مبارزه امام باقر(ع) با تفکر و شبهه خطرناک مرتبط با معاد

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شمه ای از مبارزات امام باقر(ع) با «اباحه گری» را مورد اشاره قرار داد و گفت: عده ای از شیعیان اعتقاد داشتند که شیعه از آن جهت که پیرو اهل بیت(ع) است، حتی اگر گناهکار هم باشد به بهشت می رود، از این رو امام باقر(ع) با بیانات و فرمایشات خودشان این توهم را نیز از اعتقادات ناب شیعه دور ساختند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین یدالله حاجی زاده به تبیین اقدامات امام باقر(ع) در مبارزه با جریان های انحرافی پرداخت و عنوان کرد: در آن زمان گروه های انحرافی همچون «مشبهه»، «مرجعه»، «خوارج»، «کیسانیه»، «جبریه»، «قدریه»، «معتزله» و ... وجود داشتند و امام(ع) با یکایک آنها مبارزه می کرد.
وی با اشاره مبارزات امام باقر(ع) با گروه انحرافی «غالیان» اظهار کرد: یکی از اشخاصی که گروه انحرافی «غالیان» را پدید آورد «مغیرة بن سعید» بود که ابتدا از یاران امام(ع) بود، اما چندی بعد با ایجاد غلو در جایگاه امام(ع)، مقام ایشان را به حد خدایی رساند، از این جهت مورد مخالفت حضرت(ع) واقع شد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه «مغیرة بن سعید» به فرقه «مشبهه» گرایش داشت و اهل «جعل حدیث» نیز بود، ادامه داد: امام باقر(ع) در روایتی از وی برائت جسته و او را همانند «بلعم باعورا»(که ابتدا شخص خوبی بود، اما سپس منحرف شد) معرفی کرده اند؛ امام(ع) در آن روایت فرموده اند که بلعم باعورا به اندازه‌ای جایگاه بالایی داشت که «اسم اعظم» به وی اعطا شده بود، اما بعد از چندی به واسطه وسوسه‌های شیطان منحرف و گمراه شد.
وی «بیان بن صنعان» را از دیگر «غالیان» دوران امام باقر(ع) دانست و با بیان اینکه وی فرقه «بیانیه» را به وجود آورد و از پیروان «مغیرة بن سعید» بود، افزود: انحراف این شخص به جایی رسید که خود را «نبی» خواند و حتی امام باقر(ع) را در نامه‌ای به نبوت خود فراخواند؛ امام باقر(ع) نیز در روایتی فرمودند «من از «مغیرة بن سعید» و «بیان بن صنعان» برائت می‌جویم، زیرا این دو تن بر ما اهل بیت(ع) دروغ بستند».
حجت الاسلام والمسلمین حاجی زاده با بیان اینکه امام باقر(ع) برای مبارزه با غالیان همواره تشیع را به میانه روی دعوت می کردند، اظهار کرد: عده ای در این دوران معتقد بودند که امام باقر(ع) همان «امام مهدی(عج)» است، اما ایشان با آنها برخورد کرده و فرموده اند «عده ای به خیال خام خود مرا مهدی می‌پندارند، من به اجل خود نزدیک تر از آنم که آن‌ها ادعا می‌کنند».
وی هشدارهای امام باقر(ع) در خصوص افراط و تفریط را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: عده ای از امام باقر(ع) سؤال کردند که «غالیان چه کسانی هستند» و ایشان فرمودند «غالیان کسانی هستند که به ما اوصافی را نسبت می‌دهند که خودمان آن اوصاف و مقامات را برای خود قائل نشده‌ایم»؛ به عنوان مثال عده‌ای قائل بوده اند که همه امور دنیا اعم از حیات و ممات و روزی دادن به انسان ها در دست ائمه معصومین(ع) است، اما ایشان با اقدامات و فرمایشات خودشان روشنگری کرده و راه خودشان را از آنها جدا ساختند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شمه ای از مبارزات امام باقر(ع) با «اباحه گری» را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: همچنین عده ای از شیعیان اعتقاد داشتند که شیعه از آن جهت که پیرو اهل بیت(ع) است، حتی اگر گناهکار هم باشد به بهشت می رود، از این رو امام باقر(ع) با بیانات و فرمایشات خودشان این توهم را نیز از اعتقادات ناب شیعه دور ساختند و فرمودند «ما اهل بیت(ع) هیچ آزادی مطلقی از جانب خداوند نداریم و اگر تکلیف شرعی خود را ترک کنیم حجتی در برابر پروردگار نخواهیم داشت».

انتهای پیام

ارسال نظر