سامانه نمایشگاه مجازی قرآن کریم تعطیل نخواهد شد

دبیر اجرایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم از ادامه فعالیت و تقویت سامانه این نمایشگاه پس از ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، مرتضی خدمتکار اظهار داشت: سامانه نمایشگاه مجازی قرآن کریم بعد از پایان زمان برگزاری نمایشگاه حفظ خواهد شد و حتی بخش فروش با تغییری ادامه خواهد داشت.

وی افزود: بنا داریم سامانه نمایشگاه را به عنوان یک سامانه مرجع تقویت کنیم تا محل مراجعه مردم برای نیازهای مختلف در حوزه قرآن و عترت باشد و می توانیم بخش هایی را به آن اضافه کنیم ولی این سامانه پس از ظرفیتی که ایجاد شده باید حفظ شود.

خدمتکار اضافه کرد: وجه غالب در نمایشگاه مجازی ظرفیت مردمی است. این سیاست ماست که بعد از نمایشگاه می توان در این زمینه گفت و گو و بررسی کرد تا برای دوره های بعدی اگر نیاز به اصلاح و تقویت باشد، تغییرات لازم انجام شود ولی در دوره اول نگاه ظرفیت مردمی بر آن حاکم بوده است.

استقبال مردم از بخش فروش نمایشگاه

وی ادامه داد: بخش عمده ای از تماس هایی که در هفته اول با مرکز تماس نمایشگاه مجازی قرآن کریم گرفته شد به این سوال اختصاص داشت که آیا محصولات عفاف و حجاب نیز در نمایشگاه ارائه می شود یا نه. یعنی فروش همیشه برای مردم جذابیت دارد و ما هم نمی توانیم آن را درنظر نگیریم. اکنون نیز حجم قابل توجهی از مراجعات به بخش فروش آثار مکتوب، محصولات قرآنی و عفاف و حجاب اختصاص دارد.

دبیر اجرایی نمایشگاه مجازی قرآن کریم افزود: در بخش محتوایی محور مشاوره و پاسخگویی و همچنین آموزش های مجازی بیشترین حجم مراجعه را به خود اختصاص داده است. تماس های بسیاری از مردم مربوط به موسسات و مراکزی است که در این دو بخش یعنی مشاوره و پاسخگویی و آموزش های مجازی خدماتی را ارائه می کنند و حجم قابل توجهی از برنامه های آنها بر اساس زمانبندی های صورت گرفته پر شده است. 

نمایشگاه قرآن بستری برای معرفی موسسات

خدمتکار تاکید کرد: سیاست ما در نمایشگاه مجازی قرآن این است که خودمان راسا کار تصدی گری نکنیم و بستر را برای معرفی مجموعه های مردمی فراهم کنیم و ظرفیت های آنها را در حوزه آموزش، تلاوت، حفظ و سایر حوزه ها معرفی کنیم. بر همین اساس تلاش می کنیم تا ضمن شناسایی موسساتی که در فضای مجازی خدمات شایسته دارند، این موسسات را در نمایشگاه معرفی کنیم.

وی افزود: در همین راستا موسسات قرآنی را در ستون اخبار نمایشگاه قرآن با انواع خدمات این موسسات معرفی کرده ایم. چون معتقدیم نمایشگاه قرآن فرصتی بسیار خوبی برای ارتباط مردم با موسسات قرآنی است و اگر در این مدت ارتباط خوبی برقرار شود، این ارتباط بعد از پایان نمایشگاه ادامه خواهد داشت.

دبیر اجرایی نمایشگاه قرآن کریم اضافه کرد: یکی از ۱۵ محوری که در بخش محتوایی به ارائه خدمات می پردازیم مربوط به موسسات قرآنی است که بیش از دو هزار موسسه معرفی شده است تا مردم بتوانند در شهر و روستای خود به راحتی با موسسات نزدیک به منطقه خود ارتباط بگیرند و کافی است بر روی استان و شهرستان خود در سایت نمایشگاه قرآن کلیک کنند تا فهرست نزدیکترین موسسات به نمایش درآید.

وی درباره حضور نهادهای دولتی در این نمایشگاه گفت: از آنجا که نمایشگاه قرآن در بستر مجازی تشکیل شده و با توجه به این که بیشتر فعالیت های مجازی در نهادهای دولتی به صورت درون سازمانی است و خدمات بیرونی برای مردم ندارند، حضور کمرنگ تری در نمایشگاه دارند ولی تلاش کرده ایم آن سازمان هایی را که زمینه ارتباط گیری با مردم برای آنها فراهم بوده حفظ کنیم. مثلا مرکز دارالکتابه، شورای عالی قرآن، سایت رسم المصحف یا وزارت آموزش و پرورش در بخش قرآنی شبکه شاد در قسمت سایت های نمایشگاه معرفی شده است.

نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با شعار قرآن، کتاب رشد و رویش از یازدهم اردیبهشت‌ماه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد و به صورت ۲۴ ساعته به مدت ۱۰ روز یعنی تا بیست و هفتم ماه مبارک رمضان از طریق مجازی در دسترس علاقه مندان به قرآن کریم است.  

در این نمایشگاه مجازی دو بخش اصلی فروشگاهی و محتوایی وجود دارد که بخش فروشگاهی به فروش کتاب های چاپی در حوزه دین و دفاع مقدس اختصاص دارد و امکان عرضه و فروش تمام کتاب های مربوط به دین و حوزه دفاع مقدس که ناشران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز چاپ گرفته باشند، فراهم شده است. 

بستر این نمایشگاه همچون نمایشگاه مجازی کتاب است که سال گذشته برای اولین بار به دلیل ویروس کرونا از سوی خانه کتاب برگزار شد و در آنجا ناشران ثبت اثر می کردند و بازدیدکنندگان کتاب مورد نظر خود را از انتشاراتی که کتاب را ارائه کرده بود، انتخاب کرده در سبد خرید قرار می دادند. خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان مجری بخش فروشگاهی نمایشگاه قرآن انتخاب شده است. 

یکی از ویژگی های نمایشگاه مجازی قرآن کریم این است که بر اساس توافق میان شرکت ملی پست با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب های خریداری شده توسط بازدیدکنندگان از نمایشگاه به صورت رایگان ارسال می شود و هزینه ارسال پست توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر