سفارش‌های امام عسکری(ع)

منشور سبک زندگی برای شیعیان

 منشور سبک زندگی برای شیعیان

حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در یادداشتی با برشمردن توصیه‌ها و سفارش‌های امام عسکری(ع) به شیعیان، تأکید کرد: این توصیه‌ها، که در واپسین لحظات عمر شریفشان بیان شد، منشور زیست اسلامی و سبک زندگی اسلامی برای شیعیان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در یادداشتی که در اختیار این رسانه قرار داده است به آخرین سفارش‌های امام عسکری به شیعیان پرداخته که متن آن به شرح زیر است:

امام حسن عسکری(ع) در جملاتی، که گویا واپسین سفارش‌های ایشان به جامعه پیروان بود، نکات بسیار مهمی را به شیعیان گوشزد می‌کند؛ نکاتی که می‌توان گفت همه ابعاد زیست اسلامی و سبک زندگی شیعیان را پوشش می‌دهد؛ ابعاد عبادی و غیرعبادی؛ فردی و اجتماعی، معاشرت‌های خانوادگی و همسایگی و شهروندی و بین‌المذاهبی و امثال آن را.

ایشان فرمودند: أوصِیکُمْ؛ شما را وصیت می‌کنم به:

۱. بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقوای الهی را مراعات کنید؛

۲. وَ الْوَرَعِ فِی دِینِکُمْ؛ مواظب دین خود باشید؛

۳. وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ برای خدا کار و تلاش کنید؛

۴. وَ صِدْقِ الْحَدِیثِ؛ سخن راست بگویید؛

۵. وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت را به کسی که شما را امین کرده است، برگردانید، چه نیکوکار باشد و چه فاجر.

۶. وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجده‌های طولانی کنید.

۷. وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسایه‌داران خوبی برای همسایگانتان باشید که پیامبر به این مبعوث شد (سفارش پیامبر بود)

۸. صَلُّوا فِی عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ‌؛ (درباره مخالفان و منکران ولایت اهل بیت. شما را سفارش می‌کنم که) در میان آنان نماز بخوانید؛ در تشییع جنازة آنان حاضر شوید؛ به عیادت بیمارانشان بروید و حقوقشان را ادا کنید. «فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذَا وَرِعَ فِی دِینِهِ وَ صَدَقَ فِی حَدِیثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِیلَ هَذَا شِیعِی فَیسُرُّنِی ذَلِکَ؛ زیرا وقتی کسی از شما در دینش پارسایی بورزد و در سخنش راستگو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نیک داشته باشد، گفته می‌شود که این شیعه است و همین مرا شاد می‌کند.

۹. اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا زَیناً وَ لَا تَکُونُوا شَیناً؛ پروای خدا را داشته باشید و زینت [ما] باشید و مایه ننگ [ما] نشوید.

۱۰. جُرُّوا إِلَینَا کُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا کُلَّ قَبِیحٍ فَإِنَّهُ مَا قِیلَ فِینَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِیلَ فِینَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ کَذَلِکَ لَنَا حَقٌّ فِی کِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِیرٌ مِنَ اللَّهِ لَا یدَّعِیهِ أَحَدٌ غَیرُنَا إِلَّا کَذَّابٌ؛ محبت‌ها را به سوی ما جلب کنید و زشتی‌ها را از ما دور کنید؛ زیرا هر چه از خوبی در حق ما گفته شود، ما اهل آنیم؛ و هر عیبی به ما نسبت دهند ما چنان نیستیم. ما را در کتاب خدا حقی است و با رسول خدا(ص) پیوندی و از جانب خدا طهارت و عصمتی؛ هیچ‌کس غیر از ما چنین ادعایی نمی‌کند؛ جز دروغگو.

۱۱. أَکْثِرُوا ذِکْرَاللَّهِ؛ فراوان یاد خدا کنید؛

۱۲. وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در اندیشه مرگ باشید؛

۱۳. وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنید؛

۱۴. وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِی ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پیامبر خدا(ص) صلوات بفرستید؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد.

۱۵. احْفَظُوا مَا وَصَّیتُکُمْ بِهِ؛ وصیت و سفارش مرا به خاطر بسپارید.

 

 

 

ارسال نظر