شرح سیرت امام علی (ع) از ایمان تا گذشت

شرحِ ایمان، شجاعت، دلاوری، مهربانی،بصیرت، بردباری و گذشت در شخصیت امام علی (ع) محور سخنان کارشناسان و عالمان مذهبی در وبینار تقریبی «مهر علوی، ولایت و برادری» بود که به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، امیر سرتیپ محمدرضا فولادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران در وبینار تقریبی «مهر علوی، ولایت و برادری» درباره ویژگی های برجسته امام علی (ع) گفت: درباره امام علی (ع) که به حق مرد نامتناهی نامیده شده و صدای عدالت او را حتی غیر مسلمانان به گوش جهانیان رسانیده اند، مسلم و غیر مسلم، شیعه و سنی، عرب و عجم، روحانی و دانشگاهی قلم ها زده و به تحلیل زندگی آن امام همام پرداخته اند. سخن گفتن از علی (ع) عمری چون نوح و مَرکبی به گستره دریاهای بیکران می خواهد و به جرات می توان گفت هیچ کس نمی تواند ادعا کند که درباره این ابرمرد تاریخ همه چیز گفته است.
 وی در ادامه افزود: امتیازی که آن حضرت نسبت به بسیاری از اندیشمندان و صاحبنظران نظامی دارند این است که ایشان در دو جنبه یعنی هم در اندیشه و نظر و هم در عملکرد برای ما آثاری به جا گذاشته اند. نظرات و تئوری های نظامی ایشان را می توان از طریق نهج البلاغه و سایر متون تاریخی دریافت و عملکرد نظامی او را نیز می توان از حضور فعال و برجسته در جنگ های دوران رسول خدا (ص) به دست آورد. شجاعت، دلاوری، ایثار، از خود گذشتگی و وفاداری علی (ع) نسبت به پیامبر اعظم، از واقعه لیله المبیت که خود را فدایی آن حضرت ساخت و نقش موثری در حفظ جان آن حضرت ایفا کرد گرفته تا حضور در تمامی غزوات بجز تبوک را می توان در ایشان یافت.

 سرتیپ فولادی در پایان تاکید کرد: جهاد علی (ع) برای برپا داشتن خیمه حق و عدالت بود و از اولین ساعاتی که پیامبر (ص) بار رسالت را به دوش گرفت، علی (ع) به عنوان یک مبارز و مجاهد در کنار حضرت بود و تا آخرین ساعات عمر پیامبر (ص) لحظه ای مجاهدت در راه برپا داشتن نظام اسلامی و سپس حفظ کردن آن را کنار نگذاشت. لذا با قدرت اراده و بازو و جهاد علی(ع)، حق زنده شد.

اهل سنت به شخصیت بزرگ حضرت علی(ع) اعتقاد دارند

مولوی  عبدالستار حسین زهی  امام جمعه مسجد جامع  شهرستان خاش عصر امروز در این وبینار گفت:‌ شخصیت والای حضرت علی(ع) برکسی پنهان نیست، ایشان مبشر به جنت بودند؛‌ ایشان ۱۰سال بیشتر نداشت که در کنار رسول خدا(ص) ایستاد و با او خاشعانه در مقابل پرودگار به رکوع و سجود رفت و در نهایت دوستی پیامبر عظیم الشان(ص) در راه اسلام همراهی کرد.

وی افزود: حضرت علی (ع) با اینکه کودکی ۱۰ساله بود به اسلام اشراف کامل داشت و چون از حمایت پدر برخوردار بود جرات آشکار کردن دین خود را داشت.

مولوی حسین زهی تصریح کرد:‌ امام علی (ع)  قهرمانی بی بدیل بود، ایشان طرح ترور پیامبر (ص) در مکه را به لطف خداوند متعال خنثی کرد، پیامبر بزرگوار اسلام در آن زمان راهی مدینه منوره شدند و حضرت علی (ع) به دستور پیامبر(ص)  در شب اجرای نقشه در بستر پیامبر خدا آرام گرفتند و همه چیز را به جان خریدند تا  پیامبر (ص) سلامت باشند، بعد از آن حضرت علی(ع) در ۲۵سالگی پاداش بصیرت بزرگ خود را  از رسول خدا دریافت کردند و آن ازدواج با حضرت فاطمه زهرا(س) بود.

