روایت صادقانه و جذاب رویکرد اصلی کنگره آیت‌الله کوهستانی باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ابعاد وجودی و شخصیتی آیت‌الله محمد کوهستانی، تاکید کرد: تواضع ذاتی و خداباوری عملی این عالم ربانی اقتضا می‌کند روایت صادقانه و جذاب رویکرد اصلی کنگره آیت الله کوهستانی باشد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، سید عباس صالحی عصر یکشنبه در دیدار اعضای شورای سیاست‌گذاری همایش ملی آیت‌الله کوهستانی با تبریک پیروزی‌های محور مقاومت، گفت: آیت‌الله کوهستانی تعلقات زیادی به مشهد مقدس داشت و بخش عمده‌ای از علم خود را در این شهر آموخت و سپس به نجف سفر کرد. در زمان حضور ایشان در حوزه علمیه مشهد می‌توان گفت این حوزه علمیه در سطح حوزه علمیه نجف بود و از این رو ایشان از نظر علمی در سطح خوبی قرار داشت.

وی ادامه داد: از جمله ویژگی‌های این عالم ربانی بعد اخلاقی ایشان است، زندگی ایشان به عنوان یک شخصیت طراز اول منطقه خود بسیار ساده بود، همچنین این زندگی و نوع اخلاق ایشان مورد توجه مردم عام و خاص بود، می‌توان گفت ایشان به نوعی پناهگاه اجتماعی مردم به شمار می‌رفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: مردم این منطقه آیت‌الله کوهستانی را با لقب «آقا جان» صدا می‌زدند و در واقع ایشان حکم پدر را برای مردم منطقه خود داشت، از دیگر ویژگی‌های شخصیتی وی می‌توان به سلوک معنوی ایشان اشاره کرد که از ایشان شخصیتی خاص ساخته بود.

براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صالحی یادآور شد: فردی در این بلندای علمی وجودی محل زندگی خود را همان روستای محل تولد انتخاب می‌کند و خود را از فضای مرجعیت و زندگی در فضای شهری خارج می‌کند، وی در یک روستا به مدت نیم قرن زندگی و حوزه علمیه پویایی را در این منطقه راه‌اندازی کرد و با یک ایثار دست به کار بزرگی زد. اینکه یک اقدام کوچک اما با هدفی بزرگ را انجام دهیم کاری ارزشمند خواهد بود.

وی افزود: این عالم ربانی برای طلاب این منطقه نقش پدر و همسر ایشان نقش مادری ایفا کرد، این زوج در کنار زندگی زیبای خود نقش تربیتی جوانان منطقه خود را هم برعهده داشتند که این یک نکته درس‌آموز است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تلاش همگان و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبیین زندگی این عالم ربانی خواهد بود، البته فاصله زمانی زیادی را تا به امروز از دست داده‌ایم زیرا بسیاری از نزدیکان و شاگردان ایشان در قید حیات نیستند و به همین منظور خیلی از اطلاعات پیرامون شخصیت فردی و اجتماعی این عالم ربانی در دسترس نیست.

صالحی خاطرنشان کرد: با وجود کمبود اطلاعات باید داده‌های موجود را جمع‌آوری و به شکلی که تواضع و فروتنی این عالم ربانی حفظ و در عین حال اسیر کرامت‌پردازی و اغراق بی‌جهت نشویم کار را به پیش ببریم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور درعین حال تاکید کرد: نسل جوان و به خصوص طلاب می‌توانند جامعه هدف این کنگره باشند و از دل محتواهای زیبای آیت‌الله کوهستانی می‌توان عطش معنوی جوانان را برطرف کرد، البته در این مسیر پردازش داده‌ها مهم و در عین حال ضمن پرداختن به شخصیت این عالم ربانی باید به همسر و خانواده ایشان هم توجه کرد.

آیت الله محمد کوهستانی در یک نگاه

شیخ محمد کوهستانی فرزند حاج شیخ محمدمهدی از علمای بهشهر مازندران در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدرش، از عالمان برجسته زمان خویش به حساب می‌آمد. در کودکی پدرش را از دست داد. وی در نوجوانی وارد حوزه علمیه شهرستان بهشهر شد و بیشتر تحصیلات مقدماتی خویش را در همین حوزه گذراند. همچنین، مدتی را در حوزه علمیه ساری و مدتی نیز در حوزه علمیه شهرستان بابل، در مدرسه «کاظم بیک» و «سقا» به تحصیل پرداخت. وی برای ادامه تحصیل، وارد حوزه علمیه مشهد شد و در مدرسه «میرزا جعفر» اسکان یافت.

عباس زارع مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و دبیر اجرایی این همایش آخرین مهلت ارسال مقالات را ۳۰ آذر امسال به نشانی اینترنتی اعلام کرد و گفت: نتیجه نهایی مقالات پذیرش شده ۳۰ بهمن اعلام خواهد شد.

وی بزرگذاشت آیت‌الله کوهستانی و زمان برگزاری این همایش را فروردین سال آینده اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط کرونایی کشور، درباره نحوه برگزاری این همایش در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در این دیدار آیت‌الله محمدی لائینی نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران و رئیس همایش عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و جمعی از اعضا حصور داشتند.

در پایان این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پوستر فراخوان همایش و کتاب چهل سخن با خطاطی مهدی هاتفی رونمایی شد.

ارسال نظر