گزارشی از همایش «از عاشورا تا ابعین؛ پیام‌ها و پیامدها»

همایش «از عاشورا تا اربعین؛ پیام‌ها و پیامدها» در آستانه اربعین حسینی(ع) با هدف تقدیر از هیات‌های فعال مذهبی مهاجرین افغانستانی در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، دراین همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعیسی حسینی مزاری _ رئیس خبرگزاری صدای افغان و مرکز تبیان_ با اشاره به پیام و پیامدهای واقعه عاشورا گفت: یکی از پیامدهای مهم عاشورا این است که در ‌سخت‌ترین شرایط هم یک زن می‌تواند مدیریت امور را برعهده بگیرد، حضرت زینب(س) عصر عاشورا سه وظیفه یعنی سرپرستی اهل حرم، محافظت از امام سجاد(ع) و کار تبلیغ را برعهده داشت.
وی ادامه داد: در بخش تبلیغ حضرت زینب(س) دو ماموریت را برعهده داشت، از یک سو کار تبلیغ معارف دین، فضلیت‌های امام حسین(ع) و هدف از قیام ایشان را بیان می‌کردند و از سوی دیگر وظیفه مقابله با تبلیغات سوء را داشتند.
حسینی مزاری خاطرنشان کرد: جایگاه حضرت زینب(س) در عاشورا حسینی نشان می‌دهد که نقش زن تا چه اندازه مهم است، هرگاه زنان جامعه ما براساس آموزه‌های دینی و اهل‌بیت(ع) پیش نرفتند با مشکل مواجه بودیم، اگر زنان جا پای حضرت زینب(س) می‌گذاشتند امروز جامعه بشری با این مشکلات روبرو نبود.
رئیس خبرگزاری صدای افغان با اشاره به اینکه درمورد زن‌ها همیشه افراط و تفریط بسیار زیاد بوده است، تصریح کرد:  حرکت غرب در مورد زن در افغانستان به گونه‌ای بود که انسان از آن ‌تاشف می‌خورد، نگاه دیگر به زن نگاهی طالبانی و متوحش است، این نگاه از طالبان ۲۵سال پیش تا به امروز تفاوتی پیدا نکرده است.
رئیس خبرگزاری صدای افغان تمام حرکات حضرت زینب(س) در قیام عاشورا را درس‌آموز قلمداد کرد و گفت: تمامی آنچه این بانوی بزرگ در صحنه عاشور و پس از آن انجام داد سرشار از درس‌های مهمی بود  که نه تنها برای آن ‌زمان بلکه برای کل زندگی بشری ارزشمند است.
حسینی مزاری در ادامه ابراز کرد: حضرت زینب(س) الگو مسلم ما در اصل مبارزه است، اما ایشان همانگونه که در عرصه مبارزه تلاشگر و مدافع حق است در مقام زن هم مطیع دین است. درست است که ایشان مبارزه می‌کرد اما مطیع دین و امام‌ زمان خود بود، کسی که مطیع امام خود نباشد مبارزه او ماندگار نخواهد بود.
وی ادامه داد: وقتی ما می‌خواهیم مبارزه کنیم باید مطیع ولی خود باشیم. حضرت زینب(س) تمام برنامه‌های خود ‌را با نظرات امام ‌سجاد(ع) هماهنگ می‌کرد. در اینجا این سوال پیش می‌آید که امروز هم مبارزات ما مطابق با نظرات ولی امر زمان است، امروز ولی جامعه مسلمین آیت‌الله خامنه‌ای است، اگر امروز خیلی از جریان‌ها موفق نیستند به این خاطر است که مطیع ولی‌امر نیستند.
رئیس مرکز تبیان افغانستان یبان کرد: در مسیر مبارزه همیشه سختی وجود دارد و حضرت زینب(س) در مسیر مبارزه سخت‌ترین‌ها را به جان خرید اما از مبارزه دست‌ نکشید، امروز افغانستان اگر شکست می‌خورد به این ‌خاطر است که سختی‌ نکشیدیم.
حسینی مزاری انگیزه را امر مهمی در زندگی خواند و افزود: حضرت زینب(س) در عاشورا با انگیزه حفظ ولایت پای به مبارزه گذاشت. ایشان سعی داشتند خط امام و ولایت که همانا هدف امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع) بود راحفظ کنند. اگر انگیزه ما این ‌باشد که‌ مسیر ولایت ادامه پیدا کند و زمینه ظهور فراهم شود خداوند هم کمک خواهد کرد.
وی اظهار کرد: وظیفه اول ما این ‌است که خودمان تمام این اهداف را مدنظر قرار داده و ‌وارد میدان کار شویم ‌و پیام‌های عاشورا را تبیین ‌کنیم. اگر علما امروز اهداف و پیام‌های عاشورا را درست تبیین‌ کنند مشکلات برطرف خواهد شد. دز اصل تفسیر و تحلیل از عاشورا ۶۱ باید امروزی شود.
رئیس خبرگزاری صدای افغان خاظرنشان کرد: هیات‌های حسینی مسئولیت سنگینی دارند، اعضای این هیات‌ها باید فکر کرده و ‌درست عمل ‌کنند، اگر هیاتی‌ها افکار عمومی را درست جهت ندهند در آن دنیا گرفتار خواهند بود.
انتهای پیام

ارسال نظر