جهان، تشنه شناخت فضایل علی(ع) است

پژوهشگر امور فرهنگی در عرصه بین‌المللی، گفت: نور وجودی علی (ع) آنقدر تابنده و پرفروغ است که دانشمندان مسلمان از توصیف این وجود عاجز مانده‌اند، اما جهان امروز تشنه شناخت فضائل آن امام است.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد اسدی موحد روز یکشنبه با بیان اینکه شب‌های قدر بهترین زمان برای شناختن امام علی (ع) است، اظهار داشت: حضرت علی (ع) شخصیتی بزرگ و بی بدیل است که در تاریخ همواره بزرگان، علما و ادبا در اقصی نقاط جهان ایشان را ستایش کرده اند؛ حتی کسانی که به امامت علی (ع) باور ندارند.

فضایل امام علی (ع) از زبان علما و ادبای غیرمسلمان

رئیس موسسه بین المللی الهدی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اقوال مختلف در بیان عظمت شخصیت حضرت علی (ع) به سخن پزشک و فیلسوف مسیحی لبنانی شبلی شُمِّیل استناد کرد و گفت: شمیل می گوید که پیشوای انسان ها حضرت علی بن ابی طالب، بزرگ بزرگان و یگانه نسخه ای است که با اصل خود حضرت پیامبر (ص) مطابق است و هرگز جهان در گذشته، حال و آینده نسخه ای مانند او ندیده و نخواهد دید.
اسدی موحد همچنین با اشاره به سخن جرج جرداق، نویسنده و ادیب مسیحی لبنانی گفت: جرداق به اعتراف خود بیش از ۲۰۰ بار کتاب نهج‌البلاغه را خوانده و در آن اندیشیده است، در مجموعه شش جلدی که در وصف امیرالمومنین (ع) به نام الامام علی، صوت العدالة الانسانیة به رشته تحریر درآورده، می‌نویسد: آیا در تاریخ مشرق زمین، هیچ به سراغ نهج‌البلاغه رفته‌اید؟ نهج‌البلاغه‌ای که از فکر و خیال و عاطفه، آیاتی به دست می‌دهد که تا انسان هست و تا خیال و عاطفه و اندیشه انسانی وجود دارد، با ذوق بدیع ادبی- هنری او پیوند ناگسستنی خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با استناد به سخنان توماس کارلایل، فیلسوف انگلیسی گفت: کارلایل می گوید ما نمی‌توانیم علی (ع) را دوست نداشته باشیم و به وی عشق نورزیم زیرا هر چه خوبی است که ما آن را دوست داریم همه در علی (ع) جمع است. او جوانمرد شریف و بزرگواری بود که دلش سرشار از مهر و عطوفت و دلیری بود، از بشر شجاع‌تر، اما شجاعتش آمیخته با مهر و عطوفت و لطف و احسان بود. 

یا جبران خلیل جبران نویسنده وادیب مصری می‌گوید: به عقیده من علی بن ابیطالب (پس از پیامبر) نخستین مرد از قوم عرب است که وجودش، همه فضائل کامل بودن را در قوم خویش دمید و آهنگ آن را به گوش مردمی رسانید که پیش از آن مانند آن را نشنیده بودند و بین تاریکی‌های جاهلیت از روش روشن او متحیر ماندند؛ پس کسی که طریق علی را پسندید به فطرت سلیم بازگشت. 


همچنین جرجی زیدان نویسنده و دانشمند مسیحی لبنانی می گوید: معاویه و دوستانش برای پیشرفت مقاصد فردی خود از هیچ جنایتی دریغ نداشتند، اما علی (ع) و همراهان او، هیچ گاه از راه راست و دفاع از حق و شرافت تخطی و تجاوز نمی کردند. اگر بگویم مسیح از علی (ع) بالاتر است عقلم اجازه نمی دهد، اگر بگویم علی (ع) از مسیح بالاتر است دینم اجازه نمی دهد. 

به گفته این استاد دانشگاه معرفی آموزه های نهج البلاغه بهترین روش تبلیغ اسلام ناب ما در دنیای کنونی است که با اقیانوسی از اطلاعات و دانش های درست و غلط، معقول و غیر عقلانی روبرو هستیم. بعد از قران کریم بهترین معیار شناخت حق از باطل، سره از ناسره، خطبه ها، نامه ها و حکمت های نهج البلاغه است. 

نقل کرامات غیرمستند کار را در عرصه بین‌الملل دشوار می‌کند

پژوهشگر امور فرهنگی در عرصه بین‌المللی تاکید کرد: متاسفانه گاه دستگاه های رسانه ای و فرهنگی ما با هدف تبلیغ و معرفی مقام و جایگاه علی (ع) با  تبلیغ  غیراصولی و غیرمنطقی و با تمسک به خرافات و خواب‌نماها نه‌تنها خدمتی به ساحت مولای خوبان نمی کنند؛ بلکه ظلم بزرگی در حق آن حضرت روا می دارند. نقل معجزات و کرامات غیرمستند و بر اساس خواب و خیال کار را برای ما در عرصه بین الملل دشوار می کند. 

با توجه به تجربه چندساله ام در عرصه فرهنگ بین الملل بهترین وسیله برای معرفی علی (ع) به جهانیان به ویژه پیروان دیگر ادیان، اهدا کتاب شریف نهج البلاغه است و تجارب زیادی از تاثیر گذاری آن دارم. برای نمونه در سال ۱۳۹۰ در همایش بین المللی گفتگوی بین ادیان ابراهیمی در زیمبابوه – حراره به معرفی آموزه های  نهج البلاغه در باره حقوق انسان ها پرداختم که ۱۰ نفر از رهبران کلیساهای مختلف با علاقه و انگیزه آشنایی با این کتاب و امام علی (ع) کتاب شریف را مطالبه و اظهار کردند این کتاب چراغ راهی برای بشر امروز است.
 

توزیع، معرفی و ترجمه نهج البلاغه به زبان‌های مختلف

حجت الاسلام اسدی موحد خاطر نشان کرد: معرفی  نهج البلاغه و ترجمه آن به زبان های مختلف و ارسال آن به مراکز مطالعاتی و دانشگاهای موثرترین روش برای دفاع از حریم مکتب نورانی اهل البیت ع و اسلام ناب است.


رئیس موسسه فرهنگی و هنری انتشاراتی بین المللی الهدی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه در این راستا اقدام به توزیع این کتاب ارزشمند به زبان های مختلف کرده است، ابراز امیدواری کرد در آینده بتوان با استفاده از فضای دیجیتال در عرصه بین الملل خدمت موثری را ارایه کرد.​

ارسال نظر