سیدحسین موسوی‌تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم

اربعین فرصتی برای تبلیغ ارزش‌های اسلامی است

اربعین فرصتی برای تبلیغ ارزش‌های اسلامی است

سیدحسین موسوی‌تبریزی گفت: در روز اربعین شیعیان به جهانیان اعلام می‌کنند تظلم‌خواهی و بسط عدل و عدالت‌خواهی امری مهم است که با هیچ عذر و بهانه‌ای نمی‌توان به آن بی‌توجهی کرد.

به گزارش عاشورا: تقویم تشیع حاوی روزهایی خاص است که شیعیان در آن روزها فرصتی برای ترویج توصیه‌های ائمه به جهان اسلام و حتی کشورهای غیراسلامی پیدا می‌کنند. اربعین حسینی هم یکی از همین ایام است که تاثیر زیادی در تبلیغ آنچه امام حسین (ع) در عاشورا در نظر داشت، دارد.

سیدحسین موسوی‌تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: اربعین، دهه محرم و روز عاشورا بهانه‌ای برای بزرگداشت ارزش‌هاست. این توضیح لازم است که هر چه افراد بزرگ‌تر و شاخص‌تر باشند، ارزش‌شان هم باید بیشتر حفظ شود. البته معیار و مقدار ارزش‌ها به این است که چهره‌ها در مناسبات جامعه چقدر اثرگذار و در راستای پیشرفت و سعادت بشر مفید هستند و چقدر می‌تواند از پسرفت،‌ ذلت و خواری جلوگیری کنند.

این چهره حوزوی در ادامه سخنانش گفت: باید گفت علت اصلی برگزاری سالگرد، اربعین و ‌... پاسداشت ارزش‌هاست. به همین دلیل هر سال شیعیان برای بزرگداشت حرکت عظیم امام حسین (ع) مراسم‌های مختلفی می‌گیرند تا اتفاق عاشورا را در اذهان زنده نگه دارند.

او تصریح کرد: در واقع این حرکت انجام می‌شود تا پیام امام حسین (ع) و نقشه راهی که ایشان برای مسلمانان مهم می‌دانست مدنظر قرار بگیرد تا مردم خرج خود را از ظالمین جدا کرده و با مرام امام سوم شیعیان روزگار سپری کنند. در حقیقت باید با گفت‌وگو و بررسی به چرایی ظلمی که به ایشان و اهل بیتش رفت، برسیم.

او توضیح داد: اربعین هم از این قاعده مستثنی نیست، یعنی در این روز شیعیان به جهانیان اعلام می‌کنند تظلم‌خواهی و بسط عدل و عدالت‌خواهی امری مهم است که با هیچ عذر و بهانه‌ای نمی‌توان به آن بی‌توجهی کرد. در این صورت همه می‌دانند در روزهایی چون عاشورا، اربعین یا ۲۸ صفر می‌توانند با پاسداشت ارزش‌های ائمه فرصتی برای خودسازی پیدا کنند.

سیدحسین موسوی‌تبریزی در پایان گفت: اربعین حسینی هم فرصتی استثنایی برای تبلیغ ارزش‌های اسلامی است.

چکیده گفت‌وگو با سیدحسین موسوی‌تبریزی

- مقدار ارزش‌ها به این است که در جامعه چقدر اثرگذارند
- اربعین، دهه محرم و روز عاشورا بهانه‌ای برای بزرگداشت ارزش‌هاست
- تظلم‌خواهی و بسط عدل و عدالت‌خواهی امری مهم است که با هیچ عذر و بهانه‌ای نمی‌توان به آن بی‌توجهی کرد

 

ارسال نظر