چرا حضرت زهرا (س) دوری از پیامبر(ص) را تاب نیاورد؟

عنصر عاطفه و احساس در کنار عقلانیت در وجود مبارک حضرت زهرا (س) به‌قدری قوی بوده که ایشان دوری از پیامبر(ص) را تاب نیاورده و مظلومانه به شهادت رسیدند.

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری تسنیم: یکی از جنبه‌های شخصیتی که در وجود مبارک حضرت زهرا سلام‌الله علیها دیده می‌شود و از مجموع روایات مربوط به آن حضرت به دست می‌آید، بعد عاطفی ایشان است. باید توجه داشت که آن حضرت به این دلیل که انسانی سالم، پاک و کامل بوده که از هر آسیبی محفوظ است، از لحاظ عاطفه و احساس پاک نیز در اوج قرار دارند.

وقتی پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها را با عنوان «ام‌ابیها؛ مادر پدرش» می‌نامند، آن هم در شرایطی که ایشان در سن کم بوده‌اند، برای پدر خود نقش مادری و عاطفی برای پدر خود داشته‌اند. چراکه مشخص است رسول خدا صلی‌الله علیه و آله نا به‌جا و مبالغه‌آمیز سخن نمی‌گویند و به کسی نسبتی نمی‌دهند. این روایت مستند، نشان می‌دهد که حضرت زهرا سلام‌الله علیها از عاطفه‌ای پاک و ناب سرشار بوده‌اند که از دوران کودکی و خردسالی ایشان ظهور و بروز داشته است.

حتی همین اتفاق که حضرت زهرا سلام‌الله علیها 75 روز یا 95 روز بعد از رحلت نبی مکرم اسلام به شهادت رسیدند و در تمام این مدت اندوهناک بودند، نشان‌دهنده عاطفه و احساس سرشار آن حضرت است.

این نکته نشان‌دهنده جایگاه عنصر عاطفه و احساس در کنار عقلانیت، در وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها است. به طوری که طبق اسناد و منابع تاریخی، وقتی حضرت زهرا سلام‌الله علیها متوجه شدند که پدر گرامی ایشان مدتی بعد از دنیا خواهند رفت، به شدت اندوهگین شدند. نبی مکرم اسلام که شاهد حزن و اندوه دختر عزیز خود بودند، به ایشان خبر دادند که اولین کسی که از اهل بیت من بعد از رحلتم به من خواهد پیوست، حضرت زهرا سلام‌الله علیها است. این خبر موجب شادی دل بانوی گرامی اسلام شد چراکه ایشان تحمل داغ پیامبر(ص) و نبود ایشان در عالم دنیا را نداشتند.

منابع:

  • اسرار آل محمد علیهم السلام
  • اعیان الشیعه
  • اصول کافی

انتهای پیام/

 

ارسال نظر