در نشست «اربعین، معنویت و فضائل اخلاقی» مطرح شد؛

رسوخ اربعین در عمق وجود انسان/ تاکید بر حضور بانوان

رسوخ اربعین در عمق وجود انسان/ تاکید بر حضور بانوان

کارشناسان دینی با تاکید بر حضور بانوان در پیاده‌روی اربعین بیان کردند که اربعین در عمیق‌ترین لایه‌های وجود انسان نفوذ می‌کند و اینگونه تمدن نوین اسلامی شکل می‌گیرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، در این نشست ناصر سودانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه ۳۰ سوره مبارکه روم، گفت: این آیه نکات لطیفی دارد، قرآن می‌فرماید: همه توجهت را به سمت دین قرار بده، حنیف کسی است که در خط دین حرکت می کند و خط دین راهی است که درست و مستقیم است.

وی ادامه داد: حال فطرت انسان است که به سمت خدا و راه درست حرکت می‌کند، این قرار گرفتن در مسیر درست مسیر دین است. خدا می‌گوید تو که می‌خواهی به سمت درست حرکت کنی من برای تو الگو قرار می‌دهم و باید بر اساس این الگو و حجت حرکت کنی و دنبال او بروی.

سودانی امام حسین و اهل بیت (ع) را الگوها و حجت خدا روی زمین برشمرد و گفت: برای حرکت در مسیر خدا باید پا جای پای امام حسین و اهل بیت (ع) بگذاریم و به دنبال آنها در مسیر درست حرکت کنیم.

وی اربعین را یک مدرسه و دانشگاه بزرگ دانست و گفت: اربعین مدرسه عشق است و همه در اینجا الفبای فطرت، عشق و محبت به انسان کامل را یاد می گیرند.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: امام حسین (ع) یک فرد نیست بلکه یک مکتب است، دانشگاهی است که سایه اش در همه ملت‌ها و قوم ها و ...افکنده شده و اربعین تجدید بیعت با فطرت است و تکبر و رزائل اخلاقی در اربعین پاک می‌شود، انسان در اربعین از مسیر درست خارج شده و در جمع بشریت قرار می‌گیرد.

سودانی با بیان اینکه امام حسین (ع) همه وجودش را متوجه دین کرد، گفت: امام حسین (ع) از همه چیزش گذشت و خدا همه چیز را فدای حسین کرد و هر قلبی که در آن پرتو عشق باشد مانند نگین می‌درخشد و برای حسین (ع) می‌تپد.

در ادامه محمدهادی همایون رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه امام صادق حضور بانوان در همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین را ضروری دانست و گفت: اربعین باید با مشارکت خانم‌ها برگزار شود و رشد ما در این قسمت است، بروز و ظهور تمدنی زن است که در جامعه و در تربیت نسل آینده اثر دارد و نباید آن را فراموش کرد.

وی گفت: حضرت مریم، هاجر، آسیه، حضرت خدیجه، حضرت زهرا، حضرت زینب و ... زنان بسیاری در تاریخ هستند که گره های بزرگی را از زندگی بشریت باز کرده اند.

در ادامه دکتر برزویی از اساتید دانشگاه به تشریح موضوع محبت و مودت پرداخت و گفت: اساس زندگی محبت است اما با مودت فرق می کند، محبت بخشی از مودت است، محبت ظهور و بروز دوست داشتن در لفظ و گفتار است، حال زمانی که محبت در عمل قرار گرفت، مودت صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: حال کسی که می خواهد به سمت محبوب برود آخرین بخش محبت و مودت را باید به جا بیاورد که آن هم سخاوت است. زیارت اربعین سطح عالی از محبت است، اربعین اقدام عملی برای محبت و مودت است، اربعین تمرین تمدنی برای مودت حکومت حضرت مهدی (عج) برای ظهور است.

در ادامه طاهره صادقی مدرس حوزه و دانشگاه، اربعین را فرصتی برای رشد و تعالی دانست و گفت: اربعین بهترین فرصت برای خودسازی است و می‌توان از آن برای رشد و تعالی استفاده کرد. بشریت می‌تواند در پرتو اربعین به بهترین الگوها و تعاملات بشری دست یابد.

وی ادامه داد: اربعین فرصتی برای تزکیه نفس است و انسان با حضور در پرتو نورانی امام حسین احساس نشاط پیدا می‌کند که این نشانه زدوده شدن زنگار از قلب است. از پرتو اربعین جامعه ای تشکیل می‌شود که در آن شاهد تعاملات و محبت هستیم و بالاترین همدلی و مواسات در آن وجود دارد.

صادقی با بیان اینکه تعامل حداکثری جز در پیاده‌روی اربعین مشاهده نمی شود، گفت: اصلاح اخلاقیات فردی پروسه ای زمان بر است اما در اربعین در چند روز یک انسان متحول شده و راه زندگی اش تغییر می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) قلوب شیعه را هدف قرار دادند. اربعین هم فقط بر قلوب شیعه کار دارد و عاطفه را به قلیان در می‌آورد و دسیسه های شیاطین را خنثی می‌کند.

صادقی با بیان اینکه اربعین در عمیق ترین لایه های وجود انسان نفوذ می‌کند، گفت: اینگونه است که تمدن نوین اسلامی شکل می گیرد، و در واقع، تالیف قلوب است که سبب تمدن سازی می‌شود. در اربعین افراد از خود گذشتن را می آموزند، اینجا مردم عراق همه زندگی خود را در راه زائر هزینه می‌کنند که بهترین الگو برای از خود گذشتگی است.

وی ادامه داد: افرادی که در پیاده روی اربعین شرکت می کنند، تکریم و محبت اهل بیت را درک می‌کنند و اینکه می گویند با خانواده در این راهپیمایی شرکت کنید، برای نهادینه شدن این فرهنگ در خانواده و نسل آینده است.​

ارسال نظر