دبیرکل سوگواره مهر محرم: «نذر فرهنگی» نیازمند ترویج و توجه بیشتری است

دبیر کل سوگواره بین‌المللی مهر محرم گفت: تشکیل پویش‌هایی با موضوع «نذر فرهنگی» در فضای مجازی و رسانه‌ای و حساس کردن جامعه به این مبحث ضروری است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،میثم قدس‌پور روز شنبه با اشاره به اهمیت ترویج «نذر فرهنگی» ابراز داشت: در ایام محرم مانند تاسوعا و عاشورا ، بسیار پسندیده است در کنار نذری‌ها و اطعام، نذرهای فرهنگی نیز تبلیغ شود اما اهالی فرهنگ و هنر و رسانه‌ها نیز در ترویج نذر فرهنگی باید اهتمام بیشتری داشته باشند. 

وی افزود: هنوز بسیاری از مردم نمی‌دانند نذر فرهنگی چیست و می توانند چه کمک بزرگی به ترویج فعالیت های فرهنگی هنری و تولید آثار فاخر و ماندگار کنند.

دبیر کل سوگواره بین‌المللی مهر محرم با اشاره به اینکه در تمام ادوار تاریخ اسلام، مراسم و عزاداری‌های ماه محرم به صورت مردمی برنامه‌ریزی و برگزار می‌شده است گفت: هنرمندانی مانند شبیه‌خوانان و تعزیه‌خوان‌ها ، پرده‌خوانان، نقالان و روایتگران عاشورا و نقاشان مینیاتور مذهبی با استفاده از زبان هنر که یکی از موثرترین زبان های تصویری برای انتقال پیام است، نقش بسزایی در تبیین قیام عاشورا برای عموم جامعه داشته‌اند.

قدس‌پور بیان کرد: رویدادهای فرهنگی و هنری با تکیه بر پشتوانه مردمی، سعی در جریان سازی عمومی برای تولید محتوای عاشورایی دارند و به نسبت رضایت و محبوبیتی که در بین عموم مردم و هنرمندان به دست می آورند می توانند در رسیدن به اهداف خود موفق ارزیابی شوند.
وی افزود: رویدادهای فرهنگی هنری که در قالب همایش، جشنواره، سوگواره، مسابقه، نمایشگاه، کارگاه های تخصصی و مانند اینها تعریف می شوند، می توانند نقش مهمی در ثبت و نگهداری آیین ها و سنت های دیرین ایرانی در پاسداشت فرهنگ عاشورا داشته باشند.

دبیرکل سوگواره بین‌المللی مهر محرم گفت: این رویدادهای فرهنگی هنریِ عاشورایی هستند که با افزایش انگیزه های مادی و معنوی ، هنرمندان را به تولید آثار فاخر هنری ترغیب می کنند و این رویدادها هرچه بیشتر در دل مردم و هنرمندان رخنه کرده باشند دارای طول عمر و ماندگاری بیشتری هستند و جامعه اسلامی از برکت حضورشان بیشتر بهره مند خواهد شد.

قدس‌پور بیان کرد: عزاداری باید با شور و شعور حسینی کنار هم برخوردار باشد و تا وقتی که این دو کنار هم نباشند، عزاداری خالص و واقعی نخواهد بود.
وی بیان کرد: پرداختن به معرفت عاشورا و بصیرت شناسی در کنار احساسات پاک قلبی، عزاداری واقعی را شکل می دهد.

دبیر کل سوگواره بین‌المللی مهر محرم گفت: سوگواره مهرمحرم همواره بر معرفت و بصیرت عاشورایی تاکید دارد و یکی از موضوعاتی که هرسال برای تولید محتوا در فراخوان اعلام می شود همین موضوع است.

قدس‌پور گفت: امسال هم مانند سال گذشته، عزاداری های حسینی باید با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حفظ سلامت عزاداران باشد که به تصویر کشیدن این عزاداری های واقعی در رویدادهای فرهنگی هنری می‌تواند در جریان‌سازی و فرهنگ سازی عمومی برای تعمیق بخشی و باورپذیری بیشتر مردم نقش مهمی ایفا کند.

همزمان با فرارسیدن ماه محرم و با توجه به شیوع کرونا و با تأکید بر حفظ سلامت عزاداران حسینی و رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهـنگ و ارشاد اسلامی استان سـمنان با حمایت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و همکاری نهادهای استانی،ملی و بین المللی ذیل سوگواره بین المللی «ملت امام حسین (ع)» چهاردهمین سوگواره ملی و سومین پویش ملی تولید محتوای دیجیتال «مهرمحرم» را برگزار می‌کنند.

پویش تولید محتوای دیجیتال مهرمحرم در دو بخش «پویش تولید محتوای عمومی» و «پویش تولید محتوای حرفه ای» برگزار می شود.

علاقه مندان می توانند از طریق نشر محتوا در شبکه های اجتماعی با کلید واژه #ملت_امام_حسین، از طریق ثبت نام و بارگذاری در سامانه پلتزار(شبکه فعالان فرهنگی دیجیتال) به نشانی www.platzaar.ir و از طریق ثبت نام و بارگذاری در سایت مهرمحرم به نشانی اینترنتی: www.MehreMoharram.ir در این سوگواه شرکت کنند.​

ارسال نظر