کارآفرینی بانوی مازنی با کشت مکانیزه برنج/ افزایش 25 تا 30 درصدی میزان برداشت

بانوی شاخص روستایی سال ۹۹ مازندران درباره درخواستش از مسؤولان گفت: روان‌سازی اعمال مقررات قانونی، درک واحترام گذاری به ‌ایده‌های نو، کمک ‌به ‌رشد، ذوق و سلیقه‌هایی‌ که در راستای توسعه، تولید و اشتغال قدم برمی‌دارند، باید مورد توجه قرار گیرد.

کارآفرینی بانوی مازنی با کشت مکانیزه برنج/ افزایش 25 تا 30 درصدی میزان برداشت

به گزارش تیتر خبری به نقل از خبرگزاری فارس از شهرستان بابلسر،کارآفرینی پدیده نوینی است که با نوآوری و خلاقیت نقش موثری در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها دارد و محدود به ایجاد کسب و کار جدید نیست و در مشاغل جا افتاده نیز مشاهده می‌شود‌. از آنجا که نیمی از جمعیت کشور را بانوان شکل می‌دهند جهت دستیابی به توسعه پایدار یک جامعه نیازمند مشارکت زنان در مشاغل و ایجاد امکانات برای این سرمایه‌های انسانی است.

از این رو به سراغ یکی از بانوان موفق کارآفرین و شاخص روستایی استان مازندران رفتیم تا روند کار او و چگونگی دستیابی به موفقیت در عرصه اشتغال آشنا شویم.

سیما خدادادی‌سرخی خودش را فرزند جهادگر جانباز مرحوم حاج‌ علی اهل روستای سرخدشت بابلسر و دانشجوی مقطع دکتری تاریخ معرفی می‌کند و در مورد کاری که انجام می‌دهد؛ می‌گوید: در راستای توسعه فعالیت‌های کشاورزی منطقه همچنین تولید محصولات به‌ویژه برنج، در حال ایجاد بانک نشاء در قالب تعاونی هستم که همه مراحل کاشت، داشت و برداشت مکانیزه راشامل می‌شود.

وی درباره اینکه از کجا شروع کرد و چشم‌اندازش برای کارش چیست، اضافه می‌کند:

چون پدرم یک جهادگر به معنای واقعی کلمه دائما در فکر روش‌های جدید تسهیل در امر تولید بود من هم فعالیت‌های تولیدی را ادامه دادم و با وجود تحصیل و اشتغال در استان‌های دیگر اما هیچ‌کدام از آنها مانع تولید محصولات‌ نشد.

خدادادی ادامه می دهد: امروزه در کشورهای پیشرفته مالکان زمین‌های زراعی، با مدیریت بر فرایندها، عملیات اجرایی تولید را از طریق شرکت‌های خدماتی و به‌صورت کاملا مکانیزه انجام می‌دهند و بنده هم در آغاز به‌منظور فرهنگ‌سازی و اجرایی کردن کشاورزی مدرن با همکاری مشترک شرکت خدمات تولیدی تحقیقاتی سرخدشت که متعلق به برادرم است، اقدام کردم، که با تشکیل و ایجاد تعاونی مورد نظرم، ایده‌های‌نو را پیاده می‌کنم.

وی می گوید: با ورودبه این عرصه که راهی طولانی و سخت است،امیدوارم بتوانم خدماتم را در استان‌های دیگر هم توسعه دهم و محدود به استان مازندران نباشم.

خدادادی‌سرخی راه‌های رسیدن به موفقیت از نگاه خودش را بهره‌گیری از تکنولوژی، علوم جدید، همت و پشتکار برشمرد و می‌گوید؛ با این دیدگاه و با داشتن هدف و تحمل ناملایمات مسیر و تلاش بی‌وقفه می‌توان نتیجه مطلوب گرفت و جایگاه خود را یافت، لذا علاوه بر فعالیت‌های جاری، ایده‌های نو نیز در حوزه تولید و بسته‌بندی دارم که پس از اجرایی شدن کار اعلام خواهم می‌کنم.

وی درباره نقش خانواده در موفقیتش اظهار می‌کند؛ از آنجایی‌ که در خانواده کشاورز و جهادی متولد شدم و طرز رفتار و عملکرد خانواده به ویژه پدرم تاثیر بسزایی در زندگی‌ام داشته است‌.

این بانوی کارآفرین درباره اینکه توصیه‌ وی برای افرادی که قصد اشتغال‌زایی دارند، چیست، تصریح می‌کند؛  به کشاورزی با دید پیشرفت و اشتغالزایی پایدار بنگرند. با توجه به‌ رویکرد تاریخی‌ رشته تحصیلی‌ام، پیشنهادم به عزیزانی که قصد ورود به این عرصه را دارند این است که از تاریخ اجتماعی بهره گرفته و با مطالعه گذشته و بررسی حال و شناخت نیازهای محیط و ظرفیت‌های موجود آن اقدام کنند.

وی درباره درخواستش از مسؤولان نیز اضافه می‌کند؛ خواست بنده از مسؤولان روان‌سازی اعمال مقررات قانونی، درک واحترام گذاری به ‌ایده‌های نو، کمک‌به‌رشد ذوق و سلیقه‌هایی‌ که در راستای توسعه، تولید و اشتغال قدم برمی‌دارند، است.

سیما خدادادی با ایجاد مجموعه علمی و عملی کاشت، داشت و برداشت برنج در ۱۰۰ هکتار زمین کشاورزی موفق به کسب عنوان بانوی شاخص روستایی سال ۹۹ استان مازندران شد.

شناخت توانمندی‌ها و مهارت‌های بانوان به ویژه بانوان روستایی و استفاده درست از استعدادهای آنان‌ در جهت به‌کارگیری مهارت‌های‌کارآفرینی شاغلان پنهان جامعه روستایی را فراهم می‌کند.

خدادادی در خصوص تاثیر اقتصادی کشت مکانیزه برنج گفت: در روش مکانیزه ۲۰ تا ۲۵درصد نسبت به روش سنتی محصول بیشتری برداشت خواهد شد و بر همین اساس ۲۰ تا ۲۵درصد سود‌دهی بیشتری را به همراه دارد.

وی ادامه داد: هزینه‌های کشت برنج به روش مکانیزه در مقایسه با روش سنتی بسیار کمتر است و در مجموعه مکانیزه کشاورزی ما ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر