عاشورا جریان انتظار است

یک کارشناس مهدویت با بیان این‌ که عاشورا جریان انتظار است و در عزاداری‌ها و سینه‌زنی‌ها و روضه‌خوانی باید برنامه‌ریزی برای آینده تاریخ انجام شود، اظهار کرد: مراسم‌های عزاداری علاوه بر این‌که باید با یاد امام حسین (ع) برگزار شود باید برای آینده تاریخ نیز برنامه‌ریزی داشته باشد چرا که عزاداری عقب‌نشینی نیست بلکه اوج پویایی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل اظهار کرد: معنی عاشورا یعنی انتظار و عاشورا یعنی زمینه‌سازی ظهور و بهترین بستر برای حرکت به سمت ظهور از طریق عاشورا به وجود می‌آید و این دو، یک جریان هستند که در امتداد یکدیگر قرار دارند. جریان عاشورا جریانی نیست که در صحرای کربلا تمام شده باشد.

وی در ادامه گفت: عاشورا آغاز جریانی است که امام عصر (عج) آن را ادامه می‌دهد و پویاگر جریان توحیدی است. در عاشورا به تعبیری در خانه اهل بیت (ع) باز و پیوند با امامت مطرح شده است و زیبایی عاشورا این است که تمام حق در برابر تمام باطل قرار گرفت؛ با ظهور هم استقامت رخ می‌دهد. اگر عاشورا، عاشورا شد به دلیل آن بود که خداخواهی ایجاد شود و جامعه متمدن توحیدی شود.

این کارشناس مهدویت ادامه داد: از طریق عاشورا است که جامعه به اوج پیوند با خداوند متعال می‌رسد. امام می‌آید تا جامعه را حیات واقعی ببخشد و مفهوم واقعی به زندگی زمانی رخ می‌دهد که ظهور معنی پیدا کند. امام عصر (عج) جریانات کربلا را کامل می‌کند ما هرچقدر بیشتر عاشورایی باشیم منتظرتر هستیم. در عاشورا باید وصف یاران را خوب یاد بگیریم.

کفیل در ادامه با اشاره به این مطلب که باید ببینیم که چرا یک عده زمانی که به امام ملحق شدند جدا شده و عده‌ای دیگر به یاران امام اضافه شدند و دلیل آن چه بود، خاطرنشان کرد: برای زمینه‌سازی ظهور و مقدمات آن باید روی حادثه عاشورا کار کنیم. دلیل این‌که عاشورا رخ داد چه بود؟ آیا آنها امام را نمی‌شناختند؟ اگر آن را نمی‌شناختند چرا با ایشان همراه شدند و در ادامه‌ راه جدا شدند؟ اینها باید مورد بررسی قرار گیرد تا از این طریق زمینه‌سازی ظهور برای جامعه فراهم شود.

وی در ادامه افزود: جامعه با عاشورا مقدمات ظهور را فراهم می‌کند. بهترین حرکت برای زمینه‌سازی ظهور ترویج قیام امام حسین (ع) است برهمین اساس است که می‌گویند «کل یوم عاشورا» این جمله نشات گرفته از آن است که هر روز باید منتظر بود و عاشورا فقط یک اتفاق تاریخی نبوده است. عاشورا مدل، حرکت و راهکاری است که باید در جامعه امروز از آن درس بگیریم.

این عضو ستاد اقامه نماز بیان کرد: فرد منتظر باید همیشه خودش را در رکاب امام زمان‌اش ببیند. اگر اینگونه باشد راحت‌تر جامعه به سمت زمینه‌سازی ظهور پیش می‌رود. این‌که ما هر لحظه و هر روز منتظر ظهور باشیم چگونه حاصل می‌شود؟ این امر فقط با الگوگیری و فهم عاشورا صورت می‌گیرد. آنهایی که از امام در این قافله جدا شدند به دلیل یک لحظه غفلت بود. یک لحظه غفلت باعث می‌شود که انسان دست از امام خود بکشد.

کفیل با اشاره به این موضوع که عاشورا جریان انتظار است، گفت: عاشورا فقط گریه بر گذشته تاریخ نیست اگر چه گریه بر گذشته تاریخ هم باشد درست است و اگر تمام عمر هم گریه کرده‌ایم کاری نکرده‌ایم اما باید این را هم در نظر بگیریم که مجالس عزاداری،سینه‌زنی و روضه‌خوانی ما باید برنامه‌ریزی برای آینده تاریخ باشد. مراسم‌های ما علاوه بر این‌که با یاد امام باشد رشددهنده جامعه و برنامه‌ریزی برای آینده نیز در آن صورت بگیرد. عزاداری، عقب‌نشینی نیست بلکه اوج پویایی است.

وی در ادامه بیان کرد: عملا برخی به دلایل مختلف برعلیه عزاداری‌ها حرف‌هایی می‌زنند. هرچه پرچم عاشورا بالاتر باشد و جامعه بداند در کربلا چه گذشته است اینگونه راحت‌تر می‌تواند برای جریان ظهور برنامه‌ریزی کند. مجالس عزاداری باید تبیین کننده حادثه باشند و هر روضه‌ای که مطرح می‌شود فرد را درگیر این موضوع کند که در جامعه امروز چگونه می‌تواند با این مشکلات رفتار کند.

این کارشناس مهدویت افزود: اگر امام حسین‌(ع) در یک غروب ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنی» سر داد امام عصر (عج) در تمام لحظات عمر سر می‌دهد و به شدت دنبال یار است. این ما هستیم که باید با زمینه‌سازی مقدمات ظهور فریادرس امام (عج) باشیم. وقتی جامعه حادثه عاشورا را بفهمد و با آرمان‌های آن آشنا شود راحت‌تر می‌تواند برای ظهور برنامه‌ریزی داشته باشد. فهم عاشورا باعث می‌شود که راحت‌تر مساله ظهور را در جامعه تبیین کنیم.

ارسال نظر