همسران امامان محله، شریک و وزیر امام می‌شوند

مسئول دفتر واحد بانوان بنیاد هدایت با بیان اینکه همسر امام محله می‌تواند وزیر در حوزه زنان برای امام باشد، افزود: او اگر نقش و جایگاه خود را بشناسد و در حوزه بانوان فعالیت کند، بخشی از کار امامت را انجام داده است.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس، کارگاه زنان تمدن‌ساز در سلسله برنامه‌های نشست هم اندیشی ـ آموزشی شریکة‌الامام به همت بنیاد هدایت در سالن همایش مجتمع نور قم و با حضور همسران امامان محله برگزار شد.

آمنه رضایی، استاد حوزه و دانشگاه در این کارگاه با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب که بانوان را به عنوان معمار انقلاب اسلامی خواندند، گفت: ایشان بانوان را به عنوان مربیان بزرگی که انسان‌ساز هستند معرفی می‌کنند. وقتی شما شریک زندگی یک طلبه هستید خیلی از این جملات در مورد شما ویژه لحاظ می‌شود.

تعریف اسلام درباره بانوی متمدن

رضایی به تعریف اسلام از بانوی متمدن اشاره و عنوان کرد: زن در تعریف غربی به معنای کسی است که جنسیت او به انسانیتش ترجیح دارد، یعنی غرب به بانوان نگاه جنسیتی دارد و شرق هم نگاهی انفعالی به بانوان دارد و آن‌ها را عنصری بی‌نقش و جایگاه در تاریخ محسوب می‌کند که باید گوشه‌ای بنشیند و کاری به هیچ مسئله‌ای نداشته باشند.

وی اضافه کرد: الگوی سومی در دین ما وجود دارد که انقلاب ما آن را احیا کرده و آن بانوی انقلابی است که از ابتدا انقلاب حرکت‌های بانوان وجود داشته حتی از زمان تحریم تنباکو بانوان علیه این مسئله قیام و موج سیاسی ایجاد کردند این نقش دین ما و انقلاب ما برای بانوان است.

رضایی همچنین افزود: آنچه بانوی انقلابی رقم زد به تعبیر حضرت امام نه زن شرقی و نه غربی است بلکه یک الگوی مستقل است که وام دار مبانی اصیل اسلام است.

وی با بیان اینکه ما در جنگ فرهنگی به سر می‌بریم خاطرنشان کرد: دشمن دیگر با تیر و تفنگ سمت ما نیامده بلکه درصدد تغییر سبک زندگی ماست اما ما تا زمانی که متفاوت با بقیه زندگی می‌کنیم جذاب هستیم و زمانی جذابیت ما کم می‌شود که مثل بقیه مردم شویم.

شریکةالامام؛ احیاگر هویت بانوی اسلامی و انقلابی

استاد حوزه و دانشگاه خطاب به همسران امامان ابراز داشت: امروز چیزی که مجموعه شریکةالامام از شما انتظار دارد این است که هویت بانوی اسلامی و انقلابی در شما زنده شود.

وی ادامه داد: همسر شما در محله‌های مختلف فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و خدمت رسانی انجام می‌دهد شما در کنار همسرانتان بهترین گزینه برای این هستید که محله را به پا کنید و با کمک اهل محل و خیرین و دست به دست هم دادن، در رفع نیازهای مختلف محله‌ها بکوشید.

رضایی با اشاره به بیانی از رهبر معظم انقلاب که فرمودند مرد الهام‌گیرنده از زن است، بیان داشت: اگر مردی که فعالیت می‌کند همسری همراه، کنار خود داشته باشد که به او نشاط و انگیزه فعالیت دهد و هدف را مدام یادآوری کند آن مرد یقینا عملکرد بهتری خواهد داشت. همانطور که حضرت آقا فرمودند هر جایی که زنان نقش فعالی داشته باشند، نیروی مردان چند برابر می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: معناهای مختلفی از تمدن‌سازی وجود دارد اما طبق فرموده مقام معظم رهبری، تمدن واقعی برای مردم ما، تمدن ایرانی است.

همسران امامان، می‌توانند شریک و وزیر امام محسوب ‌شوند

معصومه سهرابی مسئول دفتر واحد بانوان بنیاد هدایت در حاشیه این مراسم به تشریح برنامه‌های این نشست پرداخت و اظهار داشت: این نشست تحت عنوان شریکة‌الامام برگزار می‌شود؛ جامعه هدف ما همسران امامان محله هستند و بحث‌های آموزشی پررنگی دارد اما در نشست‌های بعدی، گعده‌ها پررنگ‌تر خواهند شد.

وی افزود: نخستین نشست‌هایی که بنا داریم در استان‌های مختلف برگزار کنیم به این منوال است که در ابتدا یک کارگاه خانواده برای بانوان برگزار می‌شود و طبق پیشنهاد ما به معاونت راهبری، همزمان با کارگاه خانواده بانوان، کارگاهی تحت همین عنوان برای آقایان نیز برگزار می‌شود.

سهرابی با بیان اینکه برگزاری نشست‌های حضوری هزینه بر است گفت: نشست اول برای شریکةالامام به صورت حضوری برپا می‌شود و معمولاً به حوزه خانواده و بحث همسرداری و فرزند پروری می‌پردازد، اما بنا بر این است که مشاوره‌های خانوادگی را به صورت مجازی برگزار کنیم که امیدواریم بتواند اثرگذاری خوبی داشته باشد.

وی در این خصوص اضافه کرد: نقشی که همسران امامان دارند به قدری پررنگ است که می‌توانند شریک امام محسوب شوند چرا که هم از بعد عاطفی و هم در بحث شناسایی توانمندی امام و نقاط ضعف او اشراف بیشتری نسبت به سایرین دارند.

مسئول دفتر واحد بانوان بنیاد هدایت اذعان داشت: اگر همسر امام بتواند با امام تعامل خوبی داشته باشد و وارد عرصه فعالیت شود، به معنای واقعی کلمه شریک امام در کارهایش محسوب می‌شود.

سهرابی با بیان اینکه همسر امام می‌تواند وزیر به تمام معنا در حوزه زنان برای امام باشد، افزود: همسر امام اگر نقش و جایگاه خود را بشناسد و در حوزه بانوان فعالیت کند و به مرحله‌ای که تعریف شده برسد، بخشی از کار امامت را انجام داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح گعده‌ها پرداخت و گفت: جلسه اول گعده‌ها تجربه محوری است و در آن از تجربیات و خاطرات زندگی تبلیغی افراد صحبت می‌شود که هدف از آن برقراری یک ارتباط دوستی و عاطفی بین همسران امامان است.

برگزاری کارگاه زنان تمدن‌ساز

وی به دیگر برنامه‌های نشست اشاره و عنوان کرد: کارگاه زنان تمدن‌ساز از دیگر برنامه‌های نشست هم‌اندیشی امروز است که هدف از این کارگاه این است که برای شریکة الامام انگیزه‌سازی کرده و آموزش دهیم برای اینکه زنی تمدن‌ساز باشند چه اقداماتی را باید در محدوده کوچک اطراف خود انجام دهند.

سهرابی ادامه داد: این افراد می‌توانند با خانم‌های محدوده خود، اتفاقات خوبی را رقم بزنند و کارهای فرهنگی زیادی را انجام دهند اگرچه خیلی از این افراد اکنون نیز این توانایی را دارا می‌باشند و در حال حاضر هم شریکةالامام محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر