تلاش وزارت میراث‌ فرهنگی برای ثبت حرم رضوی در میراث جهانی یونسکو

وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: برای ثبت حرم مطهر رضوی در میراث جهانی یونسکو تلاش می‌کنیم.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری، دکتر علی‌اصغر مونسان در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی انجام شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: حرم مطهر امام رضا(ع) ارزشمندترین بنای کشور، شکوه هنر و معماری ایرانی اسلامی است که تاکنون مورد غفلت واقع شده و به ثبت جهانی نرسیده است، لذا تلاش داریم این بارگاه نورانی را ثبت جهانی کنیم.

وی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و دستاوردهای وزارتخانه متبوع خود، به ثبت ملی «زیارت رضوی» در فهرست میراث فرهنگی کشور اشاره و ابراز کرد: با توجه به غنای موضوع «زیارت امام رضا(ع)» با پیگیری‌های انجام شده آداب زیارت و پیاده روی زیارت امام رضا(ع) در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

مونسان با بیان اینکه گردشگری کشور از وجود بابرکت حضرت رضا(ع) بهره‌مند است، گفت: شیوع ویروس کرونا آسیب‌های فروانی به صنعت گردشگری وارد کرد، منتهی یکی از بیشترین آسیب‎های گردشگری کشور در ایام کرونا بر هتلداران مشهد وارد شد، زیرا در این ایام کمابیش به شهرهای دیگر مسافر وارد می‌شد، اما با تعطیلی حرم مطهر رضوی تقریبا هیچ زائری دیگر وارد مشهد نشد.

ابعاد هنری و تاریخی حرم رضوی مغفول مانده است

تولیت آستان قدس رضوی همچنین در این دیدار با اشاره به جنبه‌های غنی هنری، تاریخی و معرفتی بنای حرم مطهر امام رضا(ع)، گفت: صرف نظر از قداست روحانی و موضوع زیارت، بارگاه مطهر رضوی از حیث هنری، تاریخی و معرفتی بسیار غنی است که مغفول مانده و باید بیان شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی با اشاره به قدمت بیش از ۷۰۰ سال حرم مطهر امام رضا(ع)، این مکان را گنجینه‌ای بی‌نظیر از هنر و فرهنگ ایرانی اسلامی دانست و اظهار کرد: صرف نظر از قداست روحانی و موضوع زیارت، بارگاه مطهر رضوی همراه خود اطلاعات بسیاری از تاریخچه هنر و هنرمندان و گنجینه‌ای حاوی مجموعه باورها و آداب و رسوم ملت مسلمان ایران در طول تاریخ است که مغفول مانده و باید به این ابعاد و جنبه‌های حرم مطهر نیز پرداخته شود.

وی تسهیل زیارت را یکی از اولویت‌های آستان قدس رضوی معرفی و تصریح کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ارائه طرح‌ها و پیشنهادات خود می‌تواند به تسهیل تشرف آسان زائران به مشهد، حرم مطهر و افزایش زمان حضور زائران در بارگاه امام رضا(ع) کمک کند.

بر اساس اعلام روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت استفاده از مزیت‌های بومی و فرهنگی مناطق مختلف جهت اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی، تصریح کرد: صنایع‌دستی یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغال‌زایی است، از سوی دیگر کشور ایران به دلیل برخورداری از طبیعت متنوع بستر بسیار مناسبی برای گردشگری طبیعت دارد.

حجت‌الاسلام مروی ادامه داد: آستان قدس در راستای توانمندسازی روستائیان محروم، طرح‌های اشتغال‌زایی در حوزه‌های کشاورزی و دامپروری را دنبال می‌کند تا با استفاده از مزیت‌های هر منطقه به رونق اقتصادی، احیاء قدرت مولد بودن روستاها و تشویق روستاییان برای ماندن در زادگاه خود کمک کند.

انتهای پیام

ارسال نظر