وحدت و همدلی امروز از غدیر سرچشمه گرفته است

 آی جمال قورچایی مدیر حوزه علمیه خواهران اهل سنت آزادشهر، در سخنانی با بیان آیه ۲۳ سوره مبارکه شوری « قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی» و با تبریک اعیاد پر برکت قربان و غدیر به همه ملت ایران و تمامی مسلمانان جهان اسلام به ویژه رهبر عالیقدر جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت الله خامنه ای، گفت: الحمدلله وحدت بین اقوام و مذاهب که امروز در این کشور شاهد آن هستیم، از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران است که پیشینه آن به غدیر که از برکات ذی الحجه است متصل می باشد.
 
این بانوی اهل سنت ادامه داد: در کتاب «فتح الباری» (شرح صحیح بخاری) بیان شده که پیامبر اکرم(ص) در حجه الوداع حجاج را جمع کرده و فرمودند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» این خود نمادی از وحدت، همبستگی و یکرنگی است. در «مسند» احمد بن حنبل نیز بیان شده که بعد از بیانات پیامبر اکرم (ص) صحابه ایشان با حضرت علی (ع) ملاقات داشته و به ایشان تبریک گفتند.
 
قورچایی در ادامه اظهار کرد: حضرت علی(ع) کسی است که قرن ها است همه کسانی که به این ذات مقدس معرفتی داشته اند - چه مسلمان و چه غیر مسلمان - درباره ایشان سخن گفته و نوشته اند. هر طیف انسانی به ایشان احترام می گذارد و تکریم می کند چون همه صفات و ارزش های اسلامی و انسانی در وجود مبارک ایشان جمع است و شخصیتی است که تمام ادیان و مذاهب احترامش می کنند. حتی جرج جرداق مسیحی در کتاب خود درباره شخصیت حضرت علی (ع) می نویسد: «حضرت علی (ع) شخصیتی بزرگ و بی بدیل است که در طول تاریخ همواره مورد مدح و ستایش بزرگان قرار گرفته و در نوع خود بی نظیر و یگانه است.»
 
وی درباره شخصیت آن حضرت نیز خاطرنشان کرد: جایی نیست که آن حضرت از یاد خدا غفلت کرده باشد و در تمام لحظات، چه لحظه غم و شادی، چه در جنگ و چه در کنار خانواده و حکومت، دائم در حال عبادت خداوند و انجام کار برای رضای خدا بودند. همیشه به فکر ضعیف ترین افراد بوده و لقمه در دهان فرزندان یتیم قرار می دادند. و همواره در لحظات خطر در کنار رسول اکرم (ص) بودند. ما نیز با تبعیت از ایشان باید به فکر مظلومین و محرومین و ضعیف ترین قشر جامعه باشیم.

عدالت از ویژگی‌های بارز حضرت علی (ع) بود

مولوی نعمت الله مشعوف کاشانی امام جمعه گالیکش گفت:حضرت علی(ع)  زمان کودکی خودشان را در کنار پیامبر(ص) و در دامان ایشان اخلاق و آداب معاشرت را فراگرفتند و به برکت همین مسئله از شرک و ریا به دور بودند و با توحید بزرگ شدند؛ ایشان هنگامی که به سن جوانی رسیدند با حضرت فاطمه (س) ازدواج کردند.

وی افزود:‌ فضایل حضرت علی (ع)  بسیار زیاد است؛ زمانی که رسول الله به غزوه تبوک سفر میکنند، امام علی (ع) را در مدینه جانشین خود قرار میدهند، ایشان به پیامبر(ص) میگویند که من میخواهم شما را در این سفر همراهی کنم اما پیامبر (ص) میفرمایند که ای علی تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی و جایگاه شما برای من بسیار والا است.

مولوی کاشانی ادامه داد:‌پیامبر (ص) در جنگ خیبر فرمودند که من پرچم را نزد کسی قرار می‌دهم که خداوند و پیامبرش (ص) را دوست بدارد و محبوب رسول خدا(ص) و خداوند باشد.

وی تصریح کرد:حضرت علی (ع) درمیدان های جنگ نقش پر رنگی داشتند در جنگ بدر، احد، خندق و... با شمشیر برنده و شجاعتشان برای پیشرفت و پیروزی اسلام و مسلمانان جنگیدند و نقش موثری برای اسلام داشتند.
 
