هشتمین سوگواره عاشورایی عشایر کشور در شیراز برگزار می شود

هشتمین سوگواره شب شعر عاشورایی عشایر کشور ۱۲ مهر ماه در شهر صدرا برگزار خواهد شد.

به گزارش عاشورا، دبیر هشتمین سوگواره شب شعر عاشورایی عشایر کشور صبح دوشنبه در نشست خبری برگزاری این سوگواره در شیراز گفت: همه قومیت های ایرانی، تنوع فرهنگی دارند اما موضوع معنویت دینی و بعد مذهبی آنان نقطه اشتراک آنان است.

امین الله قربانی کشکولی با اشاره به اینکه عشایر ارادت خاصی به حضرت سیدالشهدا (ع) دارند، افزود: آنها با الگوگرفتن از حضرت عباس (ع)، زندگی خود را می گذرانند و این یک فضیلتی است که باید به آن توجه شود و متاسفانه سال ها به عشایر از بعد مذهبی کمتر توجه شده و بیشتر روی لباس و تولیدات آنان توجه شده است.

وی تصریح کرد: استان های مختلف در این شب شعر عاشورایی شرکت می کنند، که در مجموع بیش از ۳۰۰ شاعر عشایر را مورد شناسایی قرار داده ایم که از آنان ۸۰۰ شعر در خصوص واقعه عاشورا به دست آمده است.

دبیر هشتمین سوگواره شب شعر عاشورایی عشایر کشور با بیان این مطلب که این شعرها در گویش های لری، کردی، ترکی آذری و عربی ایل خمسه و خوزستان است و این گنجینه خوبی محسوب می شود، بیان کرد: در مجموع از هفت استان و پنج قومیت در این سوگواره شرکت می کنند و سعی داریم که قومیت ها را گسترش دهیم و استان های دیگر هم متقاضی هستند که میزبان این سوگواره باشند.

وی با اشاره به اینکه ستاد شب شعر عاشورایی عشایر توسط ستاد و با حمایت های مردمی کار می کند، افزود: در بحث خاص کارهای فرهنگی عشایر خلاء وجود دارد که هیچ سازمانی این مهم را حمایت نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه فارس، مهد فرهنگ، ادب و شعر است و سرآغاز این سوگواره از شیراز بوده است، اظهارداشت: این سوگواره همه ساله در آخرین پنج شنبه محرم برگزار می شود و امسال هم پنج شنبه ۱۲ مهر مصادف ۲۴ محرم در مجتمع عشایر جنوب در شهر «صدرا» شیراز، برگزار می شود.

قربانی کشکولی گفت: برای این سوگواره ۴۰ شاعر آثار خود را به دبیرخانه ارسال کرده اند و در مجموع ۹۰ اثر به دست آمده است،که از بین این شعرها، توسط داوران ۱۰ شعر انتخاب می شود و شاعران، به شعر خوانی می پردازند و در این مراسم، مداحی خواهند داشت و حجت الاسلام سید هاشم تقوی، نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی هم سخنران ویژه این مراسم است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ برنامه ویژه به همراه تجلیل از شاعران را در دستور کار این شب شعر قرار دارد، افزود: سعی داریم هر سال شاعران جدید شناسایی شود و در این شب شعر عاشورایی عشایر رویکرد جوان گرایی را مد نظر قرار داده ایم و از زمانی که این شب شعر آغاز شده، تحولی رخ داده و شعرهای این عزیزان در اختیار مداحان و روضه خوانان قرار داده است.

قربانی کشکولی اظهار داشت: در این مدت هشت ساله، ۷۰ خواهر شاعر را شناسایی کردیم، که چهارمین عصر شعر عشایر هم بعد از اربعین حسینی برای دانش آموزان خواهر و برادر، در ۲ روز جداگانه شرکت می کنند که تاکنون ۱۱ خواهر و ۲۹ برادر شرکت کرده اند.

ارسال نظر