نیروهای تفحص چگونه می‌فهمند اجساد کشف‌شده ایرانی است یا عراقی؟

با توجه به اینکه پیکر جمعی از شهدای جنگ تحمیلی در خاک عراق تفحص می‌شد، باید این اجساد با نشانه‌هایی مشخص می‌شد که مربوط به نیروهای ایرانی هستند یا عراقی.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از  خبرگزاری فارس، بعد از پایان جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران پیکر ۵۰ هزار شهید مفقودالاثر ماند که در جریان تفحص کمیته جستجوی مفقودین، پیکر حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ شهید کشف شد. برخی از شهدا شناسایی شدند و برخی دیگر که شناسایی نشدند به عنوان شهید گمنام در نقاط مختلف سراسر کشور به خاک سپرده شدند.

با توجه به اینکه پیکر جمعی از شهدا در خاک عراق تفحص می‌شد و گاهی هم در خاک ایران اجساد عراقی کشف می‌شد، باید این اجساد با نشانه‌هایی مشخص می‌شد که مربوط به شهدای ایرانی هستند یا کشته‌های عراقی.

کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح در این باره پاسخ می‌دهد که عملیات تفحص شهدا بر اساس نقشه‌های عملیاتی زمان جنگ،‌ اطلاعات فرماندهان سطوح مختلف و حتی رزمندگان انجام می‌شود؛ یعنی کاوش شهدا بر اساس اطلاعات دقیق انجام می‌گیرد. وقتی پیکری تفحص می‌شود، نشانه‌های زیادی برای تشخیص ایرانی یا عراقی بودن این پیکر وجود دارد که بد نیست شما هم این نشانه‌ها را بدانید:

۱ـ پوتین ایرانی، نوشته تاف به صورت لاتین و یا کلماتی مانند (پیروزی، وین) در زیر آنها دیده می‌شود. ضمن اینکه نیروهای پاسدار و بسیج از پوتین‌هایی که زیپ بغل داشت یا پوتین‌هایی با ساق پارچه‌ای استفاده می‌کردند.

۲ـ فانسقه پاسداری سبز رنگ بود و فانسقه بسیجی و ارتشی خاکی رنگ با قفل‌بندها و سوراخ‌های تنظیمی متفاوت. اما فانسقه عراقی‌ها خاکی‌ رنگ با جنس مرغوب و قفل‌بندهای خاص بود.

۳ـ شهدای ایرانی از چفیه‌هایی با رنگ‌های گوناگون و کاربردهای متفاوت استفاده می‌کردند اما در سازمان رزم عراق استفاده از چفیه مرسوم نبود.

۴ـ جوراب رزمندگان ایرانی ساق‌ بلند و یا ساق کوتاه به رنگ دلخواه بود، اما جوراب عراقی‌ها بسیار ضخیم و سیاه یا سبز رنگ بود.

۵ـ لباس زیر نیروهای ایرانی غالباً عرق‌گیر آستین‌دار، شورت پادار، زیرشلوار به رنگ‌های مختلف بود اما نیروهای عراقی غالباً متحدالشکل، عرق گیر و شورت رکابی به تن داشتند.

۶ـ همراه نیروهای ایرانی اسلحه ژ۳، مهمات همراه، آمپول‌های آتروپین، پول و سکه‌های ایرانی، مدارک شخصی، عطر، جانمازی، کتاب قرآن و ادعیه، خودکار بیک، وصیت‌نامه و دست‌نوشته و مسواک بود.

۷ـ یکی دیگر از نشانه‌ها برای تشخیص شهدای ایرانی از اجساد عراقی لباس فرم است. فرم سپاه سبزرنگ، جنس نازک و با آرم سپاه است. فرم بسیجی با رنگ خاکی یا سبز تیره با جنس مشخص و بدون سردوشی بوده و فرم ارتشی از نوع کره‌ای همراه با سردوشی و اتیکت و آرم بود. ضمن اینکه نیروهای بسیج و سپاه از لباس‌های ورزشی گرمکن هم استفاده می‌کردند. اما عراقی‌ها لباس ضخیم سبزرنگ، دارای سردوشی و دکمه در بغل بلوز با جنس مشخص بودند.

۸ـ نیروهای بسیجی لباس خاکی با شلوار جیب از بغل پا و کمربند و فانسقه داشتند، اما نیروهای عراقی لباس لجنی رنگ مشخص به تن داشتند؛ ضمن اینکه رانندگان تانک عراقی دارای لباس سرهمی و یک تکه سبزرنگ بودند.

۹ـ نارنجک نیروهای ایرانی چهل تکه با حروف ایرانی روی آن شناخته می‌شود و نارنجک عراقی‌ها مصری و دارای ظاهری متفاوت است.

۱۰ـ قمقمه‌های همراه اجساد کشف شده هم یکی دیگر از معیارهای تشخیص ایرانی یا عراقی اجساد است. قمقمه‌های ایرانی سبزرنگ و با آرم جمهوری اسلامی بودند که نوع فلزی در کیسه مخصوص نگهداری می‌شد، اما قمقمه نیروهای عراقی پلاستیکی و فلزی با ظاهری متفاوت در کیسه نگهداری می‌شد.

۱۱ـ کلاه نیروهای ایرانی گردی شکل بود به همراه شعارنوشته روی آن یا پیشانی‌بند. اما کلاه نیروهای عراقی طشتی‌شکل بود و کلاه پشمی عراقی‌ها هم دارای آویز از سمت گوش بود.

۱۲ـ تفاوت در جای خشاب و سینه بندهای جای خشاب، فشنگ‌ها، کوله‌پشتی، کوله‌های آرپی‌جی هفت، سرنیزه اسلحه، چکمه‌های مخصوص شیمیایی، کیسه جای کمک‌های امدادی و ماسک در بین اجساد کشف شده ایرانی و عراقی مورد توجه قرار می‌گیرد. ضمن اینکه نشانه‌های متعدد و تخصصی دیگری هم وجود دارد که جزو تجربیات و تخصص نیروهای تفحص است.

پایان پیام

 

ارسال نظر