نقش اجتماعی و اقتصادی حضرت خدیجه در توسعه اسلام

یک استاد اخلاق با اشاره به تاثیر ازدواج حضرت محمد (ص) با حضرت خدیجه (س) در توسعه اسلام، گفت: حضرت خدیجه (س) با حمایت های مادی و معنوی در توسعه اسلام و ترویج توحید نقش مهمی داشت.

به گزارش عاشورا به نقل  از خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، روز دهم ربیع‌الاول سالروز ازدواج پیامبر اکرم (ص) با حضرت خدیجه (س) است. خدیجه زنی بازرگان و دارا بود که به اِمرأةالقریش (یعنی شاهزاده خانم قریش) شهرت داشت. حضرت خدیجه بیشتر در خرید و فروش ابریشم بود.

ازدواج پبامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه (س) شباهتی به ازدواج‌های شناخته شده نداشت، زیرا در نوع خود بی نظیر و ویژگی‌های های خاصی داشت. ازدواج پبامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه (س) از سفر کاری پیامبر و همراه شدن با حضرت خدیجه آغاز شد و این پیوند سرآغاز اتفاقات خوب در جریان توسعه اسلام شد. 

گسترش اسلام مدیون زحمات و تلاش های رسول خدا (ص) و زنان و مردان بزرگی است که با همت بلند و تلاش خـود اســـلام را در دنـیا گســترش دادند. از جمله عناصــر فـعالی کـه در تـحقق اهداف پیامبر کوشــید، حضـرت خدیجه (س) همسر گرامی ایشان بود. جایگاه اجتماعی حضرت خدیجه (س) در تاریخ اسلام و نقش موثر ایشــان در حمایت های مـادی و مـعنوی خـویش از پیامبر اکرم (ص) به عنوان عامل مهمی در تثبیت و گـسـترش اســلام بوده اسـت.

 

حضرت خدیجه (س) نماد اصالت بخش اسلام به زن است. تـصدیق و تـأیید پیامـبر اکرم (ص)، حمایت های روحی و عاطفی از پیامبر اکـرم (ص) و ارشاد و هدایت مردم به سوی خدا و پیامبر اکرم (ص) بخشی از حمایت های مادی و معنوی حضرت خدیجه (س) از حضرت محمد (ص) بود.

 

حمایت اقتصــادی حضــرت خدیجه (س) در یاری پیامبر(ص) مشــکلات فراوانی را از پیش پای ایشــان برداشت و در ایجاد آرامش روحی ایشان تاثیر زیادی داشت و در جریان توسعه اسلام و گسترش توحید بسیار نقش آفرینی کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد طباطبایی» در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: ازدواج در اسلام یک سنت حسنه و پسندیده است. اسلام به سنت ازدواج پایبند است و ارزش خاصی برای آن قایل است.

 

استاد اخلاق افزود:با بیان اینکه اجتماع کوچک خانواده با ارتباط زن و مرد تشکیل می شود، خاطرنشان کرد: هر کدام به نوبه خود مسئولیت هایی در خانه و خانواده دارند و باید نسبت به هم احتراماتی داشته باشند.

 

استاد اخلاق با اشاره به زندگی رسول خدا و حضرت خدیجه گفت: تمام امور زندگی اهل بیت و رسول خدا و حضرت خدیجه شاخص های مهم زندگی ما هستند و به هر نکته ای در زندگی آنها توجه کنیم به یک شاخص مهم در زندگی دست می یابیم و اگر به این موارد توجه داشته باشیم، زندگی ایده آلی خواهیم داشت. فرزند مرحوم آیت الله سید مهدی طباطبایی با اشاره به تاثیر ازدواج حضرت خدیجه و پیامبر اسلام (ص) گفت: خدمات بی پایان و عظیم حضرت خدیجه و ثروتی که در راه اسلام و ترویج توحید در دوران آغاز اسلام ارایه کرد، تاثیر بسزایی در توسعه اسلام داشته است.

 

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر (ع) منطقه غیاثی تاکید کرد: یک قسمت و بخشی از حرکت اسلام و حرکت عظیم دینی به واسطه نقش حضرت خدیجه در زندگی رسول اکرم (ص) ایجاد شد.

 

وی با اشاره به نقش اقتصادی و اجتماعی حضرت خدیجه (س) در پیشرفت اسلام، خاطرنشان کرد: بررسی نقش حضرت خدیجه در پیش‌برد اسلام، نیازمند شناخت شخصیت و زندگی ایشان می‌باشد.

 

در مجموع می توان گفت حضـرت خـدیجه (س ) به عنوان نـخستین ایمـان آورنده به پیامبر(ص) از هیچ گونه فداکاری و مجاهدت در راه توسعه و ترویج اسلام دریغ نکرد و موثرترین نقش را در پیشبرد اقتصادی و اجتماعی اسلام در آن دوران ایفا کرد. حضرت خدیجه (س) به عنوان شریک زندگی پیامبر (ص) علاوه بر آنکه فضای آرام برای همسر خود ایجاد کرده بود، همراه و همدل با پیامبر (ص) برای تقویت ایمان و اطـمینان قـلبیاش، تلاش های فراوانی در جهت معرفت و شــناخت کمالات و روحیات و صــفات پیامبر (ص) انجام دادند. حضرت خدیجه (س) حتی برای ترویج اسلام، تمام اموال خود را بخشید تا در راه اسلام هزینه شود.


 

ارسال نظر