دومین سمینار شیعه‌شناسی برگزار می‌شود

رایزن فرهنگی کشورمان در برلین از برگزاری دومین سمینار شیعه شناسی طی روز جمعه (۲۸ آبان‌ماه) با حضور اساتید دو کشور ایران و آلمان در بستر فضای مجازی خبر داد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا، حمید محمدی، رایزن فرهنگی ایران در برلین و نوربرت هینتراشتاینر، استاد و از مسئولان دانشکده الهیات غیر اروپایی کاتولیک دانشگاه مونستر آلمان، به صورت مجازی دیدار و در باره امکانات و ظرفیت‌های موجود جهت بسط و توسعه روابط دانشگاهی و تعاملات دینی میان ایران و آلمان به تبادل نظر پرداختند.

محمدی به علاقه‌مندی رایزنی فرهنگی ایران در برلین برای توسعه و تعمیق روابط علمی فرهنگی با دانشگاه‌های آلمان به ویژه دانشگاه مونستر و ایجاد پُل ارتباطی بین داشگاه‌های ایران و آلمان، اشاره کرد.

رایزن فرهنگی ایران در برلین اظهار کرد: با توجه به سوابق موجود امیدواریم که بتوانیم با مشارکت و همکاری دانشگاه مونستر، شاهد تحقق برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مشترکی باشیم.

رایزن فرهنگی ایران در برلین عنوان کرد: در نظر است دومین سمینار شیعه شناسی به عنوان برنامه‌ای با مشارکت مراکز علمی ایران و آلمان و با حضور اساتید دو کشور طی روز جمعه (۲۸ آبان‌ماه) در فضای مجازی برگزار شود.

وی افزود: همچنین برگزاری وبینار فقه شیعه در اواخر سال ۲۰۲۱ با مشارکت اساتیدی از ایران و آلمان نیز در دستور کار این نمایندگی قرار دارد، لذا از دانشگاه مونستر نیز دعوت می‌کنیم تا در برگزاری این وبینارها مشارکت داشته باشند.

برگزاری دوره آموزش «مسیحیت در آسیا» در مشهد

نوربرت هینتراشتاینر ضمن معرفی کوتاه دانشکده الهیات غیر اروپایی کاتولیک دانشگاه مونستر آلمان، علاقه‌مندی خود را جهت گسترش تعاملات میان دانشگاهی و دینی با مراکز و دانشگاه‌های عالی ایران و نیز همکاری گسترده تر با رایزنی اعلام کرد.

وی افزود: دانشکده الهیات غیر اروپایی مونستر از بزرگترین مرکز مطالعات کلامی و دینی (الهیات کاتولیک ، پروتستان و اسلامی) با حدود ۳۰۰۰ دانشجو و ۴۰ استاد بشمار می آید که در  حوزه مطالعات "جهان مسیحیت" و "الهیات مسیحی فراتر از اروپا" از جمله مسیحیت آسیایی، مسیحیت خاورمیانه و نیز روابط مسلمان و مسیحیت تحقیق و کنکاش می‌کند.

هینتراشتاینر سپس ضمن اشاره به سفرهای مختلف خود به ایران اظهار کرد: طی پانزده سال گذشته چندین بار به عنوان محقق به ایران سفر کردم و در کنفرانس‌های مختلفی از جمله در "انستیتو فلسفه ایران" در تهران، "دانشگاه تربیت مدرس" و نیز "دانشگاه فردوسی مشهد" شرکت و سخنرانی داشتم.

استاد دانشکده الهیات مونستر به تفاهمنامه همکاری‌های علمی با دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد و افزود: تفاهمنامه همکاری برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی پیش‌تر با حوزه‌های علمیه و مطالعات دینی ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی منعقد شد که بر اساس آن مقرر شد به طور مشترک و با همکاری مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان؛ یک دوره تابستانی پیرامون مسیحیت در آسیا در سپتامبر سال ۲۰۲۰ برگزار شود که متاسفانه به دلیل گسترش اپیدمی کرونا این همایش تنها به صورت مجازی برگزار شد.

وی خواستار همکاری و مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در اجرای این وبینار شد و ادامه داد: اما امسال برنامه ریزی کرده‌ایم که این دوره دو هفته‌ای به صورت حضوری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شود. قرار است در این برنامه ۲۵ استاد و دانشجو از آلمان شرکت کنند.

سفر مطالعاتی دانشجویان آلمانی به ایران

هینتراشتاینر افزود: از دیگر مفاد این تفاهمنامه، برپایی یک دوره برنامه سفر مطالعاتی به ایران با همکاری دانشگاه فرودسی مشهد با عنوان «میراث فرهنگی و فراگیری‌های بین دینی: رویارویی با مسیحیت در جهان شیعه اسلام» از ۴ سپتامبر تا ۳ اکتبر ۲۰۲۱ است.

وی افزود: در این سفر علمی قرار است ۲۰ دانشجوی و ۱۳ استاد از دانشگاه مونستر و اساتید سایر دانشگاه‌های آلمان (بوخوم، بن، وورتسبورگ، مونیخ) به ایران عزیمت کنند. همچنین، قرار است به شهرهای ارومیه، اصفهان، شیراز و مشهد سفر شود و وجوه مختلف میراث فرهنگی مسیحی در ایران مورد بازید قرار گیرد.

وی برنامه مطالعاتی فشرده در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی با موضوع مسیحیت در آسیا را از دیگر بخش‌های این تفاهمنامه عنوان کرد و گفت: این برنامه این امکان را فراهم می‌کند که دانشجویان آلمانی و دانشجویان ایرانی از دانشگاه فردوسی به طور مشترک در زمینه تعاملات دینی با یکدیگر بحث و تبادل نظر داشته باشند. همچنین بازدید از  چندین سایت میراث فرهنگی ایران در این برنامه گنجانده شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر