حجت الاسلام و المسلمین شهریاری:

مجادله شیعه و سنی، دعوای ساختگی آمریکاست

مجادله شیعه و سنی، دعوای ساختگی آمریکاست

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: دعوای شیعه و سنی دعوای ساختگی از سوی آمریکا است. در حالی که حرف اصلی ما عدالت در مقابل ظلم است چرا که بالاترین اصل عقلانی انسانی عدالت است.

به گزارش روز پنجشنبه عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عصر چهارشنبه ۱۶ تیرماه در مراسم افتتاحیه مدرسه تابستانه وحدت اسلامی که به همت سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد، با بیان اینکه امروز جهان به صورت یکپارچه درآمده و تبدیل به یک دهکده جهانی شده است، گفت: در اثر این یکپارچگی، ارتباطات انسان ها متحول شده و نحوه تعاملات انسانی تغییر یافته است.
وی افزود: ما امروز در جهانی زندگی می کنیم که انقلاب اسلامی در آن شکل گرفته و این یک توفیق نظری است که در این انقلاب توانسته ایم چنین نشست های تقریبی را برگزار کنیم. اما در عمل نیاز به تربیت داریم.
شهریاری اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب، دشمن به دنبال آن بود که انقلاب اسلامی ایران را بر زمین بزند اما نتوانست. این تمایزی که اکنون میان شیعه و سنی ایجاد شده، گفتمان آمریکایی است زیرا در تاریخ اسلام چنین تقابلی میان شیعه و سنی وجود نداشته بلکه همه مسلمانان در کنار هم زندگی می کردند و تعایش بین آنها برقرار بوده است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه ما اکنون در گام دوم انقلاب، باید اسلام ناب را در نظر داشته باشیم، گفت: سه نوع اسلام در حال حاضر در جهان وجود دارد: اسلام آمریکایی یعنی همان اسلامی که سعودی ها به کار بسته اند؛ اسلام آنها وهابی است و با دشمنان اسلام رفاقت می کنند. دوم اسلام ناب یعنی اسلامی که امام خمینی(ره) معرفی کردند، و سوم اسلام رقیب؛ مانند اسلامی که از یکسو به اهل بیت(ع) دلبستگی دارند و از سوی دیگر آزادانه رفتار می کنند.
وی اظهار داشت: در اسلام ناب، گفتمان ما با یک میلیارد اهل سنت جهان چیزی است که امام خمینی (ره) به ما آموخت. یعنی «عدالت و پیشرفت». این دو آرمان خلاصه انقلاب اسلامی است.
شهریاری به تعریف عدالت پرداخت و گفت: طبق تعریف اهل سنت، عدالت ضد جور است. یعنی از راه راست خارج نشویم. جور نیز به معنای ستاندن حق غیر است. پس به معنای ظلم است. بنابراین عدالت یعنی اینکه به کسی ظلم نکنیم. از این رو، پیام امام خمینی (ره) این بود که ما حکومتی می خواهیم که ظلم در آن نباشد، به ظالم هم اجازه کار نمی دهیم و به مظلوم کمک می کنیم. این سه اصل از اصول انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، گفت: رژیم صهیونیستی سرزمین فلسطینیان را غصب کرده و شهرک سازی می کند بنابراین این کار ظلم است و هرکه به رژیم صهیونیستی کمک کند، ما با او مخالفت می کنیم و مقابل ظلم می ایستیم. داعش نیز که از سوی رژیم صهیونیستی و ۶ کشور دنیا به وجود آمده است با هدف از بین بردن اسلام بوده است. لذا محور شرارت و ظلم در آمریکا، پولدارهای صهیونیست در آمریکا هستند.
شهریاری با بیان اینکه ما از شیعه و سنی گذر کرده ایم و به بحث عدالت و ظلم رسیده ایم، گفت: محور اسلام ناب عدالت است اما آمریکا برای اینکه خط عدالت را پاک کند به جنگ و ترور شخصیت ها و تکفیر که ابزار قتل است روی می آورد. همچنین فحاشی در شبکه های ماهواره ای علیه شیعیان یا اهل سنت نیز از سوی آمریکا هدایت می شود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: ما از گفتمان تقریب گذر کرده و نظریه اتحادیه کشورهای اسلامی را مطرح کرده ایم. دعوای شیعه و سنی دعوای ساختگی از سوی آمریکا است. در حالی که حرف اصلی ما عدالت در مقابل ظلم است چرا که بالاترین اصل عقلانی انسانی عدالت است.
وی در پایان از برگزاری چنین جلساتی ابراز خرسندی کرد و گفت: این جلسات بسیار مفید است و ضرورت دارد که در کنار هم نشسته و درباره اختلافات یکدیگر گفتگو کنیم تا به نتیجه مثبتی دست یابیم.

ارسال نظر