ضمانت اجرای سبک زندگی منتظرانه، بیعت با امام زمان(عج) است

حجت‌الاسلام ملایی با بیان‌اینکه منتظران واقعی اکنون هم در خمیه مهدوی(عج) قرار دارند، گفت: ضمانت اجرایی برای تحقق سبک زندگی منتظرانه که باعث می‌شود التزام و تعهد ما به این سبک مستمر شود، بیعت با امام زمان(عج) است

به گزارش تیتر عاشورا به نقل ازخبرگزاری شبستان، سبک زندگی منتظرانه از ملزومات زمینه سازی برای ظهور و انتظار پویایی است که ما را به دولت موعود و کریمه ای که عدالت و اخلاق را به معنای تمام اقامه می کند، رهنمون می شود. این سبک ملزوماتی دارد که در سلسله مباحثی از سوی حجت الاسلام «حسن ملایی»، مولف و کارشناس مهدوی ارائه می شود.

 

حجت الاسلام «حسن ملایی» با اشاره به راه های دستیابی به سبک زندگی منتظرانه، اظهار کرد: بدون تردید از آرزوهای همه ما این است که روش و سبک زندگی مان به گونه ای باشد که وقتی امام زمان(عج) به آن می نگرند، لبخند رضایت بر لبان مبارکشان شکل بگیرد، چراکه رضایت ایشان رضایت خدا است و ما برای دستیابی به برکات زندگی به این رضایت نیاز داریم.

 

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: از این رو، ضرورت دارد که روشی را در زندگی دنبال کنیم که در عرصه های فردی و اجتماعی آن، معیارهای امام زمانی رعایت شود، از این روش زندگی که بر محور اعتقاد به امام زمان(عج) و رضایت ایشان در عصر غیبت سامان می یابد، به سبک زندگی منتظرانه تعبیر می شود.

 

وی ادامه داد: سبک زندگی منتظرانه به مجموعه رفتارهای نظام مند و نسبتاً پایداری گفته می شود که شخص بر مبنای اعتقاد به امام مهدی(عج) و انتظار ظهور ایشان و نیز زمینه سازی حکومت مهدوی و اینکه فرهنگ انتظار و آئین اسلام را عملیاتی کند، آن را انتخاب می کند. سوال مهم آنکه اگر بخواهیم به سبک زندگی منتظرانه پایبند باشیم و این سبک را که آثار فوق العاده دارد ، پیاده کنیم، چه باید کرد؟

 

حجت الاسلام ملایی ابراز کرد: چون سبک زندگی منتظرانه الگوی آرمانی سبک زندگی اسلامی بر مبنای تفسیر اهل بیت(ع) است و طبیعتاً این الگوی آرمانی اهداف بلندی را مدنظر قرار داده و هدف بلند آن زمینه سازی برای ظهور ولایت عظمی حضرت ولیعصر(عج) است. فتح این قله بلند با خود سختی ها و دشواری هایی به همراه دارد، حرکت ما در مسیری پر فراز و نشیب همراه با طی دامنه ها برای فتح این قله است.

 

این استاد مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: در وصف منتظران یعنی کسانی که این سبک از زندگی را در عصر غیبت انتخاب می کنند احادیث عجیبی ذکر شده چنان که امام سجاد(ع) اجر آنها را معادل هزار شهید بیان کرده اند و در روایتی دیگر است که منتظر امام زمان(عج) نه فردا بلکه اکنون در خیمه مهدوی(عج) است یعنی اکنون مورد رضایت و عنایت ویژه امام مهدی(عج) و تحت ولایت ویژه حضرت(عج) است و آثار و برکات ویژه ای بر او مترتب می شود. همه ما چنین سبکی از زندگی بر محور انتظار را دوست داریم.

 

وی در ادامه بیان کرد: سبک زندگی منتظران تنها به شعارها و اعمال و مناسک عبادی محدود نمی شود بلکه باید در همه عرصه های چهارگانه ارتباط با خدا، خود، طبیعت و دیگران اعمال شود البته عرصه ارتباط با خدا و ولی خدا اصل و سه عرصه دیگر فرع است. اگر در برخی عرصه ها به فرهنگ انتظار و مهدویت مجالی ندهیم و صرفاً بعد از نماز دعای سلامتی امام زمان(عج) بخوانیم و صبح های جمعه ندبه کنیم، سبک زندگی ما منتظرانه نمی شود و برکات تصریح شده در روایات را کسب نمی کنیم.

 

حجت الاسلام ملایی گفت: ضمانت اجرایی برای تحقق سبک زندگی منتظرانه که باعث می شود التزام و تعهد ما به این سبک مستمر شود، بیعت با امام زمان(عج) است چراکه بیعت به نوعی معامله طرفینی است. این رسم که در میان اقوام عرب و غیرعرب مرسوم بوده بدین تربیب اجرا می شده است که فرد با شخص برتری معامله می کرده تا جان و مال و توان خود را عرضه بدارد و در مقابل از امکانات ویژه بهره مند شود. این رسم و آئین در اسلام عزیز آمده و می بینیم بیعت با رسول خدا(ص) مطرح و بعد بیعت با امامان و جانشینان ایشان که در خطبه غدیر آمده، دیده می شود.

 

این مولف مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: در موضوع مهدویت و ارتباط با امام زمان(عج) می توان به یکی از پشتوانه های محکم یعنی عهد با حضرت حجت(عج) استناد کرد. زیارتنامه های امام زمان(عج) به ما این فرصت را می دهد. می توان در صبحگاهان دعای عهد را با توجه بخوانیم و عهد روزانه را با حضرت(عج) بجا آوریم که در فعالیت های پیش رو در چارچوب سبک زندگی منتظرانه عمل و حرکت کنیم. ایامی همچون نیمه شعبان، 9 ربیع الاول و همه ایام فرصت مناسبی برای تجدید عهد با حضرت ولیعصر(عج) است تا از این طریق تعهد به سبک زندگی منتظرانه را در خود تقویت کنیم.

 


 

ارسال نظر