بهره‌ای از دعاهای روزانه ماه رمضان(۲۰)؛

زندگی معنوی در سایه آرامش الهی ایجاد می‌شود

زندگی معنوی در سایه آرامش الهی ایجاد می‌شود

یک پژوهشگر مذهبی گفت: زندگی معنوی در سایه آرامش الهی ایجاد می‌شود و طوفان‌های حوادث با این آرامش، انسان را از مسیر صحیح منحرف نمی‌کند.

پیامبر اکرم (ص) در بیستمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوَابَ النِّیرَانِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ یا مُنْزِلَ السَّکینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ. خدایا در این ماه درهای بهشت‌هایت را به رویم باز کن و درهای آتش دوزخ را به رویم ببند و به تلاوت قرآن موفقم بدار، ای فرو فرستنده آرامش در دل مؤمنان.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری گفت: در اولین فراز از دعای امروز از خدا می خواهیم درهای بهشت را به روی ما باز کند. منظور از بازشدن درهای بهشت این است که به ما توفیق عمل خیر عنایت کند تا به این وسیله زمینه ورود به بهشت برای ما فراهم گردد. بنابراین فراهم شدن زمینه برای انجام کارهای نیک و ایجاد انگیزه برای انجام این کارها از مصادیق باز شدن درهای بهشت است.

شاه فضل ادامه داد: نکته مهم در این دو فراز این است که انجام هر کار خیر زمینه را برای کار خیر دیگر فراهم می کند و انجام کار زشت زمینه انجام کارهای زشت دیگر را فراهم می کند. زهی توفیق و سعادت برای انسان است اگر خدا با وجود اینکه کار خیر نمی کنیم، زمینه کار خیر را برای ما فراهم کند و اگر گناه می کنیم خدا به ما لطف کند و زمینه کارهای شر دیگر را از بین ببرد. یکی از نقش های دعا این است که این زمینه ها را برای فرد ایجاد می کند.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: امروزه با وجود وسایلی مانند تلفن همراه، قرآن به راحتی در دسترس انسان است و می تواند هر گاه علاقه داشت آن را بخواند یا آیات قرآن را گوش کند و هر گاه آمادگی داشت، با رجوع به نرم افزارهای تفسیر قرآن در فهم معانی قرآن کوشا باشد. ماه رمضان می تواند بهترین زمینه برای انس با قرآن باشد تا فرد بتواند با لذت بردن از این انس بعد از ماه رمضان نیز به تلاوت روزانه قرآن ادامه دهد.
شاه فضل اضافه کرد: در آخرین فراز دعا، خدا به عنوان آرامش دهنده قلوب مومنین مورد خطاب قرار می گیرد. اگر آرامش الهی در قلب انسان ایجاد شود، می تواند یک زندگی معنوی در سایه این آرامش داشته باشد و طوفان های حوادث زندگی او را از مسیر صحیح زندگی بازندارد.

 

ارسال نظر