«زنان کربلا» به روایت کفاح الحداد خواندنی شد

«بانوان کربلا» روایتگر جان فشانی پرشکوه زنان است که با تبلیغ عقیده و جهاد در راه آن، عزت مداری و عالمانه زیستن را حتی برای مادی‌گرایان و بی خردان و فاسدان وقت همچون مزدوران اموی تبیین می‌کند

به گزارش عاشورا به نقل ازخبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «زنان کربلا» نوشته کفاح الحداد به ترجمه محمدجواد پورعابد منتشر شده است.

کتاب «بانوان کربلا» ترجمه فارسی کتاب «نساءالطفوف» تالیف کفاح الحداد نویسنده عراقی است. او یکی از چهره‌های سرشناس بانوان این کشور و مدیر مرکز منطقه‌ای پروش کودکان با استعداد است. الحداد علاوه بر این، کتاب و مقالاتی با محوریت زن دارد. از جمله کتاب‌های این نویسنده می‌توان به «النجاح فی عالم المراة» با موضوع جایگاه و حقوق زنان، «قراة فی السیرة الفاطمیه» با موضوع سیره حضرت زهرا(ع) و دو کتاب مجموعه داستان کوتاه با عنوان «عین‌الغافیه» و «ازهار البنفسج» اشاره کرد. الحداد در کتاب‌هایش بیشتر به موضوعات ارزشی، اخلاقی، اجتماعی می‌پردازد.
 
کتاب پیش رو با موضوع بانوان کربلا، کنکاشی پیرامون بازماندگان رویداد کربلا یعنی زنان کسانی که نقششان در تحقق اهداف قیام هم‌تراز شهادت نمایان شد. نویسنده از لابه‌لای نگاره‌ها‌های ارزشمند تاریخ و شهادت نامه تلاش می‌کند. اوج تعالی روح انسانی آنان، به ویژه بانوی اول رخداد کربلا حضرت زینب(ع) را به نمایش می‌گذارد. آن‌ها با همه چالش‌ها سخت و دشوار و فضای بی رحمانه مسلمان در مجامع علمی و سیاسی و عرصه‌های دیگر شدند. بدین تریتب باعث شد تا زن به عنوان فردی نسبت به امور جامعه احساس مسئولیت کرده و برای اصلاح آن گام بردارد.
 
این کتاب در واقع روایتگر جان فشانی پرشکوه زنان است که با تبلیغ عقیده و جهاد در راه آن، عزت مداری و عالمانه زیستن را حتی برای مادی‌گرایان و بی خردان، فاسدان وقت همچون مزدوران اموی تبیین می‌کند.
 
اما در ترجمه، این کتاب به صورت معنایی انجام شده و مترجم تلاش کرده تا معانی رسا باشند. در این میان ترجمه همه آیات قرآن وارد شده در متن با استفاده از ترجمه موسوی گرمارودی است و ارجاع آیات در درون است. بنابراین به دلیل گنجاندن ترجمه آیات ارجاع آن‌ها در درون متن مطالب در پاورقی با اصل کتاب متفاوت شده است.
 
در ترجمه برخی از خطبه‌ها، اشعار و گفته‌های وارد شده در مقاتل نیز از ترجمه محمد مهدی عزیزالهی کرمانی بر «مقتل المقرم» و شرح و تحقیق مصطفی صادقی «شرح غم حسین(ع)» ترجمه تحقیقی مقتل خوارزمی استفاده شده است.

کتاب «زنان کربلا» نوشته کفاح الحداد به ترجمه محمدجواد پورعابد با شمارگان 50 نسخه در 245 صفحه به بهای 64 هزار تومان از سوی نشر شادرنگ منتشر شده است.

 

ارسال نظر