مولوی کاشانی ابراز داشت:‌حضرت علی (ع) فقط مرد میدان نبودند، ایشان در اوج عبادت انسان بسیار عادلی بودند؛ عدالت حضرت علی (ع) مسئله ای است که هر مسلمانی باید در زندگی خودش آن را الگو قرار دهد، هنگامی ابن ملجم با شمشیر زهر آلود ایشان را زخمی میکند و فرق سر آن حضرت(ع) را میشکافد ایشان به فرزندان خود یاد آور شدند که نباید با او همانند خودش رفتار کنید.

حضرت علی (ع) زاهدی بی بدیل بودند

 آسیه سالاری مدرس حوزه علمیه خواهران اهل سنت حضرت زینب(س) زاهدان گفت:‌ حضرت علی (ع) زاهدی بی بدیل بودند. ایشان از جمله کسانی بودند که در مکتب پیامبر (ص) آموزش دیده و تربیت شده بودند که مسلمانان همواره به شجاعت و دلاوری ایشان افتخار میکنند.

وی افزود:‌ امام علی (ع) از همان دوران کودکی در دامن رسول الله (ص) پرورش یافته و پیامبر خدا (ص) همواره مهر و محبت پدری بر ایشان داشتند و این محبت تا زمانی ادامه پیدا کرد که محبوب ترین دخترشان را یعنی حضرت فاطمه (س) به نکاح ایشان در آوردند.

سالاری اضافه کرد:‌ در طول عمر پر برکت حضرت علی(ع) چند ایستگاه مهم وجود دارد که از جمله آن این است که هنوز ۵ ساله بودند که سرپرستی ایشان بر عهده رسول الله(ص) گذاشته شد، زمانیکه به سن ۱۰ سالگی رسیدند پیامبر(ص ) به مقام نبوت رسیدند و حضرت علی (ع) اولین نوجوانی بودند که به اسلام گرویدند و در راه آن قدم برداشتند؛ ایشان در  سن ۲۳ سالگی هجرت کرده و در سن ۲۵ سالگی پرچم دار غزوه بدر، خندق و... بوده اند.

وی در این خصوص ادامه داد:‌ زمانیکه پیامبر (ص)  قصد هجرت از مکه مکرمه به مدینه منوره داشتند حضرت علی (ع) را جانشین خودشان کردند و آن امانتی که در دستان مبارکشان بود به ایشان سپردند.

مدرس حوزه علمیه خواهران اهل سنت حضرت زینب(س) ابراز داشت:حضرت علی(ع) در جنگ بدر چنان شجاعتی از خودشان نشان دادند که بسیاری از کفار روانه جهنم شدند.

وی اذعان داشت: حضرت علی (ع) زاهد واقعی در دنیا بودند، باید گفت زاهد کسی است که همه ثروت خود را در دنیا کنار می‌گذارد و تقوا را در زندگی خود پیشه میکند؛ عمر ابن عبدالعزیز میگوید بعد از پیامبر(ص) کسی زاهد تر از حضرت علی(ع)  ندیده ام.

سالاری با اشاره به بخشش های حضرت علی(ع) به فقرا و کمک بی دریغ ایشان به آنها اظهار داشت: حضرت علی (ع) زاهد واقعی بودند و هر آنچه که داشتند را در بین فقرا انفاق میکردند.

حضرت علی (ع) سمبل وحدت و ابرمرد تاریخ اسلام بود

 شیخ حمزه کردی، امام جمعه اهل سنت جزیره شمالی بوشهر و عضو شورای روحانیت اهل سنت استان بوشهر گفت:  حضرت علی ابن ابیطالب (ع) یار و یاور پیامبر اسلام (ص) و ابرمرد تاریخ اسلام بود. او سمبل وحدت و عدالت و کسی است که هرگز به دنبال پست و مقام نبود مگر اینکه بتواند به وسیله آن حق مظلوم را از ظالم باز ستاند.  

وی با بیان آیه ۱۳۷ سوره مبارکه بقره « فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ مَا آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوْا...» گفت: خداوند سبحان در این آیه از قرآن مجید معیار و سنجش ایمان را بیان می فرماید.
 
وی افزود: در این آیه بیان شده است، کسانی که مدعی پیروی از سید المرسلین (ص) هستند اگر مانند کسانی ایمان بیاورند که صدر اسلام ایمان آوردند، یعنی صحابه کرام و پیروان و یاران راستین رسول اکرم (ص)، اگر ایمانشان چنان ایمانی باشد که مسلمانان صدر اسلام ایمان آوردند، در آن صورت هدایت شده اند.
 
