جریان سازی برای زنده نگه داشتن آرمان های امام حسین(ع) بسیار ارزشمند است

حجت الاسلام راشد یزدی با بیان اینکه امسال مردم باشعور بالاتری از حادثه کربلا یادآوری کردند، جریان سازی برای زنده نگه داشتن آرمان های سیدالشهدا (ع) در پویش «مشهد حسینیه سید الشهدا» بسیار ارزشمند است.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری شبستان حجت‌الاسلام «محمدکاظم راشد یزدی» در گفتگو با خبرنگار  در مشهد ضمن تکریم عزاداران حسینی با اشاره به تاریخچه برگزاری عزاداری امام حسین (ع) اظهار داشت: پیغمبر اکرم می‌فرمایند که در دل هر مؤمن و مؤمنه محبت امام حسین علیه‌السلام نهفته است و عاشورای امسال هزار سیصد و هشتاد و دومین عاشورایی بود که از زمان شهادت امام حسین علیه‌السلام برگزار شد و حادثه کربلا مانند یک درخت طیبه و پاکیزه است که روزبه‌روز در حال رشد می‌باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: عزاداری امام حسین علیه‌السلام به شکل‌هایی که اکنون در حال انجام است در اواسط قرن چهارم هجری در زمان دیلمیان اولین بار آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. البته قبل از این هم مردم به‌صورت های گوناگون حادثه کربلا را نقل می‌کردند، شعرا شعر می‌گفتند و مردم می‌خواندند، اما زمانی که این دو باهم ادغام شدن سال ۳۵۲ هجری در زمان احمد معزالدوله دیلمی بود که ایشان دستور داد در روز عاشورا بازار بغداد تعطیل شود و مردم بالباس‌های سیاه به‌صورت دسته و هیئت از ابتدای بازار تا انتهای بازار و برعکس چندین بار حرکت کنند و اشعاری که شخصیت و جایگاه رفیع امام حسین علیه‌السلام را نشان می‌داد بخوانند، از آن زمان تاکنون عزاداری امام حسین علیه‌السلام به‌صورت دسته‌جمعی شروع شد و گسترش پیدا کرد.

 

حجت ‌الاسلام‌ راشد یزدی گفت: این‌گونه شد که شیعیان در آن زمان تاکنون در روز عاشورا با تعطیلی و ایجاد تجمع و دسته‌های عزاداری برای امام حسین علیه‌السلام اقدام به برگزاری عزای حسینی کردند و به‌مرورزمان فرهنگ‌های دیگر در عزاداری امام حسین علیه‌السلام ادغام شد و سبک‌هایی چون روضه‌خوانی، تعزیه‌خوانی، مقتل خوانی و سیاه‌پوشی در عزای امام حسین علیه‌السلام به وجود آمد. در این مسیر کم‌کم مردم بهترین اموال خود را در راه امام حسین علیه‌السلام وقف کردند و در کنار مساجد، حسینیه هم برای عزای امام حسین علیه‌السلام ساختند.

 

وی با تأکید بر حضور همیشگی مردم در برپایی عزای حسینی افزود: در طی قرون گذشته گاهی حکومت‌ها بودند که با احیای افکار امام حسین علیه‌السلام مخالف بودند و مانع برگزاری این مجالس می‌شدند، اما بازهم مردم خودشان به هر صورتی اقدام به برگزاری می‌کردند، و باید بدانیم حادثه کربلا حادثه زنده و فرهنگی می‌باشد که تبدیل به الگو شده است و سرمشق مردم می‌باشد که از آن استفاده می‌کنند و مخالفت‌ها و ممانعت‌ها به لطف الهی هیچ‌گاه مؤثر واقع نگردیده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به متفاوت بودن شرایط برگزاری عزاداری امسال خاطرنشان کرد: امسال که ویروس کرونا در دنیا پا گذاشته، برای برپایی این شور حسینی به دلیل نیازمندی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نیازمند شعور حسینی بودیم که به حمدالله امسال پرشورتر و پربارتر از سال‌های قبل مردم به هر شکل که می‌توانستند با رعایت اصول بهداشتی به عزاداری پرداختند به‌طوری‌که اکثر شهرها ازنظر سیاه‌پوشی، سیاه‌پوش‌تر از سال‌های قبل و به علائم عزاداری بیشتر از سال‌های قبل آراسته شد و این‌گونه شد که ایران امسال به حسینیه سیدالشهدا تبدیل شد.

 

حجت الاسلام راشد یزدی با اشاره به برگزاری عزاداری خاص مقام معظم رهبری عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب هم در برپایی عزاداری امسال الگوی شایسته را ارائه کردند و بنده هم در پیامی به ایشان این مورد را اشاره کردم که امسال مقام معظم رهبری در مجلس ایران نشستند، ایشان بودند و همه ایرانیان. در سال‌های قبل عده‌ای برای عزاداری پیش حضرت آقا می‌رفتند اما امسال همه ایران بودند و ایشان هم در گوشه حسینیه خود نشستند و عزای امام حسین علیه‌السلام را برپا کردند.

 

وی گفت: امسال مردم باشعور بالاتری از حادثه کربلا تجلیل، یادآوری و استفاده کردند و بیشتر از هرسال دیگر درب منازل و مغازه‌ های خود را سیاه‌پوش کردند جریان سازی برای زنده نگه داشتن آرمان های سیدالشهدا (ع) در پویش مشهد حسینیه سید الشهدا بسیار ارزشمند است.

 

 

 

ارسال نظر