی نیاز از هرگونه حمایت مادی و مظاهرت دولتی و سازمانی، گنجینه ای نفیس و ثمین از آثار مهتران هنر خوشنویسی جهان اسلام را به شکوه هر چه تمام، گردآوری نموده و در کرانه این بحر ارادت و هنر و شیفتگی آل کسا علیهم السلام‌، طرحی نو دراندازند.‌

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود ‌از ‌‌جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین به عنوان یکی از عظیم‌ترین رخداد‌های هنری جهان اسلام در ایران و در جوار بارگاه کبریایی رئوف آل الله، حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) با حضور تمامی محبان پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) و اساتید خوش قلم و خوشنویس نام برد و تاکید کرد: ‌آغاز این رخداد و رونمایی از پوستر و فراخوان نخستین دوره جایزه بین‌المللی خوش‌نویسی یاس یاسین که همراه با عرضه گنجینه وجیه و کم نظیر گرد آوری شده می‌باشد، مقدم تمامی مهمانان عالیقدر از کشورهای اسلامی، اساتید هنر و خوش نویسی و حاضران در آن محفل خجسته را ارج نهاده و برای دست اندرکاران برگزاری در موسسه فرهنگی هنری میراث یاس یاسین که بلند همتان این نگاه ظریف و بدیع در گستره خوش نویسی جهان اسلام می باشند، از درگاه حضرت حق و کرامت بانوی روضه و ریحانه (س) توفیقات روزافزون مسالت می‌نمایم.‌

 

ارسال نظر