غدیر ارائه گمشده به جامعه انسانی است

دبیر کل بنیاد بین المللی غدیر گفت: امیرمومنان(ع)، گمشده بشریت است و غدیر ارائه گمشده به جامعه انسانی است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبر گزاری ایرنا ،آیت الله کاظم صدیقی روز دوشنبه در همایش تخصصی حکمرانی علوی که به صورت وبیناری برگزار شد، با اشاره به نامه ۵۳ نهج البلاغه معروف به عهدنامه مالک اشتر اظهار داشت: جوشیدن برای مردم باید در وجود کارگزار باشد و باید همچون آب روان و چشمه جوشان، محل لطف و آرامش مردم باشد. امیرمومنان به استانداران، وزرا، قضات و فرماندهان می فرماید شما گرگ مردم نباشید و این ابزار حکومت نباید سلاح شما برای دریدن مردم و سوء استفاده از آنان باشد. 

وی افزود: نباید تصور کنیم حالا که فرصتی به دست آمده، باید بیت المال را صرف خودمان و باند و گروهمان بکنیم. این مردمی که شما به عنوان والی در خدمت آنان هستید از دو گروه خارج نیستند یا برادر دینی شما هستند یا پیرو سایر ادیان و امیرمومنان فرمود نباید در حکمرانی تبعیض قائل شوید و باید آنان را دوست داشته باشید.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: حکمرانی حضرت علی(ع) اینگونه است که بر اساس فطرت و عطش های نهفته ای است که در وجود همه انسان ها وجود دارد و همه به دنبال آن هستند و در یک جمله می توان گفت علی(ع) گمشده بشریت است و غدیر ارائه گمشده به جامعه انسانی است. 

وی افزود: حضرت علی(ع) که در غدیر به عنوان زعیم امت اسلامی، الگوی جامعه بشری، خط مستقیم حرکت به سوی توحید الهی و رسیدن به قرب پروردگار معرفی شد، به عنوان شکل حکمرانی استاندارد تا دامنه قیامت است و همانگونه که خدا دین را مبتنی بر فطرت معرفی کرده، امیرمومنان مطلوب فطرت هاست و اگر عشق به علی(ع) در صحنه های زندگی بشر تجلی می یابد، به این دلیل است که علی مظهر خداست و خداجویی در فطرت بشر است و تمام حرکات و سکنات و رهنمودهای آن حضرت بر اساس فطرت بشر است و به همین دلیل علی در ورای مرزها حکومت می کند. 

صدیقی ادامه داد: اولین چیزی که بشر در رفتار علی با آن مانوس است حرکت به سوی کمال مطلق یعنی خداپرستی و خداجویی است و علی در حکمرانی خود همه جا با یاد خدا و برای خدا حکمرانی کرد و از خط توحید و بندگی قدمی فراتر نگذاشته است. 

وی با اشاره به فرازهایی از سیره امیرمومنان در حکومت داری و اجرای عدالت در میان مردم گفت: مردمی بودن و حضور در متن جامعه و لمس کردن دردهای مردم در تاریخ بسیار آمده است و شیخ مفید روایتی را نقل کرده که حضرت علی در زیر آفتاب سوزان برای یاری و حمایت مظلوم و بیچاره نشسته است تا بتواند پناهی برای مردم باشد. 

حسین ظریف منش مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر در این همایش گزارشی از عملکرد این بنیاد ارائه کرد و مهدی غضنفری رییس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی به سابقه برگزاری سخنرانی ها و همایش های این مدرسه اشاره کرد. 

عباس دی پالما رهبر شیعیان ایتالیا به طرح موضوعی با عنوان به زبان انگلیسی پرداخت و حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری و محمدحسین رجبی دوانی کارشناس تاریخ اسلام از دیگر سخنرانان این همایش هستند.

ارسال نظر