فضای شبکه‌ای میان فعالان نوآفرین قرآنی ایجاد می‌شود

مدیر مرکز نوآوری و خلاقیت‌های قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم از ایجاد فضای شبکه میان فعالان نوآفرین (استارتاپ) به عنوان یکی از مهمترین اهداف راه‌اندازی مرکز نوآوری و خلاقیت‌های قرآنی نام برد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،هفته گذشته مسعود ابراهیمی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس از راه اندازی مرکز نوآوری و خلاقیت‌های قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم تا پایان سال جاری خبر داد که با همکاری دانشگاه تربیت مدرس صورت می گیرد. 

این خبر در نشستی با حضور حجت الاسلام مهدی اخوان صباغ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و محسن دیندار رئیس گروه تجاری سازی دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد و بر موضوع استفاده از ظرفیت زیست بوم (اکوسیستم) خلاقیت و نوآوری در توسعه فرهنگ قرآنی تاکید شد تا با استفاده از جریان خلاقیت و نوآوری در حوزه قرآنی امکان توسعه مفهومی فرهنگ قرآنی فراهم شود و از ظرفیت های جامعه قرآنی و نهادهای قرآنی کشور برای استفاده از اکوسیستم خلاقیت و نوآوری بهره جست.

حجت الاسلام محمد رحمانی مدیر مرکز نوآوری و خلاقیت های قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم در این زمینه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: موضوع ترویج مولفه های مختلف قرآنی و فرهنگ قرآنی معمولا در فضای جامعه قرآنی به صورت سنتی و در قالب موسسات، مجامع، تشکل ها و خانه های قرآنی صورت می گرفت در حالی که اگر جامعه قرآنی بخواهد توسعه پیدا کند، باید از ظرفیت هایی که در فضای امروزی جامعه که بیشتر مردم با آن ارتباط دارند، استفاده کند.

وی افزود: یکی از زیست بوم های خلاقیت و نوآوری با عنوان زیست بوم کارآفرینی شناخته می شود که بیشتر در حوزه های صنعتی و غیر فرهنگی توسعه پیدا کرده ولی امروزه در این زیست بوم جریان های فرهنگی نیز در حوزه های مختلف جای پایی پیدا کرده است؛ به گونه ای که صاحبان ایده هایی در خلاقیت های فرهنگی در این زیست بوم فعالیت می کنند و توانسته اند مجموعه های استارتاپی را تشکیل و مقیاس های خود را گسترش دهند و جامعه مخاطب بیشتری را درگیر خود کنند.

نمونه‌هایی از کارهایی که آغاز شد ولی به سرانجام نرسید

رحمانی اضافه کرد: در فضای زیست بوم قرآنی و جامعه قرآنی و پیوند آن با زیست بوم فناوری و خلاقیت و نوآوری تقریبا کار جدی و پایداری انجام نشده بود. البته یکی دو مجموعه کارهایی را شروع کردند ولی به سرانجام نرسید. مثلا جهاد دانشگاهی یک مجموعه و شتاب‌دهنده مشابهی راه‌اندازی کرده بود ولی با تغییر مدیریت به ثبات نرسید و نتوانستند ایده ها و خلاقیت ها را در آنجا توسعه دهند و ظاهرا تعطیل شده است.

با توجه به این که سازمان دارالقرآن الکریم متولی مباحث قرآنی کشور است و برای این که بتواند رسالت حاکمیتی خود را ایفا کند، با همکاری برخی مجموعه هایی، مرکز نوآوری و خلاقیت قرآنی را تاسیس می کند. یکی از این مجموعه ها، شتاب دهنده تخصصی به نام متیس (مغزافزار تربیت، یادگیری و سبک زندگی) است که به عنوان کارگزار اصلی با پشتیبان هایی مانند پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس این مرکز را ایجاد می کنند. 

مدیر مرکز نوآوری و خلاقیت های قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم از امضای تفاهم نامه ای با شتاب‌دهنده متیس خبر داد که بر اساس آن، این شتاب‌دهنده برای ارائه خدمات آموزشی، استعدادسنجی و مشاوره ای به جامعه قرآنی کشور متعهد شد ضمن راه اندازی و مدیریت خدمات فناوری و نوآوری سازمان دارالقرآن الکریم به منظور شناسایی، استعدادسنجی، مشاوره و هدایت و راهبردی کسب و کارهای نوپا با محوریت توسعه فرهنگ قرآنی در کشور اقدام به برگزاری رویداها و فراخوان های تخصصی در زیست بوم کارآفرینی و قرآنی کشور کند تا نخبگان، حوزویان و دانشگاهیان را به فعالیت دانش بنیان در حوزه قرآن و عترت تشویق کند. 

بر اساس ماده سه این تفاهم نامه مقرر شد تا سازمان دارالقرآن الکریم به منظور تقویت شرکت های دانش بنیان قرآنی اقدام به راه اندازی صندوق سرمایه گذاری و حمایت از ایده های قرآنی کشور با مشارکت نهادهای حاکمیتی، دولتی و خصوصی کند و از رویدادها و فراخوان های تخصصی حوزه قرآنی، پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری داشته باشد.

مدیر مرکز نوآوری و خلاقیت های قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم از برگزاری اولین رویداد رسمی در این زمینه در فصل پاییز سخن گفت و افزود: قرار است فراخوانی برای ایده ها و خلاقیت هایی که در حوزه های قرآنی وجود دارد، برای علاقه مندان اعلام شود. این ایده ها به دبیرخانه مرکزی ارسال می شود و توسط گروه داوری پالایش خواهد شد و چنانچه مشکل کرونا حل شود، کارگاه های آموزشی برای افراد و تشکیل گروه و شبکه‌سازی افراد و پخته تر شدن ایده ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

وی افزود: درصدد هستیم به صاحبان ایده کمک کنیم نسخه محصول اولیه را پیاده سازی کنند و در مرحله اختتامیه و داوری از افرادی که توانایی حمایت، سرمایه گذاری و بازار این کار را دارند، دعوت می  کنیم تا با این محصولات آشنا شوند و جریانات حمایتی و توسعه کار را نسبت به ایده ها داشته باشیم.

مجموعه هایی که در حوزه های مختلف قرآنی ایده هایی دارند، از ترویج فرهنگ قرآنی و اپلیکیشن های قرآنی گرفته تا سبک زندگی قرآنی و هنرهای قرآنی می توانند توسعه پیدا کنند. بعضی تیم ها در حوزه آموزش قرآن از فضای سنتی فاصله گرفته و به سراغ طراحی اپلیکشینی رفته اند که بتواند قرآن را در مدل های تعاملی آموزش دهد. نرم افزاری مانند باد صبا در حوزه توسعه فرهنگ قرآنی در قالب یک اپلیکیشن فعالیت می کند که در حال گسترش است.

وی با اشاره به فعالیت های پراکنده برخی افراد و شرکت ها برای نوآوری های قرآنی گفت: از آنجا که مرکزیت واحدی در کشور وجود نداشته، هر کدام به یک جا پناه برده اند و انسجامی وجود نداشته و زمانی که انسجام نباشد، عملا فضای شبکه ای ایجاد نمی شود و رشد این ایده ها ضریب نمی خورد. بر همین اساس به دنبال آن هستیم تا در میان تمام این استارتاپ ها و ایده ها با محوریت سازمان دارالقرآن یک فضای شبکه ای ایجاد شود که بتوانند فضای توسعه و معرفی خود را گسترش دهند.

ارسال نظر