این عالم اهل سنت درباره فضایل حضرت علی (ع) بیان کرد: حضرت علی ابن ابیطالب (ع) یار و یاور پیامبر اسلام (ص) بودند، ایشان ابرمرد تاریخ اسلام، شخصیت بزرگ جهان اسلام، امام المتقین، داماد نبی اکرم (ص)، پسرعموی رسول الله (ص) و اولین کسی بودند که همراه آن حضرت نماز خواندند.
 
وی افزود: حضرت علی (ع) کسی بود که از سن طفولیت در کنار حضرت رسول (ص) بودند و در دامان حضرت محمد (ص) تربیت یافتند و زمانی که آن حضرت به پیامبری مبعوث شد، اولین کسی از نوجوانان و جوانان که به آن حضرت ایمان آورد شخص حضرت علی (ع) بود. حضرت خدیجه کبری (س) نیز از زنان و انسان های بزرگ بودند که در آن زمان به پیامبر اکرم (ص) ایمان آورد.
 
شیخ کردی خاطرنشان کرد: حضرت علی شخصیت بسیار مهمی در جهان اسلام و در صدر اسلام بوده است و بیشترین فداکاری ها را برای پیامبر اسلام(ص) انجام داد. در زمان هجرت رسول اکرم (ص) به مدینه حضرت علی (ع) در بستر آن حضرت ماندند و این جانفشانی ایشان را تاریخ بشریت از یاد نخواهد برد.
 

شجاعت، دلاوری و پرهیز از دنیا از ویژگی های بارز حضرت علی(ع) بود

 معصومه محمدی لجی مدرس حوزه علمیه خواهران اهل سنت حضرت سمیه زاهدان، در وبینار تقریبی «مهر علوی، ولایت و برادری»در سخنانی با اشاره به آیه ۱۳ سوره مبارکه حجرات که می فرماید: « یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ...» و تشکر و قدردانی از برگزاری این وبینار تقریبی، درباره شخصیت و جایگاه حضرت علی (ع) نزد اهل سنت گفت: شخصیت حضرت علی (ع) در اسلام، و نزد مسلمانان و جامعه اسلامی برای همگان آشکار و نمایان است. آیا مسلمانی وجود دارد که شیر خدا، فاتح خیبر، پدر سرور شهیدان بهشت، همسر زهرای بتول و داماد پیامبر اسلام (ص) علی مرتضی (ع) را نشناسد. در شخصیت حضرت علی(ع)، شجاعت، دلاوری، پارسایی و پرهیز از دنیا را از ویژگی های بارز آن حضرت بود.  
 
وی با بیان مطالبی از متون تاریخی و روایی اهل سنت گفت: حضرت علی (ع) را از چند بعد می توان بررسی کرد. نخستین ویژگی شخصیت حضرت علی (ع) تربیت و رشد ایشان است که پیامبر بزرگوار اسلام شخصا تربیت ایشان را در کودکی عهده دار بودند. علی از کودکی در منزل وحی و نبوت رشد و نمو یافتند و از اولین کسانی بودند که به رسالت رسول اکرم(ص) ایمان آوردند. هیچگاه در برابر بتی کرنش نکرده و همیشه همراه و همدم رسول الله بودند و در راه ایشان خطرها را به جان می خریدند.
 
این بانوی اهل سنت ادامه داد: از دیگر صفات بارز حضرت علی(ع) زهد و پارسایی و پرهیز از دنیا بود. با وجود اینکه اسباب راحتی و قدرت و ثروت برای ایشان فراهم بود اما در نجوای شبانه با چشمانی گریان و دلی لرزان در مسجد جامع کوفه مناجات می کرد و دنیا را کنار گذاشته کرده بود.
 
وی به ویژگی دیگر حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: ویژگی دیگر آن حضرت شجاعت و دلاوری ایشان بود. با این وجود بسیار نرم دل و خوش اخلاق و دارای عواطف رقیق بودند. ایشان نسبت به قاتل خود، ابن ملجم، به فرزندش امام حسن(ع) سفارش کرد که فقط با یک ضربه بدون شکنجه از او قصاص بگیرند.
 
وبینار تقریبی «مهر علوی، ولایت و برادری»  به همت معاونت ایران–امور بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر چهارشنبه ۶ مردادماه با حضور کاشناس این حوزه برگزار شد.

ارسال نظر