بهره‌ای از دعاهای روزانه ماه رمضان (۱۸)؛

فواید نورانی بودن قلب چیست؟

فواید نورانی بودن قلب چیست؟

یک کارشناس مذهبی از قلب به عنوان مرکز درک مسائل و تصمیم‌گیری‌های بزرگ یاد کرد و گفت: هر چه قلب انسان از نورانیت بیشتری برخوردار باشد، فهم بالاتر و رفتار بهتری خواهد داشت.

پیامبر اکرم (ص) در هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ نَبِّهْنِی فِیهِ لِبَرَکاتِ أَسْحَارِهِ وَ نَوِّرْ فِیهِ قَلْبِی بِضِیاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِکلِّ أَعْضَائِی إِلَی اتِّبَاعِ آثَارِهِ بِنُورِک یا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِینَ. خدایا مرا در این ماه به برکت‌های سحرهایش آگاه کن و دلم را با روشنایی نورهایش روشنی بخش و تمام اعضایم را به پیروی آثارش بگمار، به نور خودت ای نوربخش دلهای عارفان.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری گفت: در دعای روز هجدهم از خدا می خواهیم ما را نسبت به برکات سحرهای این ماه آگاه گرداند. برای سالکان درگاه الهی برخی اوقات ارزش طلا دارد. چون صعودی که در این لحظات برای آنها رخ می دهد، نسبت به سایر اوقات چندین برابر است و چه بسا اتفاقاتی که در این ساعت ها رخ می دهد، در ساعت های دیگر غیرممکن است.

وی با اشاره به آیه ۱۸ سوره ذاریات گفت: قرآن کریم در وصف انسان های نیک می فرماید و بالاسحار هم یستغفرون یعنی آنان سحرگاهان را برای استغفار انتخاب می کنند. گفته شده است وقتی برادران یوسف از پدر خویش تقاضای استغفار کردند، حضرت یعقوب به آنان گفت سوف استغفر لکم ربی یعنی الان استغفار نمی کنم اما در آینده ای نزدیک این کار را انجام خواهم داد که در تفاسیر گفته شده منظور، وقت سحر است.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: وقت سحر در تمامی ماه های سال ارزشمند است اما در ماه مبارک رمضان ارزش مضاعفی دارد. روزه دارانی که سحرگاهان برای صرف سحری برمی خیزند، می توانند در این لحظات نورانی با دعا و مناجات از بهره معنوی این اوقات نیز استفاده کنند.
وی افزود: در فراز دیگر این دعا از خدا می خواهیم به ما نورانیت قلب عنایت فرماید. قلب انسان صفحه روشنی است که به مرور زمان با گناه غبار می گیرد و از درک بسیاری مسائل معنوی عاجز می شود. قلب های پاک می تواند در درک حقایق عالم هستی نقش بهتری ایفا نموده و به فرد در فهم و انتخاب مسیر صحیح کمک کند و در طی کردن مسیر حقیقت به انسان انرژی و قدرت بدهد.

شاه فضل افزود: قلب انسان مرکز درک مسائل و تصمیم گیری های بزرگ است به همین دلیل هر چه قلب از نورانیت بیشتری برخوردار باشد، هم فهم بالاتری خواهد داشت و هم رفتارهای بهتری را ایجاد می نماید. در نقطه مقابل، کسانی که اهل گناه و معصیت هستند، به مرور زمان قلبشان تیره می گردد، نسبت به درک حقایق عالم هستی ناتوان می شوند و انگیزه ای برای کارهای خیر ندارند و در برابر راه حق مقاومت نشان می دهند.

وی تاکید کرد: قلب نورانی می تواند نگرش انسان را به عالم هستی تغییر دهد و این امر موجب شود نگاه انسان به زندگی و رفتارهای دینی تغییر نموده و مسائل اصلی و فرعی را جابجا نکند و در مسیری گام بردارد  که برای آن خلق شده است. 
این حافظ قرآن افزود: در سومین فراز دعا از خدا می خواهیم به اعضا و جوارح ما قدرت دهد تا بتواند نسبت به حقایقی که درک می کند، تبعیت داشته باشد. چه بسا انسان در طول زندگی خود حقایق زیادی را می داند اما جسم او با او همراهی نمی کند و به همین دلیل از ماندن در مسیر حق باز می ماند. در دعای کمیل از خدا می خواهیم به ما قدرت دهد تا بدنمان را در خدمت به او  استفاده کنیم. (قو علی خدمتک جوارحی).

وی افزود: داشتن بدن سالم و قوی می تواند نقش موثری در خودسازی و جهاد با نفس داشته باشد. اینکه در ماه رمضان مامور به روزه داری شده ایم و در روایات می فرماید صوموا تصحوا یعنی روزه بگیرید تا سالم بمانید به این منظور است که با روزه داری بدنمان سالم شود تا بتوانیم در مسیر بندگی خدا گام های استوار و محکمی برداریم.
شاه فضل اضافه کرد: در پایان این دعا خدا به عنوان نورانی دهنده قلوب عارفان معرفی می شود؛ به این معنی که رسیدن به نورانیت جز با کمک الهی میسر نیست و پویندگان راه حقیقت لازم است ارتباط خود را با خدا محکم نموده و دستورات او را پی بگیرند تا به مقصود برسند.​

ارسال نظر