اصلاح اشکالات در سیاست گذاری برای هنر

بازیگر و نویسنده تئاتر گفت: به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی باید اشکالات در حوزه مدیریت سیاست گذاری ها اصلاح شود.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگذاری ایرنا ، محمدرضا الوند عصر چهارشنبه به مناسبت روز هنرهای نمایشی در گفت و گویی صمیمانه با بیان اینکه هر نام گذاری برای یکی از روزهای سال فلسفه ای دارد ،اظهارداشت: در جهان برای هر هنری روزی تعیین شده است تا سمبلی برای نشان دادن فایده و تاثیر آن بر جوامع باشد؛ روز جهانی تئاتر هم که چند سالی است در ایران به عنوان روز هنرهای نمایشی جشن گرفته می شود از این قاعده مستثنی نیست.
وی افزود: روز ملی هنرهای نمایشی جریانی است تا اشکالاتی که در حوزه مدیریت سیاست گذاری های بزرگ فرهنگی در تئاتر داریم به مناسبت این روز اصلاح شود و با توجه به پیامی که سالانه هنرمندان برای این روز منتشر می کنند جریان مفیدتری را برای اهالی این هنر در کشور ایجاد کنند.
وی با اشاره به اینکه در دوره های قبلی جشن بزرگی را در شهرستان ها به مناسبت این روز برگزار می کردند ،تاکید کرد: برپا کردن مراسم و دعوت از مدیران و نکوداشت برای پیشکسوتان دردی را از تئاتر دوا نمی کند بلکه باید دید جریان جوان جامعه که در دانشگاه ها و آموزشگاه های خصوصی این هنر را فرا گرفته اند در چه وضعیتی قرار دارند.
این نمایشنامه نویس با بیان اینکه جوانان هنرمند طالب فعالیت هستند و دارای انرژی های نهفته عنوان کرد: بهترین جریان اصلاحی در هنر باز کردن فضا و فراهم کردن زمینه برای جوانان است تا با تحمل کمترین خسارت های مالی و جانی بتوانند استعدادهای خود را عرضه کنند.
وی با طرح این سوال که ایجاد فرصت برای جوانان بی نام و نشان چه زمانی فراهم می شود تصریح کرد: نباید منتظر باشیم تا فردی از خلال جشنواره ای مقامی به دست بیاورد و ما آن را بشناسیم در حالی که بسیاری از جوانان با استعداد در شهرستان ها شرایط ظهور و بروز ندارند.
الوند با اشاره به فعالیت بیش از 100 مکان تئاتر در هر شب در تهران بیان کرد: آیا تا به حال توجه کرده ایم که در استان های همجوار یا حتی در استان های دور از تهران چه استعدادها و توانمندی هایی وجود دارد.
وی با بیان اینکه باید شرایطی ایجاد شود که افراد بعد از اتمام دانشگاه در شهرستان خود اثری را تولید کنند تاکید کرد: در غیر اینصورت هنرمندان در تهران تجمع می کنند و فضای رشد شهرستان ها وجود نخواهد داشت؛ علت اصلی این موضوع مسئولان سن داری هستند که بر مسند قدرت هنر نشسته اند و اجازه فعالیت و رشد به جوانان نمی دهند.
این هنرمند تئاتر با بیان اینکه باید نگاه ها تغییر کند زیرا جوان گرایی تنها یک شعار نیست و باید عملیاتی شود اظهار داشت: این مهم فقط با تصحیح تصمیم گیری در سیاست های کلان اتفاق می افتد و مادامی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای دیگر افراد مشهور و سن بالا تصمیم می گیرند شاهد هیچ تغییری نخواهیم بود.
الوند خاطرنشان کرد: جوان گرایی یعنی امکان و فرصت دادن اما مدیریت های کلان ما زمینه های واگذاری قدرت به جوانان را فراهم نمی کنند تا بوده عده ای پیشکسوت سر کار مانده اند اما نباید فراموش کنیم که نوبت و فرصت قدیمی ها تمام شده و باید به جوانان اعتماد کرد.

 

ارسال نظر