تلاش داریم تا موکب داران ایرانی عازم عراق شوند

رایزن فرهنگی ایران در عراق اظهار داشت: به مقامات عراقی این پیشنهاد را دادیم که اجازه ورود تعدادی از موکب داران ایرانی به عراق برای خدمت به زائرین اربعین داده شود

به گزارش  عاشورا به نقل ازخبرگزاری اهل‌بیت(ع) - ابنا - رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق در خصوص شرایط مراسم زیارت اربعین در سال جاری اظهار کرد: امسال مراسم زیارت اربعین خاصی را به دلیل شرایط شیوع کرونا داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامرضا اباذری» ادامه داد: سال های گذشته شرایط برای مراسم راهپیمایی زیارت اربعین عادی بود؛ لذا تا سه میلیون زائر ایرانی هم در این مراسم شرکت می کردند.

وی که با خبرنگار ابنا گفتگو می‌کرد افزود: امسال دولت عراق صلاح ندانست که روال حضور زائرین خارجی در مراسم اربعین همچون سال های گذشته باشد؛ و ظاهراً تنها هزار و پانصد زائر خارجی از هر کشور می توانند با محدودیت های خاصی وارد عراق شوند.

اباذری با اشاره به نزدیکی روز اربعین هم گفت: در این وقت تنگ، باید دید که ورود این تعداد زائر از هر کشور با چه ساز و کار اداری خواهد بود.

وی در خصوص سرنوشت موکب های ایرانی در مراسم زیارت اربعین بیان کرد: قاعدتا زمانی که زائرین ایرانی نتوانستند به مراسم زیارت اربعین بیایند، موکب داران ایرانی هم نتوانستند در این مراسم شرکت کنند؛ البته ما به مقامات عراقی این پیشنهاد را دادیم که اجازه ورود تعدادی از موکب داران ایرانی به عراق برای خدمت به زائرین اربعین داده شود، ولی در مذاکرات با مقامات عراقی روی عدد خاصی اصرار نداشتیم.

رایزن فرهنگی ایران در عراق در پاسخ به این سؤال خبرنگار ابنا که "در صورت عدم ورود عوامل ایرانی، آیا موکب های بزرگی مانند امام رضا(ع)، آستان قدس رضوی، آستانه مقدسه حضرت معصومه و مسجد جمکران، به وسیله عراقی‌ها فعالیت خواهند کرد یا غیر فعال خواهند بود؟" پاسخ داد: موکب امام رضا(ع) هم‌اکنون فعال است؛ اما درباره بقیه هنوز اطلاعی ندارم.

اباذری در پایان تأکید کرد: شرایط کنونی عراق، ایران و دنیا به دلیل شیوع کرونا، شرایط خاصی است و هر کشوری براساس شرایط خود، تصمیم می گیرد.

.....................

 

ارسال نظر